Ero sivun ”Baldur's Gate” versioiden välillä
Cb (keskustelu | muokkaukset) pEi muokkausyhteenvetoa |
Cb (keskustelu | muokkaukset) Ei muokkausyhteenvetoa |
||
Rivi 121: | Rivi 121: | ||
Berduinin johdolla kumppanukset palaavat hieman pohjoiseen päin tutkimaan teiden varsia. Uusi tuttavuus Rasaad lyöttäytyy Goparin matkaan tutkien lähitienoita ennen näkemättömällä nopeudella. Taistelussa Rasaad ei vielä pääse näyttämään kovinkaan merkittävästi taitojaan, vaikka ryhmä kohtaakin jälleen suurhiisiä ja pieniä räksyttäviä koiraihmisiä. Hieman erikoinen erakko jutustelee Berduinin kanssa, mutta mitään kovinkaan kummoista tietoa häneltä ei heru. Kuulemma Berduinin kohtalo on vaakalaudalla ja muuta mystistä hölynpölyä. | Berduinin johdolla kumppanukset palaavat hieman pohjoiseen päin tutkimaan teiden varsia. Uusi tuttavuus Rasaad lyöttäytyy Goparin matkaan tutkien lähitienoita ennen näkemättömällä nopeudella. Taistelussa Rasaad ei vielä pääse näyttämään kovinkaan merkittävästi taitojaan, vaikka ryhmä kohtaakin jälleen suurhiisiä ja pieniä räksyttäviä koiraihmisiä. Hieman erikoinen erakko jutustelee Berduinin kanssa, mutta mitään kovinkaan kummoista tietoa häneltä ei heru. Kuulemma Berduinin kohtalo on vaakalaudalla ja muuta mystistä hölynpölyä. | ||
(Viidennen istunnon statistiikkaa: | |||
Gopar nousi Kivanin lähdön jälkeen tilastoissa edellistäkin kertaa enemmän: kaatuneita vihollisia on kertynyt jo 140 tappomäärän ollessa 65 % nykyisen ryhmän jäsenien urotöistä ja kokemuksen ollessa 63 %. | |||
Ragnar: 20, 9 %, 8 %. | |||
Haran: 14, 6 %, 7 %. | |||
Berduin: 31, 14 %, 17 %. | |||
Neera: 6, 2 %, 2 %. | |||
Rasaad: 2, 0 %, 0%.) |
Versio 22. tammikuuta 2015 kello 14.46
Tietoa
Baldur's gate on tietokoneroolipeli, jolla on useita lisäosia ja sivupelejä.
Kulmapaikka-pelit
Tähän on lisätty moninpelissä pelattuja pelejä.
BG:EE-ryhmäpeli, peruskampanja, alkanut 28.12.2014
Pelaaja | Hahmo | Rotu & Sukupuoli | Luokka | Alignment | STR | DEX | CON | INT | WIS | CHA |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
lanxu | Haran Marblefire | Kääpiö/M | Cleric | Chaotic Good | 18 | 17 | 19 | 9 | 18 | 8 |
cb | Berduin | Kääpiö/M | Bounty Hunter | Lawful Neutral | 16 | 17 | 16 | 13 | 11 | 16 |
fitzhood | Gopar Gorefist | Kääpiö/M | Barbarian | Chaotic Neutral | 18/00 | 17 | 19 | 7 | 10 | 6 |
asdfas | Ragnar | Ihminen/M | Inquisitor | Lawful Good | 18/16 | 18 | 17 | 10 | 13 | 18 |
NPC | Neera | Puolhaltia/N | Mage/Wild Mage | Chaotic Neutral | 11 | 17 | 14 | 17 | 10 | 11 |
NPC | Rasaad yn Bashir | Ihminen/M | Monk | Lawful Good | 16 | 16 | 14 | 11 | 14 | 14 |
Taustaa
Berduin
Berduin on kääpiönuorukainen, joka vaikuttaa varsin kypsältä ikäisekseen. Kynttilälinnakkeen ympäristössä varttuessaan ottoisänsä Gorionin valvovan silmän alla, hän usein hakeutui majataloon jutustelemaan matkalaisten ja vapaa-ajalla olevien vartijoiden kanssa. Tarinat ovelien rikollisisten ja lakia pitkään pakoilleiden lurjusten jahtaamisesta herätti nuorukaisen mielenkiinnon. Kynttilälinnake tarjosi kuitenkin Berduinille rauhaisan kodin, jonka munkkien vakavuus ja järjestelmällisyys juurtui syväksi osaksi seikkailunhaluisen kääpiön ajatusmaailmaa. Kirjastossa hän pääsi tutkimaan munkkien kanssa useiden kansojen teknisten keksintöjen piirroksia ja mieltyi erityisesti lukkomekanismeihin ja läheisissä metsissä metsästäessä hyödyllisiin ansoihin. Osa Berduinin ansojen kehitystä seuranneista munkeista piti tämän kykyä ansojen parissa lähes yliluonnollisena. Paikalliset taikuuteen perehtyneemmät oppineet jopa auttoivat monimutkaisempien ansojen maagisemmissa komponenteissa, luultavasti nähden parhaaksi opastaa turvallisessa tavassa käyttää mahtia sisältäviä esineitä. Hyväkuntoinen ja kaikkien kanssa toimeen tuleva Berduin näki usein Kynttilälinnakkeen muurien ulkopuolistakin maailmaa matkatessaan Gorionin kanssa saaden useita ystäviä, mutta viimeaikoina ottoisä on vaikuttanut salamyhkäiseltä ja pyrkinyt pitämään nuorukaista paikallaan linnoituksen suojassa...
