Ero sivun ”Minecraft” versioiden välillä
Ei muokkausyhteenvetoa |
Ei muokkausyhteenvetoa |
||
Rivi 4: | Rivi 4: | ||
{|style="width: 100%;" | {|style="width: 100%;" | ||
|style="background: #ebfafa; font-weight: black: padding: 4px;"| | |style="background: #ebfafa; font-weight: black: padding: 4px;"| | ||
Vuoden 2021 aikana Minecraftin java-version kirjautuminen siirtyy vanhalta Mojangin tililtä voimassa olevalle Microsoft-tilille (Xbox). Tilin migratoiminen on pakollista. Vuoden 2022 keväästä alkaen jäljellä olevat tilit | Vuoden 2021 aikana Minecraftin java-version kirjautuminen siirtyy vanhalta Mojangin tililtä voimassa olevalle Microsoft-tilille (Xbox). Tilin migratoiminen on pakollista. Vuoden 2022 keväästä alkaen jäljellä olevat tilit vahvistamattomien tietojen mukaan migratoidaan joka tapauksessa ilman käyttäjän toimia. Migraatio on tullut mahdollisesksi osalle tilinhaltijoista syyskuussa 2021. Kirjautuminen ei (ainakaan toistaiseksi) vaikuta itse pelaamiseen, modeihin tai skineihin peliversiosta riippumatta. | ||
|- | |- | ||
| | | |
Versio 4. syyskuuta 2021 kello 23.56
Tärkeää informaatiota
Vuoden 2021 aikana Minecraftin java-version kirjautuminen siirtyy vanhalta Mojangin tililtä voimassa olevalle Microsoft-tilille (Xbox). Tilin migratoiminen on pakollista. Vuoden 2022 keväästä alkaen jäljellä olevat tilit vahvistamattomien tietojen mukaan migratoidaan joka tapauksessa ilman käyttäjän toimia. Migraatio on tullut mahdollisesksi osalle tilinhaltijoista syyskuussa 2021. Kirjautuminen ei (ainakaan toistaiseksi) vaikuta itse pelaamiseen, modeihin tai skineihin peliversiosta riippumatta. | |||
Lisäinformaatiota:
YleistäMinecraft on ruotsalaisen Markus Perssonin ("Notch") luoma kolmiulotteinen, palikkapohjainen hiekkalaatikkopeli (3D openworld sandbox). Pelin ihan ensimmäiset versiot olivat ns. Creative moodissa, eli pelaajalla oli rajaton määrä muutamaa palikkatyyppiä. Pelin kehitys kuitenkin siirtyi aika nopeasti Survival-tilan kehitykseen, eli pelaajalla on terveyspalkki, pelaaja voi ottaa vahinkoa, pelissä on muutamia vihollishahmoja ja kaikki resurssit on itse kerättävä maailmasta. Normaalisti tämä kaikki tapahtuu "normaalimaailmassa" eli Overworldissa. Myöhemmin peliin lisättiin toinen ulottuvuus, Nether, joka poikkeaa tyystin Overworldista. Nether on helvettiä vastaava synkempi ulottuvuus, joka rakentuu suurimmaksi osaksi luolastotyyppisistä Netherrack-rakennelmista ja sisältää mm. valtavat määrät suuria laavajärviä sekä omat vihollistyyppinsä. Netheriä käytetään yleensä pitkien matkojen matkaamiseen nopeammin, koska yhden metrin matka netherissä (horisontaalisesti) vastaa 8 metrin matkaa normaalimaailmassa. Netherissä ei ole vuorokaudenaikoja, eikä myöskään säätilan vaihteluita toisin kuin Overworldissa. Netherissä nukkuminen ei ole suositeltavaa, sillä tämä johtaa tuhoisaan räjähdykseen Virallisen julkaisun, eli version 1.0 myötä peliin lisättiin vielä The End-niminen ulottuvuus, jonne pelaaja voi halutessaan matkata ja yrittää päihittää Ender Dragon nimisen "loppuvastuksen", jonka jälkeen pelaaja näkee pitkän lopputekstipätkän kummallisine tarinoineen, sekä loppukrediitit eli pelin tekijäjoukon. End sisältää Ender Dragonin lisäksi ainoastaan Enderman otuksia/vihollisia. Ulottuvuuksien välillä matkustaminen tapahtuu portaalien avulla (Nether Portal sekä End Portal). Endistä palattaessa pelaaja tupsahtaa