Baldur's Gate
Tietoa
Baldur's gate on tietokoneroolipeli, jolla on useita lisäosia ja sivupelejä.
Kulmapaikka-pelit
Tähän on lisätty moninpelissä pelattuja pelejä.
BG:EE-ryhmäpeli, peruskampanja, alkanut 28.12.2014
Pelaaja | Hahmo | Rotu & Sukupuoli | Luokka | Alignment | STR | DEX | CON | INT | WIS | CHA |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
lanxu | Haran Marblefire | Kääpiö/M | Cleric | Chaotic Good | 18 | 17 | 19 | 9 | 18 | 8 |
cb | Berduin | Kääpiö/M | Bounty Hunter | Lawful Neutral | 16 | 17 | 16 | 13 | 11 | 16 |
fitzhood | Gopar Gorefist | Kääpiö/M | Barbarian | Chaotic Neutral | 18/00 | 17 | 19 | 7 | 10 | 6 |
asdfas | Ragnar | Ihminen/M | Inquisitor | Lawful Good | 18/16 | 18 | 17 | 10 | 13 | 18 |
NPC | Neera | Puolhaltia/N | Mage/Wild Mage | Chaotic Neutral | 11 | 17 | 14 | 17 | 10 | 11 |
NPC | Rasaad yn Bashir | Ihminen/M | Monk | Lawful Good | 16 | 16 | 14 | 11 | 14 | 14 |
Taustaa
Berduin
Berduin on kääpiönuorukainen, joka vaikuttaa varsin kypsältä ikäisekseen. Kynttilälinnakkeen ympäristössä varttuessaan ottoisänsä Gorionin valvovan silmän alla, hän usein hakeutui majataloon jutustelemaan matkalaisten ja vapaa-ajalla olevien vartijoiden kanssa. Tarinat ovelien rikollisisten ja lakia pitkään pakoilleiden lurjusten jahtaamisesta herätti nuorukaisen mielenkiinnon. Kynttilälinnake tarjosi kuitenkin Berduinille rauhaisan kodin, jonka munkkien vakavuus ja järjestelmällisyys juurtui syväksi osaksi seikkailunhaluisen kääpiön ajatusmaailmaa. Kirjastossa hän pääsi tutkimaan munkkien kanssa useiden kansojen teknisten keksintöjen piirroksia ja mieltyi erityisesti lukkomekanismeihin ja läheisissä metsissä metsästäessä hyödyllisiin ansoihin. Osa Berduinin ansojen kehitystä seuranneista munkeista piti tämän kykyä ansojen parissa lähes yliluonnollisena. Paikalliset taikuuteen perehtyneemmät oppineet jopa auttoivat monimutkaisempien ansojen maagisemmissa komponenteissa, luultavasti nähden parhaaksi opastaa turvallisessa tavassa käyttää mahtia sisältäviä esineitä. Hyväkuntoinen ja kaikkien kanssa toimeen tuleva Berduin näki usein Kynttilälinnakkeen muurien ulkopuolistakin maailmaa matkatessaan Gorionin kanssa saaden useita ystäviä, mutta viimeaikoina ottoisä on vaikuttanut salamyhkäiseltä ja pyrkinyt pitämään nuorukaista paikallaan linnoituksen suojassa...
Berduin ei ole erityisen uskonnollinen, mutta pääasiassa palvoo Moradinia Kynttilälinnakkeessa majailevien kääpiöiden opastuksella. Toisinaan hänen voi kuulla lausuvan rukouksia Dugmaren Kirkaskaavulle ja Vergadainille.
Gopar Gorefist
Gopar Gorefist on roteva kääpiö, joka vuosikymmeniä sitten otettiin irtolaislapsena Kynttilälinnakeen suojiin. Goparia vaivaavat väkivaltaiset puuskat, jotka hän nykyään osaa kanavoida harjoitusvastustajiin ja maantierosvoihin, viattomien vastaantulijoiden sijaan. Goparin aika kuluu paljolti taistelutaitoja hiotessa, mutta hän pitää myös kirjoittamisesta, vaikkei osaakaan lukea. Goparilla on oma kirjahylly, jossa on hänen kirjoittamiaan kirjoja. Goparin teokset eivät ole saavuttaneet suosiota, koska ne ovat suurelta osin vaikeaselkoisia.
