Icewind Dale
Tietoa
Icewind Dale on tietokoneroolipeli, jolla on useita lisäosia ja sivupelejä.
Kulmapaikka-pelit
Tähän on lisätty moninpelissä pelattuja pelejä.
IWD:EE-ryhmäpeli, peruskampanja
Pelaaja | Hahmo | Rotu & Sukupuoli | Luokka | Alignment | STR | DEX | CON | INT | WIS | CHA |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
fitzhood | Hurlon Sagat | Haltia/M | Dragon Disciple | Lawful Evil | 14 | 19 | 14 | 18 | 10 | 18 |
Cb | Gurk Warhand | Puoliörkki/M | Priest of Tempus | Chaotic Neutral | 19 | 18 | 16 | 10 | 18 | 12 |
lanxu | Argosh | Puoliörkki/M | Barbarian | Chaotic Neutral | 19 | 18 | 19 | 11 | 18 | 3 |
asdfas | Eidar le Golas | Haltia/M | Archer | Lawful Good | 18\99 | 19 | 17 | 10 | 18 | 8 |
Matkakertomus
Ensimmäinen peli-istunto: Junttilasta korpeen
Saavuimme Itäsataman kylään, jota kaupungiksi täällä pohjoisen erämaassa kutsutaan. Lainvalvojia täällä ei juuri näkynyt, yksi Hrothgar-niminen vaikutti sellaiselta, joka pitää kuria yllä, virkaintoinen ukko pukeutuu vapaa-ajallaankin levyhaarniskaan ja ei päästä irti miekastaan olutta kurkuunsa kaataessaankaan. Matkalla pohjoiseen olimme menettäneet jetiväijytyksessä kaikki varusteemme, kulta mukaanlukien, joten Hrothgarin ehdotus myöhässä olevan kauppakaravaanin etsimisestä kuulosti etäisesti houkuttelevalta, mikäli siitä saisi rahaa. Mukanani oli pari vankkarakenteista puoliörkkiä, Argh ja Murhakäsi tai jotain sinnepäin, jotka olin ottanut Luskanista mukaan henkivartijoiksi luvaten pienen osuuden tulevista ryöstösaaliista, joita pohjoisesta löytyy. Kaksikko oli yhtä paljon kiinnostunut taisteluista, joihin vääjäämättä vaarallisessa pohjoisessa joutuisimme. Seurueen neljäs jäsen oli häiritsevän kunniallinen jousiampujahaltia, jonka minulle velkaa oleva tuttava samoojien killassa oli määrännyt henkivartijaksi pohjoisen matkalle.
Koska ilman rahaa ja varusteita meillä ei ollut muuta tekemistä kuin norkoilla kapakan takkatulen ääressä, päätin ottaa vastaan Hrothgarin tehtävän. Samalla komensin alaiseni kyselemään paikallisilta, olisiko heillä työtä tarjolla. Tehokkaasti kartoitimme potentiaaliset rahavirrat, ja samalla reissulla puoliörkit olivat poimineet kylästä mukaansa kaiken arvokkaalta vaikuttavan sudentaljoista perhekalleusjalokiviin. Yllättävän päteviä nämä isokokoiset korstot, jotka eivät hiippailijoilta vaikuta, emmekä joutuneet vastaamaan vihaiselle väkijoukolle tavaroiden luvattomasta omistussiirrosta. Kylästä löytyneet tehtävät olivat tavanomaista väkivallan täsmäkäyttöä, koirankokoisten kovakuoriaisten liiskaaminen tavernan kellarista ja raivohullun suden lopettaminen sen asetuttua toisen kotiin. Juoppo kalastaja halusi minun hakevan kyläkaupasta viiniä ja maksoi tästä hakureissusta ruhtinaallisesti 3 kultapalaa. Järven rannalla oli vedenelävä haltia joka halusi toimittaa ikiaikaisen rikkinäisen miekan sen oikealle omistajalle ja tästä hyvästä sain vaivanpalkaksi arvokkaan helmen.
"Rikastuneena" muutin kaupassa kaikki arvoesineet rahaksi ja ostin porukallemme kohtuulliset varusteet tulevia taisteluita varten. Puhetaidoillani neuvottelin hyvät hinnat vaikka kauppias oli hankalaa sorttia ja kuvitteli olevansa tärkeäkin henkilö täällä takahikiän perukoilla. Tempuksen puoliörkkikleeri halusi välttämättä kalliimman koristellun kypärän, tehköön omalla ryöstösaaliin osuudella mitä lystää, mutta arvostaisin enemmän käytännöllisempää asennetta kun henkemme riippuu vähäisten varusteidemme tasosta. Muut palkolliset vetivät rumat kypärät mukisematta päähänsä ja minähän ei typeriin metallikotsiin koske. Suuntasimme kylän ulkopuolelle, jossa poika huusi hirviöiden vieneen hänen kalansa. Tietä eteenpäin matkatessa hirviöt osoittautuivat tavanomaisiksi hiisiksi, jotka nukutin voimakkaalla unitaiallani ja alaiseni helppoa taistelua kummistellen viilsivät nukkujilta kurkut auki, barbaaripuoliörkin hienovaraisuus tosin salli vain ruumiiden paloittelun. Heitin kalanruodon pojalle ja jatkoimme matkaa karavaania tähyillen, vaikka aavistin löytävämme pelkkiä ruumiita erämaasta.