sänkyyn, jossa on viimeksi nukkunut, tai sen puuttuessa maailman spawn pisteeseen. {{#ev:youtube|m_yqOoUMHPg|200|right|Minecraft Trailer}} Minecraftissa pelaaja syntyy uudelleen kuoleman jälkeen joko omaan sänkyyn, tai sängyn puuttuessa maailman spawn-pisteeseen, josta peli myös ensimmäisellä kerralla aloitetaan. On huomattava että spawnpoint asettuu siihen sänkyyn, missä on viimeksi nukkunut yöllä. Tärkeää on huomioida myös se, että mukana kuljetettu omaisuus lentää pelaajan kuollessa maahan, sekä hiukan ympäriinsä kuolinpaikassa. Lisäksi maassa lojuvat tavarat TUHOUTUVAT 5 MINUUTIN JÄLKEEN (ollessaan ladattuina muistissa, eli vähintään n. 160 blockin etäisyydellä lähimmästä pelaajasta). Tästä seuraakin perin tuttu paniikinomainen (ja usein lisävahinkoihin johtava) tavaroiden nouto-operaatio, joka on hyvin tuttu kaikille Minecraftia vähänkin pelanneille. Vaihtoehtoisesti voi moninpelissä pyytää jotakuta ystävällistä kanssapelaajaa noutamaan tavarat. Mm. tämän vuoksi onkin hyvä pitää välit kunnossa muihin pelaajiin. ;) Overworldin olioista tunnetuimpia ovat Minecraftin tunnusoliot, Creeperit, jotka aiheuttavat vaurioita rakennuksille ja pelaajille tekemällä itsemurhapommi-iskuja. Nukkumisen ohella alueiden riittävä valaisu soihtujen avulla on kätevä keino rajoittaa olioiden liiallista spawnaamista omiin nurkkiin. Valaisu on tärkeää myös päiväsaikaan etenkin luolastoissa, koska olioiden spawnaamiseen vaikuttaa nimenomaan valon määrä, ei vuorokaudenaika. Netherissä valon määrän lisäämisestä ei kuitenkaan ole mitään hyötyä. Netherissä tai Endissä ei varsinaisesti ole pakko seikkailla, mutta etenkin Netheristä voi löytää runsaasti raaka-aineita erilaisten hyödykkeiden valmistamista varten. Lisää informaatiota ja ohjeita löytyy Minecraftin virallisesta Wikistä. Minecraftia varten on tehty myös lukuisa joukko erilaisia modeja, joista pääsee helposti nauttimaan esimerkiksi suosittujen Feed The Beast (FTB) modipakettien avulla. FTB-modipakettien asentaminen onnistuu helposti FTB-käynnistimen avulla, jonka saa osoitteesta http://feed-the-beast.com. Muita vaihtoehtoja ovat esimerkiksi ATLauncher sekä Technic Platform. Kulmapaikan Minecraft-palvelimet
Kulmapaikan Minecraft-palvelimien historiikkiaKulmapaikan ensimmäinen Minecraft-palvelin aloitti toimintansa syksyllä 2011 dualilla masan ylläpitämänä. (Tarkka käynnistysajankohta on 2011-09-24 16:55:46 serverin login perusteella.) Kyseinen maailma tunnetaan nykyään nimellä JOMB ("Just One More Block"). JOMB oli alunperin Easy-vaikeustason maailma, ja se vakiintui Kulmapaikan pääasialliseksi rakentelu- ja touhuilu-maailmaksi. Myöhemmin (2012-04-04 17:23:16) käynnistettiin toinen, Hard-vaikeustason maailma IBT (It's Better Together). Sen tarkoituksena oli/on yhdessä seikkailla ja kerätä resursseja ja lopuksi tappaa Ender Dragon. Kyseinen maailma ei ole alkuviikkojen jälkeen juuri kerännyt pelaajia, kaikkien touhutessa aina JOMB:ssa. Melko tuore vanilla (= modaamaton) Minecraft-maailma on nimeltään F.U.B.A.R. ("Fresh Untouched Blocks And Riches", eikä suinkaan "Fucked Up Beyond All Recognition" ;p), joka avattiin Minecraftin 1.7.2-version julkaisun myötä, ensimmäinen käynnistys tapahtui 2013-10-25 17:47:30. Kyseisessä maailmassa pelaaja pääsee aloittamaan Minecraftin uudelleen "puhtaalta pöydältä". Maailma on alusta alkaen luotu uusimmalla maailmageneraattorilla, jolloin mm. uudet biomit ovat