Berduin ei ole erityisen uskonnollinen, mutta pääasiassa palvoo Moradinia Kynttilälinnakkeessa majailevien kääpiöiden opastuksella. Toisinaan hänen voi kuulla lausuvan rukouksia Dugmaren Kirkaskaavulle ja Vergadainille.
Gopar Gorefist
Gopar Gorefist on roteva kääpiö, joka vuosikymmeniä sitten otettiin irtolaislapsena Kynttilälinnakeen suojiin. Goparia vaivaavat väkivaltaiset puuskat, jotka hän nykyään osaa kanavoida harjoitusvastustajiin ja maantierosvoihin, viattomien vastaantulijoiden sijaan. Goparin aika kuluu paljolti taistelutaitoja hiotessa, mutta hän pitää myös kirjoittamisesta, vaikkei osaakaan lukea. Goparilla on oma kirjahylly, jossa on hänen kirjoittamiaan kirjoja. Goparin teokset eivät ole saavuttaneet suosiota, koska ne ovat suurelta osin vaikeaselkoisia.
Ragnar
Ragnar on lainkuuliainen paladin ja inkvisiittori, joka on erikoistunut pahojen, pimeyden voimien kanssa pelaavien maagien hoiteluun. Ragnar syntyi Itäsatamassa, lähellä Jäätuulten laaksoa. Sieltä hän muutti Vesisyvään, jossa hän sai paladinin koulutuksen Ilmaterin paladiniopistossa. Hän sai loistavat arvosanat. Ragnar joutui kuitenkin heti epäsuosioon, koska kävi ilmi, että hän käytti erään naismaagin kuulusteluun ja kiduttamiseen epäsovinnaisia menetelmiä. Kerrotaankin että Ragnarin kuulustelun jälkeen eräs maagitar oli täysin uuvuksissa, mutta hänessä ei näkynyt minkäänlaisia fyysisiä jälkiä. Lisäksi epäilyksiä herätti se, että kyseinen maagi olisi heti halunnut takaisin Ragnarin käsittelyyn, vaikka oli jo tunnustanut. Tapauksen jälkeen Ragnar lähetettiin Kynttilälinnakkeeseen, koska siellä hänen ei odotettu joutuvan epäsovinnaiseen kanssakäymiseen naispuolisten maagien kanssa. Magiikasta kiinnostunut Ragnar tapasi kynttilälinnakkeessa muutamia kääpiöitä, joilla on samankaltaiset kiinnostuksen kohteet. Lisäksi hän on älyllisesti samalla tasolla uusien ystäviensä kanssa.
Matkakertomus (sisältää pelin juonenkäänteitä)
Kynttilälinnakkeen suojassa ottoisänsä Gorionin kanssa varttunut lurjusten kiinniottamisesta kiinnostunut Berduin joutuu lähtemään matkaan kotikonnuiltaan ottoisänsä ja ystäviensä kanssa. Ulkomaailma on yllättävän vaarallinen ja tie Gorionista eroaa lähes heti turvaisan linnakkeen porttien ulkopuolella. Kynttilälinnakkeesta karannut lapsuudenystävä Imoen lyöttäytyy väkisin seurueeseen heti Gorionin kadottua näköpiiristä.
Matka jatkuu ottoisän kehotuksesta Ystävällisen Kädettämisen majataloon, tosin matkan varrelle osuneesta jätistä tehdään Gopar Hurmenyrkin johdolla jauhelihaa matkaevääksi. Majatalossa tavataan perhetuttuja ja salamurhaaja ja ryhmä kokoaa matkaan tarvittavia tavaroita. Kuuleman mukaan Nashkelissa on jotain ongelmia. Goparin verisiin kätösiin etsiytyy jostain haisevat ruskealäikitetyt kultaiset alushousut.