Löytyneen luolan suulta sudet karkoitettuamme havaitsimme tyhjiä karavaanikärryjä ja örkin juoksevan syvemmälle luolaan. Sisällä tapoimme jokaisen vastaantulevan örkin ja niitä olikin aika lauma. Ison joukon nähdessäni nukutin nekin taioillani, jottei kaaoksessa joku jousimies saa onnenkantamoisellaan minua hengiltä kun henkivartijani ovat kiireisiä. Taikojeni kantamattomissa olevat örkit rusikoitiin hengiltä nopeasti ja nukkujat saatettiin lopulliseen uneen. Käskystäni huolimatta puoliörkit väittelivät ruumiilta aseiden poimimista vastaan, kuulemma ei maksa vaivaa kun niistä ei makseta tarpeeksi. Jokainen kultapala oli tärkeä tässä vaiheessa, joten poimin aseet ja ripustin ne tyytymättömien alaisten selkään. Luolaston perimmäisestä nurkasta löytyi örkkien ympäröimä jätti, joka kesti useita kirveen ja piikkinuijan iskua mutta kaatui lopulta haavoihinsa. Täältä löytyi myös karavaanin lasti josta poimimme parhaat päältä kuten taikakääröt ja rahat. Jättiruumiilla oli myös lumottu sormus, jonka pujotin sormeeni tunnistettuani sen suojelevat ominaisuudet. Itäsatamaan palattuamme ilmoitin Hrothgarille karavaanin kohtalosta ja tämä kertoi suunnittelevansa aseistettua retkikuntaa Kuldaharin kaupunkiin Maailmanselkä-vuoriston keskelle, hakemaan kipeästi kaivattuja tarvikkeita. Sovin, että tulemme mukaan, kun tässä tuppukylässä ei varmaan enempää rikkauksia löydy. Puoliörkkikleeri kävi jututtamassa paikallista Tempuksen kleeriä, mutta en vaivautunut paikalle kuuntelemaan uskonnollista höpinää. Levättyämme hädin tuskin siedettävissä oloissa majatalon rottia kuhisevassa huoneistossa lähdimme kohti Kuldaharia.
Jouduimme jääjättiläisten järjestämään väijytykseen kapeassa solassa, kun lumi alkoi vyöryä kohti. Tunnistin heti, että on parasta jatkaa juoksemista eteenpäin lähempänä olevaan turvaan, kun taas suurin osa kulkueen imbesilleistä lähti juoksemaan päinvastaiseen suuntaan ja hautautui lumeen. Vastaantullut erakko kauhisteli joukkokuolemaa ja totesi ettei ruumiita kuitenkaan saada kaivettua ylös lumesta ja haudattua ennen kevättä. Hyvä tekosyy olla näkemättä vaivaa tunareiden tähden, vaikka kunniallinen haltia sitä tuntui harmittelevan. Matkalla Kuldahariin kimppuumme kävi kerta toisensa jälkeen uusi hiisijoukko, jonka tapettuamme etsimme suojaa näkötornista, johon oli kuitenkin asettunut jätti. Emme ryhtyneet taisteluun, sillä otus vaikutti rauhalliselta, tosin valitteli päänsärkyään. Emme kuitenkaan jääneet lepäämään samaan torniin jätin kanssa, joten raivasimme tiemme hiisien läpi luolaan, joka kuitenkin kuhisi valtavia kovakuoriaisia. Päätin suunnata kohti aiemmin näkemäämme myllyä, joka vaikutti lähempää nähtynä olevan vallattu, koska korkea-arvoinen hiisi vartioi ovea. Jututin hiittä joka ei käynyt kimppuumme, mutta valitteli jätin tapaan päänsärkyä ja outoa pakottavaa tarvetta pysyä laaksossa, jossa mylly sijaitsi. Levättyämme ulkosalla astuimme sisään myllyyn, jossa örkki vaati huonolla yleiskielellä maksua jostain hyvästä, josta kleerimme kieltäytyi hyökäten örkkien kimppuun. Surmattuamme huoneellisen örkkejä jatkoimme alempaan kerrokseen tappaen sieltä hiidet ja keräten arvoesineet laatikoista. Komerosta löytyi piiloutunut poika nimeltään Jermsy, joka oli asunut myllyssä vanhempiensa kanssa ennen hiisijoukon tuloa. Poika lähti kohti Kuldaharia nyt kun olimme tappaneet tieltä suurimman osan hiisistä. Viimeisessä taistelussa myllyn sisällä oli vaarallinen tilanne kun taikani käytettyäni hiisi pääsi lähietäisyydelleni ja sai sivallettua, mutta parannuspullo pelasti ja viimeisetkin hiidet saatiin hengiltä. Paria mailia tietä eteenpäin kuljettuamme saavuimme Kuldaharin valtavan suuren tammipuun luokse. Tammesta huokui lämpöä, joka sai ympäristön tuntumaan paljon houkuttelevammalta kuin kylmä vuorisola, josta olimme juuri tulleet. Kylän rakennukset oli rakennettu enimmäkseen puun juuriston sisälle, mutta huomasimme myös velhon tornilta näyttävän rakennuksen. Aloimme katsella ympärillemme etsien kylän johtajaa tai vastaavaa jolle kertoa menestyksekkään joskin väkimäärältään huvenneen retkikuntamme seuraavasta tavoitteesta.
