Ero sivun ”Baldur's Gate” versioiden välillä

Kulmapaikasta
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Ei muokkausyhteenvetoa
Ei muokkausyhteenvetoa
Rivi 16: Rivi 16:
| [[User:fitzhood|fitzhood]] || [[Baldur's Gate#Gopar Gorefist|Gopar Gorefist]] || Kääpiö/M || Barbarian || Chaotic Neutral || 18/00 || 17 || 19 || 7 || 10 || 6
| [[User:fitzhood|fitzhood]] || [[Baldur's Gate#Gopar Gorefist|Gopar Gorefist]] || Kääpiö/M || Barbarian || Chaotic Neutral || 18/00 || 17 || 19 || 7 || 10 || 6
|-
|-
| [[User:asdfas|asdfas]] || Ragnar || Ihminen/M || Inquisitor || Lawful Good || 18/16 || 18 || 17 || 10 || 13 || 18
| [[User:asdfas|asdfas]] || [[Baldur's Gate#Ragnar|Ragnar]] || Ihminen/M || Inquisitor || Lawful Good || 18/16 || 18 || 17 || 10 || 13 || 18
|-
|-
| NPC || Neera || Puolhaltia/N || Mage/Wild Mage || Chaotic Neutral || 11 || 17 || 14 || 17 || 10 || 11
| NPC || Neera || Puolhaltia/N || Mage/Wild Mage || Chaotic Neutral || 11 || 17 || 14 || 17 || 10 || 11

Versio 4. tammikuuta 2015 kello 15.56

Tietoa

Baldur's gate on tietokoneroolipeli, jolla on useita lisäosia ja sivupelejä.

Kulmapaikka-pelit

Tähän on lisätty moninpelissä pelattuja pelejä.

BG:EE-ryhmäpeli, peruskampanja, alkanut 28.12.2014

Pelaaja Hahmo Rotu & Sukupuoli Luokka Alignment STR DEX CON INT WIS CHA
lanxu Haran Marblefire Kääpiö/M Cleric Chaotic Good 18 17 19 9 18 8
cb Berduin Kääpiö/M Bounty Hunter Lawful Neutral 16 17 16 13 11 16
fitzhood Gopar Gorefist Kääpiö/M Barbarian Chaotic Neutral 18/00 17 19 7 10 6
asdfas Ragnar Ihminen/M Inquisitor Lawful Good 18/16 18 17 10 13 18
NPC Neera Puolhaltia/N Mage/Wild Mage Chaotic Neutral 11 17 14 17 10 11
NPC Rasaad yn Bashir Ihminen/M Monk Lawful Good 16 16 14 11 14 14

Taustaa

Berduin

Berduin on kääpiönuorukainen, joka vaikuttaa varsin kypsältä ikäisekseen. Kynttilälinnakkeen ympäristössä varttuessaan ottoisänsä Gorionin valvovan silmän alla, hän usein hakeutui majataloon jutustelemaan matkalaisten ja vapaa-ajalla olevien vartijoiden kanssa. Tarinat ovelien rikollisisten ja lakia pitkään pakoilleiden lurjusten jahtaamisesta herätti nuorukaisen mielenkiinnon. Kynttilälinnake tarjosi kuitenkin Berduinille rauhaisan kodin, jonka munkkien vakavuus ja järjestelmällisyys juurtui syväksi osaksi seikkailunhaluisen kääpiön ajatusmaailmaa. Kirjastossa hän pääsi tutkimaan munkkien kanssa useiden kansojen teknisten keksintöjen piirroksia ja mieltyi erityisesti lukkomekanismeihin ja läheisissä metsissä metsästäessä hyödyllisiin ansoihin. Osa Berduinin ansojen kehitystä seuranneista munkeista piti tämän kykyä ansojen parissa lähes yliluonnollisena. Paikalliset taikuuteen perehtyneemmät oppineet jopa auttoivat monimutkaisempien ansojen maagisemmissa komponenteissa, luultavasti nähden parhaaksi opastaa turvallisessa tavassa käyttää mahtia sisältäviä esineitä. Hyväkuntoinen ja kaikkien kanssa toimeen tuleva Berduin näki usein Kynttilälinnakkeen muurien ulkopuolistakin maailmaa matkatessaan Gorionin kanssa saaden useita ystäviä, mutta viimeaikoina ottoisä on vaikuttanut salamyhkäiseltä ja pyrkinyt pitämään nuorukaista paikallaan linnoituksen suojassa...

Berduin ei ole erityisen uskonnollinen, mutta pääasiassa palvoo Moradinia Kynttilälinnakkeessa majailevien kääpiöiden opastuksella. Toisinaan hänen voi kuulla lausuvan rukouksia Dugmaren Kirkaskaavulle ja Vergadainille.