Matkalla kohti Naskelia ystävykset törmäävät pieneen Beregostin kaupunkiin. Viekas taiteilija Silke yrittää huijata kumppanuksia viattomien ihmisten teurastamiseen, mutta NEROKAS johtaja Berduin havaitsee jotain outoa, ja Gopar hurmenyrkki kietoo nyrkkinsä Silken sydämen ympärille räjäyttäen tämän veriseksi mössöksi ennen kuin tämä ehtii sanoa vastalausetta tapahtumien kululle. Samalla ryhmä päätyy auttamaan outoa taikuudenkäyttäjää Neeraa tämän ahdingossa, päätyen vastakkain Thayn punaisten velhojen kanssa. Koitoksesta selvitään ja Neera, joka paljastuu villin taikuuden käyttäjäksi liittyy ryhmään. Beregostissa vaikutti olevan pahamaineinen majatalo, jonka sisäänkäynnistä Berduin ja Ragnar saivat outoja väristyksiä, kuin joku olisi kävellyt heidän haudoillaan. Ryhmä päätti suosiolla jatkaa matkaa seuraavaan majataloon.
(Ensimmäisen peli-istunnon triviaa: Gopar nettosi 68 % tapoista 17 lopetetulla uhrilla, joiden arvo oli 90 % ryhmän kokemuspisteistä.)
Mukavaisen Jonglöörin majatalossa ryhmä kuulee jostain puolijäteistä ja Kaapumetsään kadonneesta kaavusta. Rohkeutta kerättyään ryhmä päätyy myös pahoja enteitä antaneeseen majataloon, jossa vastassa odottaa hampaisiin asti aseistautunut palkkionmetsästäjäkääpiö. Gopar huitaisee tämän hetkessä lihoiksi kirveillään majatalon asiakkaiden ja muiden statistien saadessa veriroiskeet päälleen. Jostain syystä Berduin ja kumppanit halutaan hengiltä.
Kumppanukset ryhtyvät tutkimaan Beregostista etelään johtavaa tietä kohdaten heti pari örkin ja jätin ristisiitosta. Tiellä riehuu myös Liekehtivän nyrkin edustajia, jotka luulevat matkalaisia maantierosvoiksi, mutta Berduin hoitaa kohtaamisen diplomaattisesti haukumalla lainvalvojia aivottomiksi idiooteiksi. Myöhemmin vastaan tulee myös suurhiisiä. Jostain syystä Imoen päättää rynnätä vihollisten syleilyyn ilman aseita ja kuolee kohtalokkaasti. Lainkuuliainen inkvisiittori Ragnar toteaa, että Imoen oli varmasti harhaoppinen, koska kuoli niin häpeällisesti ja kehotti muuta ryhmää penkomaan ruumiilta kaiken arvokkaan ja jättämään se mätänemään luonnon armoille. Harhaoppiset eivät kuulemma kaipaa säädyllistä hautausta. Haran hieman tuskastuneena toteaa papillisten kykyjensä olleen hieman riittämättömiä tilanteessa, kun taas Gopar vain kiillottaa kirveitään mitään sanomatta ja etsii uutta tapettavaa. Berduin vain harmittelee hetken, että Imoenin päästä ei ole luvattu edes palkkiota ja lähtee verenhimoisen Goparin perään tallustelemaan.
Hirviöitä kaatuu vielä yksi jos toinenkin, jopa pari verenhimoista raadonsyöjää hyökkää ryhmän kimppuun. Toinen raadonsyöjistä jopa halvaannuttaa aina niin taistelunhimoisen Goparin jättäen muun ryhmän paniikissa taistelemaan jähmettynyttä sankaria maistelevaa kauhua vastaan. Lopulta otus kaatuu Berduinin vasamaan ja Haran saa paranneltua suurimmat irronneet lihankimpaleet takaisin Goparin kehoon. Inkvisiittori Ragnar toteaa, että epäkuolleiden kanssa kamppailu on enemmän muiden ritarien alaa, hän kiduttaa mieluummin harhaoppisia.
Taisteluissa kovia kokenut ryhmä palaa Beregostiin lepäämään loisteliaaseen majataloon ja suuntaa sen jälkeen täydentämään asevarantojaan rasittavan rautaruton tuhotessa vanhoja varusteita. Myös raivoisasti eturintamaan juoksevalle Neeralle ostetaan linko ja ammuksia, joita tämä nähtävästi ei osaa kunnolla käyttää. Ase sentään pysyy kädessä ja ammukset lentävät edes etäisesti oikeaan suuntaan. Tämä villi magian käyttäjä oli yön aikana tutustunut ryhmän maagisiin esineisiin ja tunnistanut niitä omatoimisesti. Inkvisiittorille päätyy maaginen suojaava sormus, josta tyytyväisenä Ragnar vapauttaa Neeran kaikista tähän kohdistuneista harhaoppisuuden epäilyistä ja antaa tälle elinikäisen vapauden tehdä taikuudellaan mitä lystää. Ostosten jälkeen ryhmä kuulee palkkiosta, joka on asetettu murhia tehneen seonneen Cyricin papin päästä. Berduin iloitsee viimein päästessään kutsumusammattinsa pariin, kun taas Ragnar tokaisee harhaoppisten sekopäiden kuuluvan ensin kidutettaviksi ja sitten manan majoille ikuiseen kärsimykseen.