Ensimmäisen peli-istunnon tilastot:
Hahmo | Tappojen määrä | Tappojen osuus | Taistelukokemus | Taistelukokemuksen osuus | Voimakkain uhri |
---|---|---|---|---|---|
Gurk Warhand | 20 | 17 % | 695 | 20 % | Susi |
Hurlon Sagat | 3 | 2 % | 55 | 1 % | Jousi-hiisi |
Argosh | 50 | 44 % | 1325 | 38 % | Susi |
Eidar le Golas | 40 | 35 % | 1355 | 39 % | Jätti |
Hahmo | Taso | HP | AC | Ase/Aseet | Thac0 | Asevahinko | Hyökkäykset |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gurk Warhand | 3 | 30 | -1 | Aamutähti | 17 | 9-15 | 1 |
Hurlon Sagat | 2 | 12 | 5 | Linko | 17 | 2-5 | 1 |
Argosh | 3 | 51 | 0 | Sotakirves, sotakirves | 14, 16 | 10-17, 10-17 | 2,5 (1,5+1) |
Eidar le Golas | 2 | 26 | 3 | Komposiittijousi | 13 | 5-10 | 2,5 |
Toinen peli-istunto: Hautalaaksoa siivoamaan
Kuldaharissa meitä vastaanottamassa oli liikaa kysymyksiä esittävä poika, jonka meinasin hätistää tiehensä uhkailemalla, mutta sain näyn jossa koko kylä hyökkäsi tästä hyvästä kimppuumme. Siltä varalta että kylässä tosiaan on tarkat lait uhkailun suhteen, jätin pojan vain ihmettelemään yksikseen. Kävimme kylän rakennukset läpi ja selvisi, että Kuldaharissa on ongelmia riittämiin. Teeskennellessäni kiinnostusta asukkaiden murheisiin kuulin että kylää vaivaa poikkeuksellisen kylmä sää ja jatkuvia myrskyjä, hirviöitä parveilee ympäriinsä ja asukkaita katoaa jäljettömiin. Paikan johtaja arkkidruidi Arundel paasasi pahuuden voimista kleerillemme, joka pyöritteli silmiään kuunnellessaan. Vaikkei meillä ollut kiinnostusta ruveta pelastajiksi, totesimme kuitenkin ettei kylästä ole poispääsyä lumivyöryjen tukkiessa kaikki poispääsytiet, ja ainoa vaihtoehto hitaan nälkä- ja kylmäkuolemisen sijaan olisi selvittää mistä nämä oudot ilmiöt ovat saaneet alkunsa. Arkkidruidin mainittua Varjolaakson olevan hyvä paikka etsiä tuomiopäivän kätyreitä, marssimme kesken vanhuksen jaarittelua ulos mökistä kohti majoituspaikkoja.
Ulkona tapoimme harhailevia jetejä ja kyselimme palkkiota vastaan suoritettavia tehtäviä vastaantulijoilta. Kuulimme majatalon pitäjän kadonneen ja saman tien puolituisen otettua paikan haltuunsa väittämällä omistajan testamentanneen sen hänelle, vaikka testamentti ei vaikuttanut aidolta. Kiristysmahdollisuudet ymmärrettyäni pengoimme majatalon huoneet ja löysimme sormuksen, johon kaiverretun tekstin mukaan majatalo ei kuulunut puolituiselle vaan kylän asukkaille. Sen sijaan että kertoisimme asukkaille tästä, sovimme puolituisen kanssa, että majoitumme jatkossa parhaaseen huoneeseen maksutta.
Tarvittavat varusteet ostettuani suuntasimme Varjolaaksoon, jossa vastaan tulevat ihmishahmoiset varjot ja jetit eivät meitä juurikaan hidastaneet. Tyhjensimme hautakammion toisensa jälkeen arvoesineistä, mitä elävöitetyt luurankovartijat eivät arvostaneet, mutta kylmän teräksen voima kumosi niiden vastalauseet. Ansoitetut käytävät eivät hidastaneet puoliörkkilihavuorta, joka itseään Argoshiksi kutsuu, ja joka käyttää taktiikkanaan rynnätä läpi ansaterien ja myrkkypilvien ennen kuin ne ehtivät tappamaan, seurueen kleerin varmistaessa ettei barbaari eksy kuoleman porteille. Harkitsin apuolennon hankkimista ansojen purkamiseksi, sillä jatkossa ansat saattavat olla kertalaakista tappavia murskaimia ja salamalla ruumiit karrelle polttavia. Hautakammioiden suunnittelijoilla tuntuu usein olevan kieroutunut tarve laatia mahdollisimman sadistisesti tappavia ansoja. Huono juttu heidän kannaltaan, että hautakammioiden tilaajilla on yleinen käytäntö murhauttaa suunnittelijat etteivät salaisuudet paljastu.
Toisen peli-istunnon tilastot:
Hahmo | Tappojen määrä | Tappojen osuus | Taistelukokemus | Taistelukokemuksen osuus | Voimakkain uhri |
---|---|---|---|---|---|
Gurk Warhand | 31 | 18 % | 3455 | 22 % | Kalmo |
Hurlon Sagat | 6 | 4 % | 1020 | 6 % | Tundra-lumimies |
Argosh | 80 | 46 % | 7470 | 47 % | Tundra-lumimies |
Eidar le Golas | 52 | 30 % | 3705 | 23 % | Lumimies-päällikkö |
Hahmo | Taso | HP | AC | Ase/Aseet | Thac0 | Asevahinko | Hyökkäykset |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gurk Warhand | 4 | 33 | -2 | Aamutähti | 15 | 9-15 | 1 |
Hurlon Sagat | 3 | 18 | 5 | Linko | 17 | 2-5 | 1 |
Argosh | 4 | 68 | 0 | Sotakirves, sotakirves | 13, 15 | 10-17, 10-17 | 2,5 (1,5+1) |
Eidar le Golas | 3 | 39 | 4 | Valtava pitkäjousi | 10 | 8-13 | 2,5 |
Kolmas peli-istunto: Luutanssin loppu
Olimme viimein päätyneet ison hautakammion teurastettuamme ison joukon yhä harvinaisemmiksi käyviä lumimiehiä sekä elävöitettyjä varjoja. Eräs sisäänkäyntiä vartioiva varjo osoittautui muita huomattavasti voimakkaammaksi ja vaati taikuutta vahingoittuakseen. Hidasteista huolimatta marssimme sisään ja kohtasimme suuren joukon käveleviä luurankoja. Joukon johtaja esittäytyi luutanssijaksi ja vaati selitystä hautainvaasiolle. Kuulustelin tätä epäsikiötä, joka vaikutti närkästyneeltä siitä, että sitä syytettiin pahanteosta laakson ulkopuolella, ja koetti selvästi saada meidät tuntemaan syyllisyyttä haudan puhdistamisesta ja epäkuolleiden saattamisesta lopulliseen lepoon. Kun ei kuulustelu tuottanut tulosta, joukkomme murskasi luurangot viimeiseen ruipeloon asti ja keräsi sarkofageista kalleudet parempaan talteen.