heti suhteellisen helposti saavutettavissa. Kyseinen pelimaailma jäi hyvin vähälle käytölle kaikkien pysytellessä tiiviisti Jombissa. Ajan kuluessa ja Minecraftin uusien versioiden myötä tuli tarve testailla pelin uusimpia ominaisuuksia, blokkeja ja itemeitä. Tämän seurauksena syntyi keskustelua, että FUBAR päivitettäisiin uusimpaan 1.14-sarjan versioon. Todettiin kuitenkin helpommaksi käynnistää aivan uusi maailma, joten 15.7.2019 käynnistyikin tuorein tulokas, BAR14 (Beyond All Reason 1.14). Eri Minecraft-versioiden välillä on tapahtunut huomattavia muutoksia kooditasolla, joten esimerkiksi Jombin päivittäminen 1.12-sarjan versiosta 1.14-versioon saattaa olla täysin mahdotonta. Lisäksi päivittäminen edes 1.13-sarjaan on hyvin vaikeaa ja se vaatisi taas paljon säätöä. Etenkin erilaisten teknisten farmijärjestelmien toiminta häiriintyisi pahoin.Kulmapaikan Minecraft-palvelimet (lähinnä JOMB ja IBT) ovat muutamaan otteeseen siirtyneet fyysiseltä serverikoneelta toiselle, lähinnä johtuen masan kotona aiemmin olleen ADSL-yhteyden hitaudesta. JOMB siirtyi alkuaikoinaan, (muutaman päivän kuluttua perustamisesta), suosion ja pelaajamäärän kasvaessa ja dualin uploadin käydessä ahtaaksi Chestburstedin ylläpitämälle Hive-palvelimelle, mutta ylläpitovastuu JOMB:sta säilyi masalla. Minecraft-palvelimet siirtyivät takaisin dualille 2012-07-25 aamuyöstä, hieman ennakkoon tulevaan 1.3 päivitykseen varautuen. Tämä siksi, että masa virheellisesti luuli, että 1.3:ssa serverin kuorma lagittaisi ärsyttävästi clientin ääniä, ja dual omasi tuolla tällä hetkellä jonkin verran Hiveä enemmän laskentatehoa. Lisäksi dualilla oli automaattinen varmuuskopiointi SSD-levylle joka yö. Hieman myöhemmin paljastui, että se onkin oikeasti serverin uploadin ahtaus, joka lagitti asioita 1.3:ssa. Palvelimet palasivat takaisin Hivelle 2012-08-02, kun huomattiin, että lagi olikin kiinni verkkoyhteydestä. Lisäksi JOMB vaihdettiin 1.3:n myötä vaikeusasteelle Normaali, koska se vastaa entisiä versioita Creeperien tekemän vahingon osalta (Creeperien tekemä vahinko skaalautuu vaikeusasteen myötä 1.3:sta lähtien). Kaikki Kulmapaikan Minecraft-palvelimet pyörivät 2012-09-25 lähtien quad:lla (dualin seuraaja), koska tuolloin masan kotiin saatiin vihdoin uusi ja mukavan vikkelä valokuituyhteys. Minecraft-skinitJokaisen pelaajan ensitehtävä on valita juuri itselleen sopiva skini laajasta valikoimasta muiden tekemiä tai tuhertaa oma. Alla muutamia linkkejä erilaisiin paikkoihin josta hakea juuri sitä oikeaa:
Voit asettaa luomasin skinin Minecraftin profiili-sivulta. Minecraft-modaaminenOsa Kulmapaikkalaisista on täysin Minecraft-puristeja, mutta toiset taas mielellään lisäävät pieniä käytettävyyttä ja pelimukavuutta lisääviä modeja Minecraft-asiakasohjelmaansa, myös vanilla-palvelimilla pelatessaan. Lisätietoa modaamisesta löytyy Minecraft-modit-sivulta. Modaamisesta erillisenä löytyy lisäksi FeedTheBeast-sivu, jossa on kerrottu enemmän FTB-modipaketeista sekä -käynnistimestä, jonka avulla koko Minecraft-kokemuksensa voi muuttaa täysin uudenlaiseksi. Kyseiset modipaketit sisältävät jopa yli 100 eri modia, joista osa on pieniä yhden asian modeja, mutta osa taas on massiivisia esim. magiaan ja tutkimiseen tai vaikka automaatioon ja tavaroiden säilytykseen keskittyviä kokonaisuuksia. Minecraft-vinkit
Nippelitietoa Kulmapaikan Minecraft-palvelimista ja käyttäjistä
Linkkejä
|