Päivän matkaamisen jälkeen ryhmä kohtaa verenhimoisen kauhuhukan, jonka Gopar halii kuoliaaksi. Samalla ryhmä kohtaa puhuvan kanan, joka liittyy seurueen matkaan. Matkanteko hieman tökkii välillä osan matkalaisista muuttuen tyhjäkatseisiksi zombeiksi pienten rukoushetkien jälkeen, mutta lopulta matka jatkuu. Epäkuolleita ja suurhiisiä kuhisevalta alueelta viimein paljastuu epäkuolleille sekopäisesti jutteleva murhamies. Kaiken järjen vastaisesti Berduin ryntää juttelemaan tälle raivohullulle miekkoselle, kunnes tämä omien harhojensa vallassa tuhoaa koko epäkuolleiden armeijansa ja hyökkää yksin ystävysjoukon kimppuun. Viimein tämä vesikauhuinen Basillus kaatuu Ragnarin ampumaan nuoleen vetäen viimeisen henkäyksensä. Ragnar hieman murhemielin toteaa, että ei päässyt kiduttamaan tätä mukavaa veikkosta kunnolla, joten hänen järjestönsä voi jonkin aikaa halveksia hänen armeliaisuuttaan. Neera tunnistaa kalmon kädessä olevan sotavasaran mahtavaksi loihdituksi salamoivaksi aseeksi, jonka Haran heti repii kuolonkankeasta kädestä joutuen ensin murskaamaan sormet vanhalla jo rautaruton turmelemalla perintökalleudellaan. Marmoritulen suvussa vuosisatoja kulkenut kovia kokenut ruostunut sotavasara lentää lähimpään pusikkoon kultaisen kauniin kallonmurskaajan tieltä.
Lähistöltä löytyy myös suurhiisijoukko, joka myrkyttää Goparin, mutta kaatuu silti tämän kirveisiin. Haran toteaa, ettei mahda myrkyille mitään, joten Gopar alkaa juomaan eräästä luolasta löytyneitä homeisia pulloja, kunnes myrkyn vaikutus katoaa. Tarkkasilmäinen Berduin huomaa suurhiisien johtajan kimaltavan miekan, joka vaikuttaa mitä sopivimmalta lainkuuliaiseen selkäänpuukotukseen. Neera tunnistaa tämän mahtavaksi Viheltäväksi miekaksi. Berduin toteaa, että viheltävä miekka on mitä käytännöllisin ase huomaamattomasti varjoista käytettäväksi ja ottaa terän käyttöönsä.
Matka jatkuu Berduinin repussa kotkottavan kanan opastuksella läheisen mahtavan maagin asujaimistoon, jossa vastentahtoinen asukas kuuntelee Berduinin tarinaa oudosta kanasta. Ryhmä päättää auttaa kanan palautumista ihmismuotoonsa, mutta törmää matkalla outoihin ongelmiin, kuten luurankoihin, karhuihin, tuttavallisiin murtomiehiin ja outoihin ajatuskatkoihin ryhmäläisten mielissä. Aivan kuin ystävysten sidokset toisiinsa eivät olisi kovinkaan vahvat seikkailun tiimoilta.
Ote Goparin journalista:
- Lihagolemeita näin, innoissain hioin kirvesteräin,
- Halusin jauhelihagolemeita tehä, siin oon etevä,
- Berduin sit mua est, sano et niit leikkaa vaa terät maagiset,
- viel mä palan ja lihahyypiöt siivuiks laitan
(Toisen istunnon triviaa: Gopar nettosi tapoista enää vain 65 % 47 tapolla ja 53 % kokemuksesta. Hänen suosikkiaseensa oli taistelukirves. Kunniakas inkvisiittori ja vannoutunut ritariuden perikuva Ragnar suosi taioistaan magian kumoamista ja aseinaan ritarien ikiaikaisia suosikkeja jousta ja nuolia, joiden uhreiksi on päätynyt jo 6 vihollista. Haranin suosikkirukous on ollut pienten haavojen parantaminen ja lingolla viskeltyihin ammuksiin on kuollut jopa 4 vihollista koko seikkailun aikana. Berduinin varsijousen vasamiin taas on kaatunut 10 otusta.)