Ragnar
Ragnar on lainkuuliainen paladin ja inkvisiittori, joka on erikoistunut pahojen, pimeyden voimien kanssa pelaavien maagien hoiteluun. Ragnar syntyi Itäsatamassa, lähellä Jäätuulten laaksoa. Sieltä hän muutti Vesisyvään, jossa hän sai paladinin koulutuksen Ilmaterin paladiniopistossa. Hän sai loistavat arvosanat. Ragnar joutui kuitenkin heti epäsuosioon, koska kävi ilmi, että hän käytti erään naismaagin kuulusteluun ja kiduttamiseen epäsovinnaisia menetelmiä. Kerrotaankin että Ragnarin kuulustelun jälkeen eräs maagitar oli täysin uuvuksissa, mutta hänessä ei näkynyt minkäänlaisia fyysisiä jälkiä. Lisäksi epäilyksiä herätti se, että kyseinen maagi olisi heti halunnut takaisin Ragnarin käsittelyyn, vaikka oli jo tunnustanut. Tapauksen jälkeen Ragnar lähetettiin Kynttilälinnakkeeseen, koska siellä hänen ei odotettu joutuvan epäsovinnaiseen kanssakäymiseen naispuolisten maagien kanssa. Magiikasta kiinnostunut Ragnar tapasi kynttilälinnakkeessa muutamia kääpiöitä, joilla on samankaltaiset kiinnostuksen kohteet. Lisäksi hän on älyllisesti samalla tasolla uusien ystäviensä kanssa.
Matkakertomus (sisältää pelin juonenkäänteitä)
Kynttilälinnakkeen suojassa ottoisänsä Gorionin kanssa varttunut lurjusten kiinniottamisesta kiinnostunut Berduin joutuu lähtemään matkaan kotikonnuiltaan ottoisänsä ja ystäviensä kanssa. Ulkomaailma on yllättävän vaarallinen ja tie Gorionista eroaa lähes heti turvaisan linnakkeen porttien ulkopuolella. Kynttilälinnakkeesta karannut lapsuudenystävä Imoen lyöttäytyy väkisin seurueeseen heti Gorionin kadottua näköpiiristä.
Matka jatkuu ottoisän kehotuksesta Ystävällisen Kädettämisen majataloon, tosin matkan varrelle osuneesta jätistä tehdään Gopar Hurmenyrkin johdolla jauhelihaa matkaevääksi. Majatalossa tavataan perhetuttuja ja salamurhaaja ja ryhmä kokoaa matkaan tarvittavia tavaroita. Kuuleman mukaan Nashkelissa on jotain ongelmia. Goparin verisiin kätösiin etsiytyy jostain haisevat ruskealäikitetyt kultaiset alushousut.
Matkalla kohti Naskelia ystävykset törmäävät pieneen Beregostin kaupunkiin. Viekas taiteilija Silke yrittää huijata kumppanuksia viattomien ihmisten teurastamiseen, mutta NEROKAS johtaja Berduin havaitsee jotain outoa, ja Gopar hurmenyrkki kietoo nyrkkinsä Silken sydämen ympärille räjäyttäen tämän veriseksi mössöksi ennen kuin tämä ehtii sanoa vastalausetta tapahtumien kululle. Samalla ryhmä päätyy auttamaan outoa taikuudenkäyttäjää Neeraa tämän ahdingossa, päätyen vastakkain Thayn punaisten velhojen kanssa. Koitoksesta selvitään ja Neera, joka paljastuu villin taikuuden käyttäjäksi liittyy ryhmään. Beregostissa vaikutti olevan pahamaineinen majatalo, jonka sisäänkäynnistä Berduin ja Ragnar saivat outoja väristyksiä, kuin joku olisi kävellyt heidän haudoillaan. Ryhmä päätti suosiolla jatkaa matkaa seuraavaan majataloon.
(Ensimmäisen peli-istunnon triviaa: Gopar nettosi 68 % tapoista 17 lopetetulla uhrilla, joiden arvo oli 90 % ryhmän kokemuspisteistä.)
Mukavaisen Jonglöörin majatalossa ryhmä kuulee jostain puolijäteistä ja Kaapumetsään kadonneesta kaavusta. Rohkeutta kerättyään ryhmä päätyy myös pahoja enteitä antaneeseen majataloon, jossa vastassa odottaa hampaisiin asti aseistautunut palkkionmetsästäjäkääpiö. Gopar huitaisee tämän hetkessä lihoiksi kirveillään majatalon asiakkaiden ja muiden statistien saadessa veriroiskeet päälleen. Jostain syystä Berduin ja kumppanit halutaan hengiltä.