Gopar Gorefist

Gopar Gorefist on roteva kääpiö, joka vuosikymmeniä sitten otettiin irtolaislapsena Kynttilälinnakeen suojiin. Goparia vaivaavat väkivaltaiset puuskat, jotka hän nykyään osaa kanavoida harjoitusvastustajiin ja maantierosvoihin, viattomien vastaantulijoiden sijaan. Goparin aika kuluu paljolti taistelutaitoja hiotessa, mutta hän pitää myös kirjoittamisesta, vaikkei osaakaan lukea. Goparilla on oma kirjahylly, jossa on hänen kirjoittamiaan kirjoja. Goparin teokset eivät ole saavuttaneet suosiota, koska ne ovat suurelta osin vaikeaselkoisia.

Ragnar

Ragnar on lainkuuliainen paladin ja inkvisiittori, joka on erikoistunut pahojen, pimeyden voimien kanssa pelaavien maagien hoiteluun. Ragnar syntyi Itäsatamassa, lähellä Jäätuulten laaksoa. Sieltä hän muutti Vesisyvään, jossa hän sai paladinin koulutuksen Ilmaterin paladiniopistossa. Hän sai loistavat arvosanat. Ragnar joutui kuitenkin heti epäsuosioon, koska kävi ilmi, että hän käytti erään naismaagin kuulusteluun ja kiduttamiseen epäsovinnaisia menetelmiä. Kerrotaankin että Ragnarin kuulustelun jälkeen eräs maagitar oli täysin uuvuksissa, mutta hänessä ei näkynyt minkäänlaisia fyysisiä jälkiä. Lisäksi epäilyksiä herätti se, että kyseinen maagi olisi heti halunnut takaisin Ragnarin käsittelyyn, vaikka oli jo tunnustanut. Tapauksen jälkeen Ragnar lähetettiin Kynttilälinnakkeeseen, koska siellä hänen ei odotettu joutuvan epäsovinnaiseen kanssakäymiseen naispuolisten maagien kanssa. Magiikasta kiinnostunut Ragnar tapasi kynttilälinnakkeessa muutamia kääpiöitä, joilla on samankaltaiset kiinnostuksen kohteet. Lisäksi hän on älyllisesti samalla tasolla uusien ystäviensä kanssa.

Matkakertomus (sisältää pelin juonenkäänteitä)

Kynttilälinnakkeen suojassa ottoisänsä Gorionin kanssa varttunut lurjusten kiinniottamisesta kiinnostunut Berduin joutuu lähtemään matkaan kotikonnuiltaan ottoisänsä ja ystäviensä kanssa. Ulkomaailma on yllättävän vaarallinen ja tie Gorionista eroaa lähes heti turvaisan linnakkeen porttien ulkopuolella. Kynttilälinnakkeesta karannut lapsuudenystävä Imoen lyöttäytyy väkisin seurueeseen heti Gorionin kadottua näköpiiristä.

Matka jatkuu ottoisän kehotuksesta Ystävällisen Kädettämisen majataloon, tosin matkan varrelle osuneesta jätistä tehdään Gopar Hurmenyrkin johdolla jauhelihaa matkaevääksi. Majatalossa tavataan perhetuttuja ja salamurhaaja ja ryhmä kokoaa matkaan tarvittavia tavaroita. Kuuleman mukaan Nashkelissa on jotain ongelmia. Goparin verisiin kätösiin etsiytyy jostain haisevat ruskealäikitetyt kultaiset alushousut.

Matkalla kohti Naskelia ystävykset törmäävät pieneen Beregostin kaupunkiin. Viekas taiteilija Silke yrittää huijata kumppanuksia viattomien ihmisten teurastamiseen, mutta NEROKAS johtaja Berduin havaitsee jotain outoa, ja Gopar hurmenyrkki kietoo nyrkkinsä Silken sydämen ympärille räjäyttäen tämän veriseksi mössöksi ennen kuin tämä ehtii sanoa vastalausetta tapahtumien kululle. Samalla ryhmä päätyy auttamaan outoa taikuudenkäyttäjää Neeraa tämän ahdingossa, päätyen vastakkain Thayn punaisten velhojen kanssa. Koitoksesta selvitään ja Neera, joka paljastuu villin taikuuden käyttäjäksi liittyy ryhmään. Beregostissa vaikutti olevan pahamaineinen majatalo, jonka sisäänkäynnistä Berduin ja Ragnar saivat outoja väristyksiä, kuin joku olisi kävellyt heidän haudoillaan. Ryhmä päätti suosiolla jatkaa matkaa seuraavaan majataloon.

(Ensimmäisen peli-istunnon triviaa: Gopar nettosi 68 % tapoista 17 lopetetulla uhrilla, joiden arvo oli 90 % ryhmän kokemuspisteistä.)

Mukavaisen Jonglöörin majatalossa ryhmä kuulee jostain puolijäteistä ja Kaapumetsään kadonneesta kaavusta. Rohkeutta kerättyään ryhmä päätyy myös pahoja enteitä antaneeseen majataloon, jossa vastassa odottaa hampaisiin asti aseistautunut palkkionmetsästäjäkääpiö. Gopar huitaisee tämän hetkessä lihoiksi kirveillään majatalon asiakkaiden ja muiden statistien saadessa veriroiskeet päälleen. Jostain syystä Berduin ja kumppanit halutaan hengiltä.