Ryhmä jatkaa kanan pelastusoperaatiota tappamalla katalia epäkuolleita luurankoja rukousongelmista ja vaivanneesta ajatuskatkoilusta huolimatta. Alueelta löytyy myös outo mökki, jota vartioi jättiläismäinen hämähäkki, joka kaatuu Ragnarin nuoleen. Lopulta kana saadaan yrityksen, erehdyksen ja tuurin avulla pelastettua, tarjoten sankareille suuren kokemuksellisen palkkion. Samalla ryhmä rukoilee suurta Baldur.iniä, joka osoittaa suosionsa ja helpottaa ryhmän säännöllistä pelastamista. Jostain syystä suuri yksin asuva maagisista esineistä kiinnostunut maagi ostaa ylihintaan suuren määrän Basilluksen mätäneviltä epäkuolleilta vietyjä ruostuneita rautaruton riivaamia aseita. Tämän jälkeen ryhmä jatkaa Goparin johdolla velhon tornia ympäröivän alueen puhdistamista epäkuolleista ja erikoisista haukkuvista koiraihmisistä. Samalla löytyy erään puolituisen kadottama miekka, joka lopulta päätyy omistajalleen. Ryhmään liittyy myös synkistelevä suoraan romantiikkanovellin sankarihahmon oloinen varjossa kiiltäväihoisena murjottava samooja Kivan. Jotta Kivan saa liityttyä ryhmään, joudutaan tähän asti ryhmän mukana kuljetettu Imoenin ruumis tiputtamaan maahan. Jostain syystä kaikki muistelivat, että Imoenin ruumis oltaisiin jätetty maahan makaamaan jo aikoja sitten. Ehkä Ragnar oli ajatellut kuulustella myös kuolleita? Emme koskaan saa tietää.
Voitoikas ryhmä palaa Beregostiin, josta ryhmän raivopäälle Goparille ostetaan maaginen kirves. Kirveelle tuleekin pian käyttöä, kun ryhmä hakee palkkiota hullun Basilluksen pysäyttämisestä Beregostin temppelistä. Kultamäärä on huikea, ettei edes jätinvoimainen Gopar meinaa sitä jaksaa kantaa. Jostain syystä temppelin ympäristöstä löytyy suuri määrä hurjasusia, suurhiisiä ja muita hirvityksiä. Kauheimpia ovat ryhmän kimppuun käyvät vampyyrisudet, joihin ei tehoa kuin maagiset aseet. Taisto verenhimoista yliluonnollista susilaumaa vastaan on pitkä ja haasteikas, ryhmän parantaja ei taaskaan ole edes parannuskykyinen, vaan Gopar joutuu tyytymään jälleen homeisiin ehkä vuosisatoja vanhoihin epäilyttävältä haiseviin pulloihin. Lopulta Goparin uusi maaginen kirves, Haranin kultainen sähköä säkenöivä sotavasara, Ragnarin Silke-nimiseltä taiteilijanaikkoselta "kuulustelema" maaginen "sauva" ja Berduinin Viheltävä miekka koituvat epäkuolleiden elikoiden kohtaloksi. Haasteellisen temppelikäynnin kunniaksi väsynyt ryhmä palaa Mukavaisen Jonglöörin majatalon kalleimpaan mahdolliseen huoneistoon levätäkseen ennen uusia seikkailuja.
Ote Goparin journalista:
- Suurhiidet tuli vastaa, uus tilaisuus nyrkit vereen kastaa,
- Miekka ojos kyseli rahojeni perään, törmäsikin kirveeni terään,
- Jalat katkoin alta, leikkelin lihaa, ei vastalauseita johtajalta, kaikki hiisiä vihaa,
- Miks hiidet voittavans luuli, kun ne kumoon puhaltaa jo tuuli
(Kolmannen istunnon triviaa: Gopar pysyi edelleen tappotilastojen kärjessä 72 tapolla, jotka ovat 64 % ryhmän kukistamista vihollisista. Kokemusarvoltaan Goparin tapot olivat kuitenkin enää "vain" 39 %. Kovin Goparin kukistama vastus tähän mennessä on ollut taiteilija nimeltä Silke. Ragnar on tappanut jo 9 otusta, nousten 8 % sekä ryhmän tapoista että niiden kokemusarvosta. Voimakkain Ragnarin lopettama vastus on edelleen Basillus. Haran nousi tilastoissa esiin suurena sankarina, sillä hän on vain viiden tapetulla vastuksella ansainnut ryhmän kokemusarvosta 12 %. Suurin Haranin kukistama peto on ollut vampyyrisusi. Berduin on kukistanut 16 vastusta ja on ryhmän kokemusmäärästä ansainnut voitoillaan 28 %, myös hänen suurin vastuksensa on ollut vampyyrisusi. Valitettavasti vain lopetusiskut lasketaan. Ryhmän uusi jäsen Kivan on jo jousikätensä ansiosta tapoissa ja kokemuksessa Ragnarin tasolla, Neera on kukistanut vasta yhden koiraihmisviiltelijän.)