Käytäviä tutkiessa jouduimme ansaan jos toiseenkin, mutta suurimman osan niistä purki ryhmän barbaari. En ole asiantuntija ansastuksessa, mutta olen kohtuu varma, että Argoshin tapa rynnätä ansojen läpi laukaisten ne, ei ole yleinen tapa tehdä ansoista vaarattomia. Tämä hienotunteisuuden puute saa miettimään millä tavalla tuo puoliörkki Itäsatamassa kahmi ihmisten omaisuuden kylää kierrellessään. Kenties joku onneton kotiin palatessaan löytää jokaisen kaapin ja piirongin kirveellä halkaistuna. Joka tapauksessa yksi hautakammion ansa sai lähes koko seurueen tainnoksiin, minut mukaan lukien, levittämällä myrkkykaasut käytävään. Jousiampuja Eidar kuitenkin reflekseillään onnistui pysyttelemään kaasupilven ulkopuolella ja ammuskeli seinien salalokeroista vyöryvät luurankosoturit hengiltä. Myöhemmin käytävistä löytyi myös salaoven takaa kammio, jossa tunkeilusta raivostunut muumio piti hiljentää magian ja teräksen kanssa. Tuumasin, että haudoista oli tässä vaiheessa löytynyt jo sen verran arvotavaraa, että suuremman lastin kantaminen tuottaisi vaikeuksia. Taisteluhaavojen parantelu Kuldaharin kohtuuhintaisessa majatalossa houkutti myös enemmän kuin kivilattialla nukkuminen epäkuolleiden meitä vaaniessa, joten suuntasimme takaisin ihmisten ilmoille tavaroita myymään.
Kolmannen peli-istunnon tilastot:
Hahmo | Tappojen määrä | Tappojen osuus | Taistelukokemus | Taistelukokemuksen osuus | Voimakkain uhri |
---|---|---|---|---|---|
Gurk Warhand | 46 | 14 % | 6080 | 15 % | Suurkalmo |
Hurlon Sagat | 11 | 3 % | 2550 | 6 % | Vihti |
Argosh | 147 | 47 % | 21460 | 53 % | Muumio |
Eidar le Golas | 106 | 34 % | 9870 | 24 % | Lumimies-päällikkö |
Hahmo | Taso | HP | AC | Ase/Aseet | Thac0 | Asevahinko | Hyökkäykset |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gurk Warhand | 5 | 42 | -2 | Aamutähti | 15 | 9-15 | 1 |
Hurlon Sagat | 4 | 28 | 5 | Lumottu linko +1 | 15 | 3-6 | 1 |
Argosh | 4 | 68 | 0 | Sotakirves, korkealaatuinen sotakirves | 12, 13 | 10-17, 10-17 | 2,5 (1,5+1) |
Eidar le Golas | 4 | 52 | 4 | Lumottu pitkämiekka +1 | 13 | 7-14 | 1 |
Neljäs peli-istunto: Varjolaakson valtapeli
Myytyämme suuren osan hautakammioiden aarteista suuntasimme takaisin varjolaakson hautojen uumeniin. Suurilukuisten luurankoarmeijoiden ja satunnaisten vihtien, zombien ja varjojen kanssa voitokkaasti taisteltuamme saavuimme viimein perimmäiseen kammioon, jossa tapasimme rauhallisemman haarniskaan pukeutuneen henkiolennon. Kresselackiksi esittäytyvä haudantakainen hahmo kertoi elämäntarinansa, jonka mukaan oli halunnut paeta kuolemaa rakentamalla valtavan hautakompleksin jumalan kunniaksi ja uhraamalla lopuksi rakentajien ja oman henkensä. Lopputulos ei ollut toivottu, ja nyt Kresselack viettää ikuisuutta epäkuoleman tylyssä huomassa. Haamu ei myöskään ollut tyytyväinen siihen, että tapoimme hänen osapuilleen parin sadan soturin epäkuolleen palvelijajoukkonsa viimeiseen luuviuluun asti, mutta ei käynyt päällemme muiden tapaan, vaan ehdotti kertovansa mistä Kuldaharin ongelmien aiheuttaja löytyy, jos autamme Varjolaaksoa komentoonsa haluavan Aurilin papin tappamisessa. Tämä pappi kuulemma oli myös vastuussa ympäriinsä parveilevista elävöitetyistä varjoista. Suostuin tähän, kun en muutakaan tietolähdettä keksinyt.
Varjolaakson luolassa, jossa olimme jo aiemmin vierailleet, tapasimme etsimämme papin. Hän osoittautui samaksi henkilöksi, joka oli toiminut Kuldaharin kuppilassa tarjoilijana. Hetken jutusteltuamme oli murhauksen vuoro, ja taistelu papin ja varjokätyrien kanssa oli lyhyt. Kresselackin luo palattuamme hän kertoikin ettei tiedä kuka tai missä Kuldaharia piinaava kelmi on, ainoastaan tietävänsä, ettei tämä ole Varjolaaksossa. Huijaava henkiolento säästyi kostoltamme, kun lupasi palkkioksi vielä haudastaan arvokkaat loitsitut miekat ja todettuamme, että yksin hautakammiossaan ikuisuuden viettävää oli rangaistu jo riittävästi. Palasimme myymään arvoesineitä ja täydentämään varusteitamme Kuldahariin. Olisi mietittävä uudelleen Arundel-druidin kanssa mistä etsisimme Kuldaharin piinaajaa.