Kumppanukset ryhtyvät tutkimaan Beregostista etelään johtavaa tietä kohdaten heti pari örkkin ja jätin ristisiitosta. Tiellä riehuu myös liekehtivän nyrkin edustajia, jotka luulevat matkalaisia maantierosvoiksi, mutta Berduin hoitaa kohtaamisen diplomaattisesti haukumalla lainvalvojia aivottomiksi idiooteiksi. Myöhemmin vastaan tulee myös myöhemmin suurhiisiä. Jostain syystä Imoen päättää rynnätä vihollisten syleilyyn ilman aseita ja kuolee kohtalokkaasti. Lainkuuliainen inkvisiittori Ragnar toteaa, että Imoen oli varmasti harhaoppinen, koska kuoli niin häpeällisesti ja kehotti muuta ryhmää penkomaan ruumiilta kaiken arvokkaan ja jättämään se mätänemään luonnon armoille. Harhaoppiset eivät kuulemma kaipaa säädyllistä hautausta. Haran hieman tuskastuneena toteaa papillisten kykyjensä olleen hieman riittämättömiä tilanteessa, kun taas Gopar vain kiillottaa kirveitään mitään sanomatta ja etsii uutta tapettavaa. Berduin vain harmittelee hetken, että Imoenin päästä ei ole luvattu edes palkkiota ja lähtee verenhimoisen Goparin perään tallustelemaan.
Hirviöitä kaatuu vielä yksi jos toinenkin, jopa pari verenhimoista raadonsyöjää hyökkää ryhmän kimppuun. Toinen raadonsyöjistä jopa halvaannuttaa aina niin taistelunhimoisen Goparin jättäen muun ryhmän paniikissa taistelemaan jähmettynyttä sankaria maistelevaa kauhua vastaan. Lopulta otus kaatuu Berduinin vasamaan ja Haran saa paranneltua suurimmat irronneet lihankimpaleet takaisin Goparin kehoon. Inkvisiittori Ragnar toteaa, että epäkuolleiden kanssa kamppailu on enemmän muiden ritarien alaa, hän kiduttaa mieluummin harhaoppisia.
Taisteluissa kovia kokenut ryhmä palaa Beregostiin lepäämään loisteliaaseen majataloon ja suuntaa sen jälkeen täydentämään asevarantojaan rasittavan rautaruton tuhotessa vanhoja varusteita. Myös raivoisasti eturintamaan juoksevalle Neeralle ostetaan linko ja ammuksia, joita tämä nähtävästi ei osaa kunnolla käyttää. Ase sentään pysyy kädessä ja ammukset lentävät edes etäisesti oikeaan suuntaan. Tämä villi magian käyttäjä oli yön aikana tutustunut ryhmän maagisiin esineisiin ja tunnistanut niitä omatoimisesti. Inkvisiittorille päätyy maaginen suojaava sormus, josta tyytyväisenä Ragnar vapauttaa Neeran kaikista tähän kohdistuneista harhaoppisuuden epäilyistä ja antaa tälle elinikäisen vapauden tehdä taikuudellaan mitä lystää. Ostosten jälkeen ryhmä kuulee palkkiosta, joka on asetettu murhia tehneen seonneen Cyricin papin päästä. Berduin iloitsee viimein päästessään kutsumusammattinsa pariin, kun taas Ragnar tokaisee harhaoppisten sekopäiden kuuluvan ensin kidutettaviksi ja sitten manan majoille ikuiseen kärsimykseen.