Levättyään kuninkaallisessa huoneistossa ryhmä suuntaa kohti Ulcasterin maagikoulun raunioita. Matkalla kolme koiraihmistä päättää käydä hankalaksi, mutta Goparin neuvottelutaitojen ansiosta ryhmä pääsee jatkamaan matkaansa hieman rikkaampana, joskin Goparin nyrkit verisinä ja 3 koiraihmistä kuolleena. Ulcasterin alueelta löytyy joku puolituiskaupustelija ja runsas määrä vihollisia. Ryhmän aseisiin kaatuu epäkuolleita luurankoja ja laahustavia ruumiita, pari raadonsyöjää, suurhiisiä, muutama chihauhaua-luokan koiraihminen, joista osa juoksenteli ympäriinsä ilman alusvaatteita tulisia nuolia ampuen. Ulcasterin raunioita lähestyttäessä, jokin voimakkaan oloinen epäkuollut soturi alkaa haastamaan riitaa, mutta kaatuu hetkessä kuolleena Goparin maagiseen kirveeseen. Pian raunioiden maanpäällinen osa on puhdistettu syöpäläisistä ja itsensä Ulcasterin haamu pyytää ryhmää hakemaan koulun homeisesta kellarista homeisen kirjan. Ryhmä päättää levätä ennen kellarin tutkimista, mutta joutuu muutaman mätänevän kalmon yllättämäksi. Eikö kukaan aiemmin huomannut sitä kauheaa raadonlöyhkää? No raatojen kuolettamisen, lepäilyn ja Haranin uutteran rukoiluryöpyn jälkeen sankarit suuntaavat kohti homeista kellaria, jossa arteet, ansat ja hirviöt odottavat. Goparille tulee pieniä ongelmia karanneen hullun kokin jälkiruuan kanssa, kun joutuu painimaan sinappisen hyytelön kanssa, päätyen lopulta voitokkaaksi. Berduin löytää muutaman ansan, mutta samalla vastaan tulee myös jättiläishämähäkkejä sekä kauhu- ja hurjasusia. Neeralle löydetään vihdoin oma sauva, joka Neeran tietojen mukaan hellästi hieromalla ja ravistelemalla vapauttaa tuliryöppyjä. Sauva ei ole siis viihdekäyttöön, eikä sovellu edes Ragnarin kuulustelutekniikoihin käytettäväksi. Viimein kellarin todellinen mestari paljastuu vampyyrisudeksi, joka kukistetaan hetkessä. Sen takaisesta ruumiskasasta löytyy paljon homeisia pulloja, maagisia nuolia ja Ulcasterin kaipaama hohdokas homeinen kirja. Ulcasterin haamu innostuu kirjasta niin, että katoaa savuna ilmaan ja ryhmä jatkaa matkaansa takaisin Beregostiin lepäämään ja myymään kertynyttä ruosteista romua.
Taas kerran Mukavaisen Jonglöörin majatalon kuninkaallisessa huoneistossa vietetyn yön, perinteikkään Haranin rukousryöpyn ja kauppareissun jälkeen sankarimme suuntaavat etelään. Pian heidän vastaansa astelee joukko jätin ja örkin sekasikiöitä ja hieman säädyllisemmin pukeutuneita puolijättejä, jotka vaativat ryhmän rautaa itselleen. Keskustelu kestää kauemmin kuin taistelu, ja pian Ragnarilla on uusi hieno kahden käden maaginen miekka. Alueelta löytyy joku kääpiö, joka tarjoaa ryhmälle tehtäväksi jättien tappamista. Jättejä on melkoinen määrä, mutta nekin kaatuvat sekunneissa ehtimättä edes karjaista taisteluhuutojaan. Niiden mukana olleet huippukoulutetut suurhiidetkään eivät juuri kauaa ehdi nuoliaan ampua. Tähtävä suoritetaan ja vastaan kävelee myös erittäin vihainen luolakarhu, joka Ragnarin käsittelyn jälkeen kaatuu pariin Neeran ampumaan maagiseen ohjukseen. Pian tämän jälkeen ryhmä kohtaa suuren kauhun, jättivelhon, joka kaatuu hetkessä yhden happotaian lausuttuaan. Viimein ryhmä kohtaa suurimmat vihollisensa tähän mennessä. Edes kymmenet kaadetut vastustajat, jätit, maagiset otukset ja vampyyrisudet eivät ole valmistaneet ryhmää tähän. Homeisessa luolassa ryhmää odottaa trikoonsa unohtanut hämähäkkimies, jonka myrkyt ja verkkoansat ovat tuottaa ongelmia jopa Goparille. Luolan homeiset pullot kerättyään ryhmä päättää pahan aavistuksen vallassa jäädä vielä lepäämään. Heräämisen ja Haranin uutteran rukousryöpyn jälkeen ryhmää vastaan luolan ulkopuolella ilmestyy kolme melko tavallisen oloista maantierosvoa, joiden nuoliin Gopar meinaa menehtyä hetkessä. Onneksi kerrankin Haran ehtii jopa taistelun aikana rukouksillaan hätiin ja homeiset pullot auttavat Goparin elossapysymistä. Viimein ryhmän kovimmat vastukset makaavat kaadettuina maassa. Hullu hämähäkki-ihminen luolasta ja kolme epämääräistä maantierosvoa, joista pari osasi ampua jousillaan tarkasti. Ympäristöstä löytyy vielä joitain oudon värisiä pikkuihmisiä lehmän kimpusta ja joitain susia, jotka kaatuvat yhtä helposti kuin Ragnar tasapaino-ongelmineen ja ajatuskatkoineen. Ryhmä kuulee lehmänsä pelastamisesta iloiselta maajussilta, että etelässä Nashkelin kaivoksissa on kyseisten pikkuihmisten ja chihauhauakoiraihmisten aiheuttamia ongelmia. Ryhmä päättääkin jatkaa kohti mainetta ja kunniaa suunnaten matkansa Nashkelin markkinoille.