Neljännen peli-istunnon tilastot:
Hahmo | Tappojen määrä | Tappojen osuus | Taistelukokemus | Taistelukokemuksen osuus | Voimakkain uhri |
---|---|---|---|---|---|
Gurk Warhand | 70 | 15 % | 11040 | 14 % | Valittu zombi |
Hurlon Sagat | 23 | 5 % | 7735 | 10 % | Vihti |
Argosh | 202 | 45 % | 38105 | 49 % | Muumio |
Eidar le Golas | 153 | 34 % | 19670 | 25 % | Muumio |
Hahmo | Taso | HP | AC | Ase/Aseet | Thac0 | Asevahinko | Hyökkäykset |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gurk Warhand | 6 | 49 | -3 | Lumottu aamutähti +1 | 14 | 10-16 | 1 |
Hurlon Sagat | 5 | 39 | 2 | Lumottu linko +1 | 15 | 3-6 | 1 |
Argosh | 5 | 95 | -1 | Korkealaatuinen sotakirves, korkealaatuinen sotakirves | 10, 12 | 10-17, 10-17 | 2,5 (1,5+1) |
Eidar le Golas | 5 | 65 | 3 | Komposiittipitkäjousi | 7 | 7-12 | 2,5 |
Hahmo | STR | DEX | CON | INT | WIS | CHA |
---|---|---|---|---|---|---|
Hurlon Sagat | 14 | 19 | 15 | 18 | 10 | 18 |
Viides peli-istunto: Unohdettu jumala, palvojien unohdetut ruumiit
Arundel tuumasi, että häirikön etsimiseen tarvitaan Kuldaharista kauan sitten varastettua maagista jalokiveä. Jostain arkkidruidi oli sattumalta saanut tietää että muutaman tunnin lumihankiharppomisen päässä on temppeli, jossa jalokivi todennäköisesti olisi. Suuntasimme temppeliin, jossa oli jättiläisten ruumiita ympäri lattioita, ja vihaisia kaapumiehiä syyttelemässä meitä jalokiven varastamisesta. Lumessa tarpomisen jälkeen en sietänyt sekopäisten kulttilaisten solvauksia, vaan annoin maagisten ohjusten puhua. Huone toisensa jälkeen tyhjeni jättiläisistä ja mustakaavuista. Happonuoleni sulattivat, Gurkin piikkinuija murskasi, Eidarin nuolet lävistivät ja Argoshin kirveet halkoivat vähäjärkisiä päitä. Viimeisen huoneen perukoilta löytyi tyhjä alttari ilman jalokiveä, joten ilmeisesti kaaputollojen puheissa oli ollut jotain tottakin.
Arundelille kerrottuamme hukkareissusta ja lattialta löytyneestä myrkkypullosta, druidi kehitti meille uuden vaellustehtävän, tällä kertaa Lohikäärmeen silmä -nimiseeen luolaan, jossa kuulemma oli ainoa paikka, josta kaapumiehet olisivat voineet saada tuoretta käärmeenmyrkkyä. Koko joukkomme kirouksia syytäen suuntasimme jälleen kohti lumen täyttämiä vuorisolia. Päiväkausien marssimisen jälkeen perillä pääsimme viimein tuulensuojaan luolastoon, mutta iso joukko liskomiehiä meinasi ylivoimalla vyöryä ylitsemme. Kylmyyttä karsastavat liskomiehet eivät tulleet luolan ulkopuolelle, joten vietimme yön lumihangessa haavoja parannellen.
Viidennen peli-istunnon tilastot:
Hahmo | Tappojen määrä | Tappojen osuus | Taistelukokemus | Taistelukokemuksen osuus | Voimakkain uhri |
---|---|---|---|---|---|
Gurk Warhand | 73 | 15 % | 12300 | 13 % | Valittu zombi |
Hurlon Sagat | 26 | 5 % | 8750 | 9 % | Vihti |
Argosh | 222 | 45 % | 44485 | 49 % | Muumio |
Eidar le Golas | 165 | 33 % | 24540 | 27 % | Muumio |
Hahmo | Taso | HP | AC | Ase/Aseet | Thac0 | Asevahinko | Hyökkäykset |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gurk Warhand | 6 | 49 | -3 | Lumottu aamutähti +1 | 14 | 10-16 | 1 |
Hurlon Sagat | 5 | 39 | 2 | Lumottu linko +1 | 15 | 3-6 | 1 |
Argosh | 6 | 112 | -1 | Uskontappaja (lumottu sotakirves +2), korkealaatuinen sotakirves | 8, 11 | 12-19, 10-17 | 2,5 (1,5+1) |
Eidar le Golas | 6 | 78 | 3 | Komposiittipitkäjousi | 4 | 10-15 | 2,5 |
Kuudes peli-istunto: Liskojen viimeinen yö
Kuljimme Lohikäärmeen silmän käytäviä pitkin yhä syvemmälle vuoren uumeniin. Matkalla rusikoimme ylipainoisia kovakuoriaisia, hämähäkkejä, liskomiehiä, peikkoja, ja lisää kaapuihin pukeutuneita fanaatikkoja, vaikuttivat Talonan palvojilta. Kukaan ei pysähtynyt juttelemaan, vaan kävivät päälle suu vaahdoten. Saimme teurastettua suuret joukot vastustajia taktikoimalla ahtaisssa käytävissä estäen vihollisia käymästä kerralla lähitaisteluun, ja heittelin taustalta juuri oppimiani tulipallotaikoja kärventäen peikon rumilukset tuhkaksi. Alaiseni nurisivat taistelun jälkeen saaneensa myös palovammoja tulipallojen liekeistä, mutta vaihtoehtona olisi ollut antaa verenhimoisten peikkojen vyöryä vapaasti päälle ja raadella puoliörkit riekaleiksi. Luolien kätköissä tapasimme paljon Kuldaharin kidnapattuja asukkaita, mukaan lukien papitar, joka osoitti vapautuksesta kiitollisuutta vaatimalla säkkikaupalla kultarahoja parannustaioista.
Suuressa kammiossa törmäsin liskomiesten kuninkaaseen, joka kehuskeli sivulauseessa kyläläisten lihan makua ja komensi armeijansa kimppuuni. Alaiseni oli komennettu ennakoivasti asemiin liskomiesten väijytystä varten, mutta syöttinä toimiessani tietämättäni eksytin liskomiehet väärään suuntaan, jossa ne raivoisat huudot kaikuen hakkasivat seiniä turhautuneena. Tätä tarkkaamattomuutta hyödyntäen kärvensin koko joukkoa tulipallolla, ja henkiinjääneet jäivät puoliörkkien ja jousihaltian uhreiksi. Liskomiehiltä vapautetut kyläläiset suuntasivat kohti uloskäyntiä, kun taas me jatkoimme matkaa syvemmälle luolaan.