Päivän matkaamisen jälkeen ryhmä kohtaa verenhimoisen kauhuhukan, jonka Gopar halii kuoliaaksi. Samalla ryhmä kohtaa puhuvan kanan, joka liittyy seurueen matkaan. Matkanteko hieman tökkii välillä osan matkalaisista muuttuen tyhjäkatseisiksi zombeiksi pienten rukoushetkien jälkeen, mutta lopulta matka jatkuu. Epäkuolleita ja suurhiisiä kuhisevalta alueelta viimein paljastuu epäkuolleille sekopäisesti jutteleva murhamies. Kaiken järjen vastaisesti Berduin ryntää juttelemaan tälle raivohullulle miekkoselle, kunnes tämä omien harhojensa vallassa tuhoaa koko epäkuolleiden armeijansa ja hyökkää yksin ystävysjoukon kimppuun. Viimein tämä vesikauhuinen Basillus kaatuu Ragnarin ampumaan nuoleen ja vetäen viimeisen henkäyksensä. Ragnar hieman murhemielin toteaa, että ei päässyt kiduttamaan tätä mukavaa veikkosta kunnolla, joten hänen järjestönsä voi jonkin aikaa halveksia hänen armeliaisuuttaan. Neera tunnistaa kalmon kädessä olevan sotavasaran mahtavaksi loihdituksi salamoivaksi aseeksi, jonka Haran heti repii kuolonkankeasta kädestä joutuen ensin murskaamaan sormet vanhalla jo rautaruton turmelemalla perintökalleudellaan. Marmoritulen suvussa vuosisatoja kulkenut kovia kokenut ruostunut sotavasara lentää lähimpään pusikkoon kultaisen kauniin kallonmurskaajan tieltä.
Lähistöltä löytyy myös suurhiisijoukko, joka myrkyttää Goparin, mutta kaatuu silti tämän kirveisiin. Haran toteaa, ettei mahda myrkyille mitään, joten Gopar alkaa juomaan eräästä luolasta löytyneitä homeisia pulloja, kunnes myrkyn vaikutus katoaa. Tarkkasilmäinen Berduin huomaa suurhiisien johtajan kimaltavan miekan, joka vaikuttaa mitä sopivimmalta lainkuuliaiseen selkäänpuukotukseen. Neera tunnistaa tämän mahtavaksi viheltäväksi miekaksi. Berduin toteaa, että käytössä viheltävä miekka on mitä käytännöllisin ase huomaamattomasti varjoista käytettäväksi ja ottaa terän käyttöönsä.
Matka jatkuu Berduinin repussa kotkottavan kanan opastuksella läheisen mahtavan maagin asujaimistoon, jossa vastentahtoinen asukas kuuntelee Berduinin tarinaa oudosta kanasta. Ryhmä päättää auttaa kanan palautumista ihmismuotoonsa, mutta törmää matkalla outoihin ongelmiin, kuten luurankoihin, karhuihin, tuttavallisiin murtomiehiin ja outoihin ajatuskatkoihin ryhmäläisten mielissä. Aivan kuin ystävysten sidokset toisiinsa eivät olisi kovinkaan vahvat seikkailun tiimoilta.
Ote Goparin journalista:
- Lihagolemeita näin, innoissain hioin kirvesteräin,
- Halusin jauhelihagolemeita tehä, siin oon etevä,
- Berduin sit mua est, sano et niit leikkaa vaa terät maagiset,
- viel mä palan ja lihahyypiöt siivuiks laitan
(Toisen istunnon triviaa: Gopar nettosi tapoista enää vain 65 % 47 tapolla ja 53 % kokemuksesta. Hänen suosikkiaseensa oli taistelukirves. Kunniakas inkvisiittori ja vannoutunut ritariuden perikuva Ragnar suosi taioistaan magian kumoamista ja aseinaan ritarien ikiaikaisia suosikkeja jousta ja nuolia, joiden uhreiksi on päätynyt jo 6 vihollista. Haranin suosikkirukous on ollut pienten haavojen parantaminen ja lingolla viskeltyihin ammuksiin on kuollut jopa 4 vihollista koko seikkailun aikana. Berduinin varsijousen vasamiin taas on kaatunut 10 otusta.)