Ote Goparin journalista:
- Kouriin kahmin loitsitun varstan, jäänteistä vihollisen poltetun karstan,
- Tästä tää lähtee, vahva heilautus, ja seinii koristaa aivokuorrutus,
- Onneks mul on, puku metalline, itteeni ku osuu hyökkäys miltei jokane,
- Johtajan neuvost taas päänsärylt säästyn, kauppiaalle heivasin aseen hurmeessa pestyn
(Neljännen istunnon triviaa: Gopar jatkoi kunniakasta teurastuslinjaansa 123 uhrilla, joista voimakkain oli Sinappinen Hyytelö. Kokemusta tapoista Geparille on jo kertynyt 50 % ryhmän taistelukokemuksesta ja tappoja kokonaisuudesta 54 %. Ragnarin aseisiin on kaatunut 17 vihollista, joiden kokemusarvo ja tappomäärä kumpainenkin antaa 7 % ryhmän kertymistä. Haran on rusikoinut hengiltä 10 vastustajaa, joiden kokemusarvo on ollut 6 % ja tappomäärä 4 % ryhmästä. Berduin on jättänyt ojan pohjalle 25 lävistettyä ruumista, kokemusarvon ollessa 15 % ja tappomäärän 11 % kokonaisuudesta. Kivan on kirinyt jousellaan jo 47 tappoon, keräten lyhyen ryhmässä vietetyltä ajaltaan 18 % taistelukokemuksesta ja 20 % tapoista. Neera on kukistanut jo 3 vihollista, joista voimakkain on ollut maagisiin ohjuksiin kaatunut luolakarhu. Kokemusta Neera on kerännyt 2 % ja tappoja 1 % ryhmän taisteluista.)
Ote Goparin journalista:
- Seikkailun lomassa karnevaali löyettii, sinne pääs ku kulki pitkin mettii,
- Paljon oli ihmei, jätin räjähtävän näin, taskuvaras rahaa vei, hullumaagin liiskasin ku täin,
- Joukkoon liitty munkki, ilman asei vihuja mättää, miks, kenties järki jättää,
- Taidot sen ei viel vakuuta, huitoo mut ei osumasta takuuta,
- Johtaja päättää kenet mukaa ottaa, mut vihollisia mun nenäkarvatki enemmän pelottaa
Goparin merkinnät kertovat melko tyhjentävästi tapahtumien kulun. Ryhmä tallustaa innosta puhkuen Nashkelin markkinoille, tutkien telttoja ja lähitienoita. Karnevaalialueella tallustaa mielenkiintoisia persoonia, etenkin Haran tykästyy Zeke-nimiseen kaupustelijaan, joka haluaa pientä korvausta vastaan palauttaa kiveä lihaksi. Berduin ja Ragnar hierovat kaupustelijoiden kanssa kauppaa jälleen ruosteisista rihkamista hyvällä menestyksellä. Valitettavasti kovaääninen mestarivaras päättää kuoria voitot päältä niin nopeasti, ettei edes Goparin nyrkit tavoita tätä lurjusta. Kaupustelijoiden seasta löytyy myös sekopäinen velho, joka yrittää tappaa naispuolista taikuuden harjoittajaa telttansa suojassa. Sekopää suuttuu sankarien keskeyttäessä itse tappoaktin ja hyökkää raivopäisenä ryhmän kimppuun, heittäen pelkuruutta stimuloivan loitsun. Lähes kaikki joutuvat vaikutuksen alaiseksi, mutta lopulta velhon palaset ovat levällään telttaa ja neito hädässä on pelastettu. Jostain syystä edes Ragnar ei halua kuulustella kyseistä taikuuden harjoittajaa. Palkkioksi Berduin saa oudolta tuoksuvan pullon, jonka pitäisi auttaa myrkytyksiä vastaan. Markkina-alueelta löytyy yllättäen myös ennalta tavattuja minikoiraihmisiä, joiden teurastaminen ei osoitu kovinkaan suureksi haasteeksi, etenkään Kivanin jouselle.