Kuudennen peli-istunnon tilastot:
Hahmo | Tappojen määrä | Tappojen osuus | Taistelukokemus | Taistelukokemuksen osuus | Voimakkain uhri |
---|---|---|---|---|---|
Gurk Warhand | 80 | 12 % | 16120 | 8 % | Vaihehämähäkki |
Hurlon Sagat | 66 | 10 % | 43305 | 12 % | Vihti |
Argosh | 268 | 41 % | 64530 | 33 % | Muumio |
Eidar le Golas | 226 | 35 % | 66795 | 35 % | Muumio |
Hahmo | Taso | HP | AC | Ase/Aseet | Thac0 | Asevahinko | Hyökkäykset |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gurk Warhand | 7 | 57 | -3 | Lumottu aamutähti +1 | 12 | 10-16 | 1 |
Hurlon Sagat | 7 | 53 | 2 | Lumottu linko +1 | 14 | 3-6 | 1 |
Argosh | 7 | 129 | -3 | Uskontappaja (lumottu sotakirves +2), Puolustaja (lumottu taistelukirves +2) | 7, 9 | 12-19, 12-19 | 3 (2+1) |
Eidar le Golas | 7 | 91 | 3 | Komposiittipitkäjousi | 4 | 9-14 | 3 |
Seitsemäs peli-istunto: Maanalaiset ruokajuhlat
Rynnäkkömme edetessä vastaamme tuli suuria joukkoja räjähteleviä luurankoja ja vihtejä. Niistä jotkin puhuttelivat meitä äänellä, joka näytti tulevan jostain muualta ja keskustellessa selvisi, että kuolleidenherättäjä komensi tätä roskasakkia. Palautettuamme hyypiöt kuoleman syleilyyn tapasimme itse kuoleiden komentajan, joka kutsui itseään Presioksi. Massiiviset epäkuolleiden joukot tulivat nujerrettuksi hetkessä käytettyäni joukkoomme kiireytystaikaa ja kuolonmaagin heikot taiat loppuivat kuolonhuutojen kera. Tyhjensimme maagin luola-asumuksen arvotavaroista ja jatkoimme matkaa. Pitkän luolastoharhailun jälkeen ihmetetykseksemme puiseen oveen. Sen takana oli erikoisen sivistynyt miljöö: Eldathynin papeiksi itsensä esittelevät miehet olivat rakentaneet asuinkelpoiset käytävät vuoren sisuksiin ja sisustaneetkin sen matoin ja seinävaattein. Papit eivät tuntuneet tietävän mitään Sydänkivestä, mutta tarjosivat meille leposijan verrattain ylellisissä tiloissa.
Kun heräsin joitakin tunteja myöhemmin, oli ryhmämme pappi käynyt kaikki käytävät läpi ja löytänyt paljon lukittuja ovia ja outoja symboleja, jotka eivät liittyneet Eldathynin uskontoon. Tehtyäni kauppaa kirjastonpitäjän kanssa päätin kysellä meidät alunperin vastaanottaneelta papilta oudoista symboleista. Pappi sekosi täysin ja alkoi suu vaahdossa solkkaamaan käärmeiden ylivertaisuudesta ja hälytyksen tehden kävi kimppuumme. Silmänräpäyksen verran ihmeteltyäni surmasin seonneen käärmefanaatikon ja komensin seurueemme taisteluasemiin käytävän päähän, sillä kuulin kaukaisuudesta lähestyvän sihisevän sotajoukon. Ennen kuin viholliset pääsivät taisteluetäisyydelle loitsin seittitaian, joka jumitti kurjimukset paikalleen, minkä jälkeen heittelin heidän päälleen tulipallon jos toisenkin. Puoliörkit mättivät henkitoreissaan luikertelevat Yuan-ti-hirviökäärmeet hengiltä ja jousimies rei'itti kiljuvat käärmepapit.
Teeskentelevät papit eivät saisi meitä enää sumutettua, sillä päätin tappaa jokaisen vastaantulijan, olivat sitten käärmeissään tai eivät, ja kerätä talteen kaiken rahanarvoisen tavaran. Suuressa salissa näkyi olevan juhla-ateria menossa, ruokalistalla siepattujen kyläläisten marinoituja ruumiita, joten loitsin lähitaistelijoihin näkymättömyystaiat ja komensin vihollisjoukon keskelle, samalla kun samooja antoi jousen laulaa ja minä viskoin maagista ohjusta. Käärmeotusten taistelusta oli taktiikka kaukana ja saimme jopa huoneen täydeltä käärmetaistelijoita tapettua yksitellen niiden tajuamatta missä vihollisensa ovat. Yhdestä huoneesta paljastui vangittu seikkailijaseurue, jonka käärmeihmiset olivat vanginneet ja joita aikoivat epäilemättä käyttää vatsantäytteenä. Joukkio ei jostain syystä kuitenkaan halunnut poistua käärmeiden kodista vaan jäivät neuvottelemaan kun me suuntasimme portaita pitkin alaspäin yhä syvemmälle pimeyteen. Tunsin jo luuytimissäni miten tämän murjun käskynhaltija oli aivan nurkan takana.