Ryhmä jatkaa kanan pelastusoperaatiota tappamalla katalia epäkuolleita luurankoja rukousongelmista ja vaivanneesta ajatuskatkoilusta huolimatta. Alueelta löytyy myös outo mökki, jota vartioi jättiläismäinen hämähäkki, joka kaatuu Ragnarin nuoleen. Lopulta kana saadaan yrityksen, erehdyksen ja tuurin avulla pelastettua, tarjoten sankareille suuren kokemuksellisen palkkion. Samalla ryhmä rukoilee suurta Baldur.iniä, joka osoittaa suosionsa ja helpottaa ryhmän säännöllistä pelastamista. Jostain syystä suuri yksin asuva maagisista esineistä kiinnostunut maagi ostaa ylihintaan suuren määrän Basilluksen mätäneviltä epäkuolleilta vietyjä ruostuneita rautaruton riivaamia aseita. Tämän jälkeen ryhmä jatkaa Goparin johdolla velhon tornia ympäröivän alueen puhdistamista epäkuolleista ja erikoisista haukkuvista koiraihmisistä. Samalla löytyy erään puolituisen kadottama miekka, joka lopulta päätyy omistajalleen. Ryhmään liittyy myös synkistelevä suoraan romantiikkanovellin sankarihahmon oloinen varjossa kiiltäväihoisena murjottava samooja Kivan. Jotta Kivan saa liityttyä ryhmään, joudutaan tähän asti ryhmän mukana kuljetettu Imoenin ruumis tiputtamaan maahan. Jostain syystä kaikki muistelivat, että Imoenin ruumis oltaisiin jätetty maahan makaamaan jo aikoja sitten. Ehkä Ragnar oli ajatellut kuulustella myös kuolleita? Emme koskaan saa tietää.
Voitoikas ryhmä palaa Beregostiin, josta ryhmän raivopäälle Goparille ostetaan maaginen kirves. Kirveelle tuleekin pian käyttöä, kun ryhmä hakee palkkiota hullun Basilluksen pysäyttämisestä Beregostin temppelistä. Kultamäärä on huikea, ettei edes jätinvoimainen Gopar meinaa sitä jaksaa kantaa. Jostain syystä temppelin ympäristöstä löytyy suuri määrä hurjasusia, suurhiisiä ja muita hirvityksiä. Kauheimpia ovat ryhmän kimppuun käyvät vampyyrisudet, joihin ei tehoa kuin maagiset aseet. Taisto verenhimoista yliluonnollista susilaumaa vastaan on pitkä ja haasteikas, ryhmän parantaja ei taaskaan ole edes parannuskykyinen, vaan Gopar joutuu tyytymään jälleen homeisiin ehkä vuosisatoja vanhoihin epäilyttävältä haiseviin pulloihin. Lopulta Goparin uusi maaginen kirves, Haranin kultainen sähköä säkenöivä sotavasara, Ragnarin Silke-nimiseltä taiteilijanaikkoselta "kuulustelema" maaginen "sauva" ja Berduinin viheltävä miekka koituvat epäkuolleiden elikoiden kohtaloksi. Haasteellisen temppelikäynnin kunniaksi väsynyt ryhmä palaa Mukavaisen Jonglöörin majatalon kalleimpaan mahdolliseen huoneistoon levätäkseen ennen uusia seikkailuja.
Ote Goparin journalista:
- Suurhiidet tuli vastaa, uus tilaisuus nyrkit vereen kastaa,
- Miekka ojos kyseli rahojeni perään, törmäsikin kirveeni terään,
- Jalat katkoin alta, leikkelin lihaa, ei vastalauseita johtajalta, kaikki hiisiä vihaa,
- Miks hiidet voittavans luuli, kun ne kumoon puhaltaa jo tuuli
(Kolmannen istunnon triviaa: Gopar pysyi edelleen tappotilastojen kärjessä 72 tapolla, jotka ovat 64 % ryhmän kukistamista vihollisista. Kokemusarvoltaan Goparin tapot olivat kuitenkin enää "vain" 39 %. Kovin Goparin kukistama vastus tähän mennessä on ollut taiteilija nimeltä Silke. Ragnar on tappanut jo 9 otusta, nousten 8 % sekä ryhmän tapoista että niiden kokemusarvosta. Voimakkain Ragnarin lopettama vastus on edelleen Basillus. Haran nousi tilastoissa esiin suurena sankarina, sillä hän on vain viiden tapetulla vastuksella ansainnut ryhmän kokemusarvosta 12 %. Suurin Haranin kukistama peto on ollut vampyyrisusi. Berduin on kukistanut 16 vastusta ja on ryhmän kokemusmäärästä ansainnut voitoillaan 28 %, myös hänen suurin vastuksensa on ollut vampyyrisusi. Valitettavasti vain lopetusiskut lasketaan. Ryhmän uusi jäsen Kivan on jo jousikätensä ansiosta tapoissa ja kokemuksessa Ragnarin tasolla, Neera on kukistanut vasta yhden koiraihmisviiltelijän.)