Ryhmä siirtyy markkina-alueelta itse Nashkeliin, jossa majatalon edustalla taitojaan esittelee Aurinko sielu -järjestön evankelista Rasaad kojussaan. Plakaateissa lukee: "Selûne tulee, oletko valmis?" Ragnar huomauttaa, että iskulause sopisi paremmin Sunen oppeihin, kuulemma hänellä on laaja kokemus Sunen papittarista. Berduin keskustelee hetken aikaa fanaatikon kanssa ja toteaa, että tämän periaate olla kaupustelematta uskontoaan ovelta ovelle lentolehtisten kera on kunnioitettavaa. Niinpä hän kutsuu munkin liittymään ryhmän matkaan, josta nääntyvän näköinen Rasaad vaikuttaa ilahtuvan. Kuulemma uskonnon kaupittelu teiden varsilla ei ole kovin tuottoisaa toimintaa. Samalla Kivan päättää saada itkuparkuraivarikohtauksen, heittää arvoesineensä päin ryhmää ja jää polkemaan jalkaa tien poskeen. Ryhmä häkeltyy tästä hieman, mutta jatkaa matkaansa sisälle majataloon, jossa odottaa uusi yllätys. Vihamielinen palkkionmetsästäjä hyökkää jälleen ryhmän kimppuun ja jähmettää lähes koko ryhmän paikalleen. Goparin kirveet ovat kuitenkin taikaa nopeampia ja ehtivät murskaamaan vihamielisen papittaren palasiksi ennen kuin taian vaikutus jähmettää ne paikalleen. Ruumiilta löytyy uusi lämpönäön antava kypärä, joka päätyy Ragnarille. Lihankimpaleiden joukosta löytyy myös verinen etsintäkuulutus Berduinista, jonka päästä luvataan siinä huimat 650 kultapalaa. Palkkionmetsästäjänä Berduin heti innostuu miettimään olisiko tuottoisaa kerätä palkkio itse, mutta kultaista vasaraansa aina hipelöivä Haran toteaa, että ryhmän kassassa on jo yli kymmenen tuhatta kultapalaa, joten palkkion lunastaminen ei välttämättä ole vaivan arvoista. Majatalon majoitustilat ovat huomattavasti ryhmän vaatimustasoa alhaisemmat, joten
Nashkelia tutkiessaan ryhmä löytää maagisen panssarin Haranille pellon reunasta ja kohtaa mielenkiintoisia persoonia. Merkittävimpiä ovat innokkaasti kyselevä herra Uusioisempi, itsekseen puheleva punainen velho keskellä siltaa ja läheisessä juottolassa laskua välttelevä tarinankertoja Volo. Myös paikallinen johtaja Berun Kalmontappo haluaa tavata tulokkaat ja palkata heidät etsimään syitä paikallisiin ongelmiin, joihin paikallisen Helmin temppelin papilla on myös omat sanottavansa. Kuulemma kaivoksissa majailee kaikenmoisia epäihmisiä ja paholaisia, tiet täyttyvät lainsuojattomista ja paikallisen Amnilaisen kaartin johtaja on seonnut ja tappanut ihmisiä. Helmin papin mukaan kaartin johtajan tapauksessa voi olla jonkinlaisen ulkopuolisen pahuuden vaikutusta.
Berduinin johdolla kumppanukset palaavat hieman pohjoiseen päin tutkimaan teiden varsia. Uusi tuttavuus Rasaad lyöttäytyy Goparin matkaan tutkien lähitienoita ennen näkemättömällä nopeudella. Taistelussa Rasaad ei vielä pääse näyttämään kovinkaan merkittävästi taitojaan, vaikka ryhmä kohtaakin jälleen suurhiisiä ja pieniä räksyttäviä koiraihmisiä. Hieman erikoinen erakko jutustelee Berduinin kanssa, mutta mitään kovinkaan kummoista tietoa häneltä ei heru. Kuulemma Berduinin kohtalo on vaakalaudalla ja muuta mystistä hölynpölyä.
(Viidennen istunnon statistiikkaa:
Gopar nousi Kivanin lähdön jälkeen tilastoissa edellistäkin kertaa enemmän: kaatuneita vihollisia on kertynyt jo 140 tappomäärän ollessa 65 % nykyisen ryhmän jäsenien urotöistä ja kokemuksen ollessa 63 %.
Ragnar: 20, 9 %, 8 %. Haran: 14, 6 %, 7 %. Berduin: 31, 14 %, 17 %. Neera: 6, 2 %, 2 %. Rasaad: 2, 0 %, 0%.)