Seitsemännen peli-istunnon tilastot:
Hahmo | Tappojen määrä | Tappojen osuus | Taistelukokemus | Taistelukokemuksen osuus | Voimakkain uhri |
---|---|---|---|---|---|
Gurk Warhand | 91 | 11 % | 32520 | 8 % | Albion |
Hurlon Sagat | 108 | 13 % | 98695 | 26 % | Epäkuollut luutnantti |
Argosh | 328 | 41 % | 146490 | 38 % | Presio |
Eidar le Golas | 254 | 32 % | 100390 | 26 % | Muumio |
Hahmo | Taso | HP | AC | Ase/Aseet | Thac0 | Asevahinko | Hyökkäykset |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gurk Warhand | 8 | 61 | -3 | Vasaravarsta +2 (lumottu varsta) | 11 | 11-16 | 1 |
Hurlon Sagat | 9 | 67 | 0 | Lumottu linko +1 | 14 | 3-6 | 1 |
Argosh | 8 | 146 | -3 | Uskontappaja (lumottu sotakirves +2), Puolustaja (lumottu taistelukirves +2) | 6, 8 | 12-19, 12-19 | 3 (2+1) |
Eidar le Golas | 7 | 91 | 3 | Turodahel +2 (lumottu pitkämiekka) | 9 | 8-15 | 1,5 |
Hahmo | STR | DEX | CON | INT | WIS | CHA |
---|---|---|---|---|---|---|
Hurlon Sagat | 14 | 19 (20) | 15 | 18 | 10 | 18 |
Eidar le Golas | 18/99 | 19 | 17 | 10 (11) | 18 | 8 |
Kahdeksas peli-istunto: Demoniset riidat poikki
Kiemurtelevassa käytävässä meitä oli vastassa yllättäen pikkutyttö, joka puhui sekavasti ennustajaeukon tapaan, eikä vastannut kysymyksiini. Muutaman kerran teleportattuaan pois paikalta ja jätettyään meidät taistelemaan käärmealaisiaan vastaan, ei häntä enää näkynyt. Käytävä oli täynnä ansoitettuja laattoja, joihin ansanpurkaja-Argosh juoksi miettimättä. Gurk-pappi tosin oli oppinut jumalaltaan ansojen havaitsemistaian, jota käytimme menestyksekkäästi välttäen enemmät myrkky-, lävistys- ja mielikontrolliansat. Matkan varrella löytyi aarrekammiota (jonka jätimme tyhjäksi), kidutuskammiota (josta vapautimme lisää kyläläisiä) ja oleskelutiloja, joista jälkimmäisessä koitimme levätä haavoja parannellen, mutta aina silmät ummistettuamme katosta pudottautui väijyksissä odottaneita käärmesotureita. Taikojen avustuksella saimme surmattua siinä määrin käärmeitä, että pehmusteista ei ollut pulaa nukkuessa, ja saimme olla tuntikausia rauhassa vihollisen olohuoneessa.
Viimein pääsimme perimmäiseen kammioon, jossa meitä odotti pikkutyttö, joka esittäytyi Yxunomeiksi ja demoniksi. Hänellä ilmeisesti oli ollut vuosisatojen mittainen kiista toisen alempien olemassaolon tasojen asukin kanssa, jonka nimeä ei maininnut, vain sen, että heillä oli sota meneillään kuolevaisten maailmassa. Kun vaadin saada tarvitsemaamme Sydänkiveä itsellemme, demoni tylysti totesi meidän tehneen jo tarpeeksi vahinkoa hänen suunnitelmilleen, ja muutti muotoaan kahden miehen mittaiseksi kuusikätiseksi Marilith-demoniksi. Peräännyimme taktisesti sopivaan oviaukkoon, vyöryvien käärmearmeijoiden tieltä ja aloin loitsia taistelutaikoja. Kaoottisen taistelun jälkeen kaikki joukkomme jäsenistä olivat vielä hengissä, Argoshin kirveiden valuessa demoninverta. Poimin maasta Sydänkiven ja karistimme kolkon luolan tomut jaloistamme.
Kuldaharissa jututimme taas arkkidruidia ja tarjosin hänelle jalokiveä, jotta hän voisi käyttää sitä selvänäkemään vihollisten johtaja. Miekkonen alkoi kuitenkin pahaenteisesti kiittämääm vihollisensa tappamisesta ja paljasti ettei olekaan Arundel ja Yxunomein olleen hänen verivihollisensa. Valedruidin teleportattua Argoshin kirveitä karkuun oikea Arundel löytyi viilleltynä yläkerrasta kuolemaisillaan, mutta ennen poistumistaan elävien kirjoista kertoi ainoan henkilön, joka osaisi Sydänkiveä käyttää, olevan Larrel-niminen haltia Katkaistun käden tornissa. Druidin vaiettua lopullisesti menimme vielä ostoksille ennen jälleen uutta päiväkausi kestävää jalan tehtävää retkeä.
Kahdeksannen peli-istunnon tilastot:
Hahmo | Tappojen määrä | Tappojen osuus | Taistelukokemus | Taistelukokemuksen osuus | Voimakkain uhri |
---|---|---|---|---|---|
Gurk Warhand | 99 | 10 % | 39500 | 6 % | Albion |
Hurlon Sagat | 117 | 12 % | 111205 | 19 % | Epäkuollut luutnantti |
Argosh | 393 | 42 % | 264835 | 45 % | Yxunomei |
Eidar le Golas | 313 | 33 % | 168985 | 28 % | Muumio |
Hahmo | Taso | HP | AC | Ase/Aseet | Thac0 | Asevahinko | Hyökkäykset |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gurk Warhand | 8 | 61 | -3 | Vasaravarsta +2 (lumottu varsta) | 11 | 11-16 | 1 |
Hurlon Sagat | 9 | 67 | 0 | Lumottu linko +1 | 14 | 3-6 | 1 |
Argosh | 8 | 146 | -4 | Uskontappaja (lumottu sotakirves +2), Puolustaja (lumottu taistelukirves +2) | 6, 8 | 12-19, 12-19 | 3 (2+1) |
Eidar le Golas | 8 | 104 | 0 | Ssethin sanansaattaja (Lumottu pitkäjousi) | 2 | 8-13 | 4 |
Hahmo | STR | DEX | CON | INT | WIS | CHA |
---|---|---|---|---|---|---|
Argosh | 19 | 18 | 19 | 11 | 18 | 3 (1) |
Eidar le Golas | 18/99 | 19 | 17 | 10 | 18 | 8 (6) |
Yhdeksäs peli-istunto: Käsimatkatavarat kateissa Katkaistun käden matkakohteessa
Saavuimme Katkaistun käden tornille, jonka sisäänkäynnillä meitä oli vastassa sekavia puhuva luurankovelho. Pettävistä kääpiöistä horiseva rumilus heitti tulipallolla oravaa luullen tätä ilmeisesti kääpiöksi, mutta kädetti senkin ja heitti ohi. Tämän jälkeen luurankomaagi katosi ilmaan ja jatkoimme matkaa tornin sisätiloihin, jossa törmäsimme käsittämättömään määrään eteerisiä örkkihaamuja. Kokenut seurueemme ei tästä hetkahtanut, vaan pistimme kummitusörkit manan majoille käden käänteessä. Vahva tunne väijytyksistä seurasi mukana joka kerrosta noustessa, mutta romautetut portaat eivät tarjonneet hyviä asemia ammuskeluun alhaalta käsin, joten jouduimme kerta toisensa jälkeen kiipeämään uuteen kerrokseen örkkien ja hiisien keskelle. Tornin huoneista löytyi vahvoja maagisia esineitä, kuten haltioista hakkelusta tekevä varsta ja kääpiöitä kyykyttävä kirves, mutta jäisi nähtäväksi osoittautuisivatko aseet käteviksi tässä tornissa.
Monessa huoneessa jouduimme vyöryvien hiisiarmeijoiden keskelle ja taktiikat sai unohtaa, kun piti mättää henkensä edestä. Onneksi minulla oli tässä vaiheessa parannuspulloja iso nippu käsillä. Argosh antoi hiisille oikein isän kädestä halkoen hiiden kalloja kuin polttopuita pölkyllä. Itselläni ei kättäpidempi riittänyt tulvivien hiisijoukkojen edessä, ja jouduin turvautumaan taistelusauvan sijaan sisäsyntyiseen kykyyni, lohikäärmeen henkäykseen. Ylivertainen tulihenkäykseni korvensi kasoittain hiisihyökkääjiä, mutta melkein myös seurueemme papin. Yhdellä tasanteella ei kaikki mennyt käsikirjoituksen mukaan, kun kimppuumme kävi viikatemaisilla luuterillä varustetuja isokokoisia luurankoja. Niiden pelkoaurasta tulviva kauhu oli niin käsinkosketeltavaa, että yleensä peloton barbaari Argosh joutui tolaltaan ja ryntäsi ympäri käytäviä, purkien tosin ansoja samalla. Viimein saimme hengähdystauon taistelusta, kun saavuimme tornin kerrokseen, jossa oli vain rauhanomaisia haltioiden haamuja, jotka sallivat meidän käydä kauppaa ja nukkua majoitustiloissa.
Yhdeksännen peli-istunnon tilastot:
Hahmo | Tappojen määrä | Tappojen osuus | Taistelukokemus | Taistelukokemuksen osuus | Voimakkain uhri |
---|---|---|---|---|---|
Gurk Warhand | 119 | 10 % | 57750 | 7 % | Albion |
Hurlon Sagat | 152 | 13 % | 143305 | 19 % | Epäkuollut luutnantti |
Argosh | 464 | 41 % | 326585 | 43 % | Yxunomei |
Eidar le Golas | 375 | 33 % | 225185 | 29 % | Muumio |
Hahmo | Taso | HP | AC | Ase/Aseet | Thac0 | Asevahinko | Hyökkäykset |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gurk Warhand | 9 | 65 | -4 | Pyhitetty aamutähti +3 (lumottu aamutähti) | 10 | 12-18 | 1 |
Hurlon Sagat | 9 | 67 | 0 | Kutsujan sauva +3 (lumottu taistelusauva) | 15 | 4-9 | 1 |
Argosh | 8 | 146 | -4 | Uskontappaja (lumottu sotakirves +2), Puolustaja (lumottu taistelukirves +2) | 6, 8 | 12-19, 12-19 | 3 (2+1) |
Eidar le Golas | 8 | 104 | -3 | Ssethin sanansaattaja (Lumottu pitkäjousi) | 2 | 8-13 | 4 |
Kymmenes peli-istunto
Kymmenennennen peli-istunnon tilastot:
Hahmo | Tappojen määrä | Tappojen osuus | Taistelukokemus | Taistelukokemuksen osuus | Voimakkain uhri |
---|---|---|---|---|---|
Gurk Warhand | 131 | 10 % | 73150 | 8 % | Albion |
Hurlon Sagat | 177 | 14 % | 176305 | 19 % | Epäkuollut luutnantti |
Argosh | 510 | 41 % | 385835 | 42 % | Yxunomei |
Eidar le Golas | 411 | 33 % | 272085 | 29 % | Muumio |
Hahmo | Taso | HP | AC | Ase/Aseet | Thac0 | Asevahinko | Hyökkäykset |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gurk Warhand | 9 | 65 | -4 | Pyhitetty aamutähti +3 (lumottu raamutähti) | 10 | 12-18 | 1 |
Hurlon Sagat | 10 | 74 | -2 | Kutsujan sauva +3 (lumottu taistelusauva) | 14 | 4-9 | 1 |
Argosh | 9 | 163 | -4 | Uskontappaja (lumottu sotakirves +2), Puolustaja (lumottu taistelukirves +2) | 5, 7 | 12-19, 12-19 | 3 (2+1) |
Eidar le Golas | 9 | 117 | -4 | Ssethin sanansaattaja (Lumottu pitkäjousi) | -2 | 10-15 | 5 |
Hahmo | STR | DEX | CON | INT | WIS | CHA |
---|---|---|---|---|---|---|
Hurlon Sagat | 14 | 19 | 15 | 18 | 10 | 18 (19) |
Eidar le Golas | 18/99 | 19 (20) | 17 | 10 | 18 | 8 (6) |