Kumppanukset ryhtyvät tutkimaan Beregostista etelään johtavaa tietä kohdaten heti pari örkkin ja jätin ristisiitosta. Tiellä riehuu myös liekehtivän nyrkin edustajia, jotka luulevat matkalaisia maantierosvoiksi, mutta Berduin hoitaa kohtaamisen diplomaattisesti haukumalla lainvalvojia aivottomiksi idiooteiksi. Myöhemmin vastaan tulee myös myöhemmin suurhiisiä. Jostain syystä Imoen päättää rynnätä vihollisten syleilyyn ilman aseita ja kuolee kohtalokkaasti. Lainkuuliainen inkvisiittori Ragnar toteaa, että Imoen oli varmasti harhaoppinen, koska kuoli niin häpeällisesti ja kehotti muuta ryhmää penkomaan ruumiilta kaiken arvokkaan ja jättämään se mätänemään luonnon armoille. Harhaoppiset eivät kuulemma kaipaa säädyllistä hautausta. Haran hieman tuskastuneena toteaa papillisten kykyjensä olleen hieman riittämättömiä tilanteessa, kun taas Gopar vain kiillottaa kirveitään mitään sanomatta ja etsii uutta tapettavaa. Berduin vain harmittelee hetken, että Imoenin päästä ei ole luvattu edes palkkiota ja lähtee verenhimoisen Goparin perään tallustelemaan.

Hirviöitä kaatuu vielä yksi jos toinenkin, jopa pari verenhimoista raadonsyöjää hyökkää ryhmän kimppuun. Toinen raadonsyöjistä jopa halvaannuttaa aina niin taistelunhimoisen Goparin jättäen muun ryhmän paniikissa taistelemaan jähmettynyttä sankaria maistelevaa kauhua vastaan. Lopulta otus kaatuu Berduinin vasamaan ja Haran saa paranneltua suurimmat irronneet lihankimpaleet takaisin Goparin kehoon. Inkvisiittori Ragnar toteaa, että epäkuolleiden kanssa kamppailu on enemmän muiden ritarien alaa, hän kiduttaa mieluummin harhaoppisia.

Taisteluissa kovia kokenut ryhmä palaa Beregostiin lepäämään loisteliaaseen majataloon ja suuntaa sen jälkeen täydentämään asevarantojaan rasittavan rautaruton tuhotessa vanhoja varusteita. Myös raivoisasti eturintamaan juoksevalle Neeralle ostetaan linko ja ammuksia, joita tämä nähtävästi ei osaa kunnolla käyttää. Ase sentään pysyy kädessä ja ammukset lentävät edes etäisesti oikeaan suuntaan. Tämä villi magian käyttäjä oli yön aikana tutustunut ryhmän maagisiin esineisiin ja tunnistanut niitä omatoimisesti. Inkvisiittorille päätyy maaginen suojaava sormus, josta tyytyväisenä Ragnar vapauttaa Neeran kaikista tähän kohdistuneista harhaoppisuuden epäilyistä ja antaa tälle elinikäisen vapauden tehdä taikuudellaan mitä lystää. Ostosten jälkeen ryhmä kuulee palkkiosta, joka on asetettu murhia tehneen seonneen Cyricin papin päästä. Berduin iloitsee viimein päästessään kutsumusammattinsa pariin, kun taas Ragnar tokaisee harhaoppisten sekopäiden kuuluvan ensin kidutettaviksi ja sitten manan majoille ikuiseen kärsimykseen.

Päivän matkaamisen jälkeen ryhmä kohtaa verenhimoisen kauhuhukan, jonka Gopar halii kuoliaaksi. Samalla ryhmä kohtaa puhuvan kanan, joka liittyy seurueen matkaan. Matkanteko hieman tökkii välillä osan matkalaisista muuttuen tyhjäkatseisiksi zombeiksi pienten rukoushetkien jälkeen, mutta lopulta matka jatkuu. Epäkuolleita ja suurhiisiä kuhisevalta alueelta viimein paljastuu epäkuolleille sekopäisesti jutteleva murhamies. Kaiken järjen vastaisesti Berduin ryntää juttelemaan tälle raivohullulle miekkoselle, kunnes tämä omien harhojensa vallassa tuhoaa koko epäkuolleiden armeijansa ja hyökkää yksin ystävysjoukon kimppuun. Viimein tämä vesikauhuinen Basillus kaatuu Ragnarin ampumaan nuoleen ja vetäen viimeisen henkäyksensä. Ragnar hieman murhemielin toteaa, että ei päässyt kiduttamaan tätä mukavaa veikkosta kunnolla, joten hänen järjestönsä voi jonkin aikaa halveksia hänen armeliaisuuttaan. Neera tunnistaa kalmon kädessä olevan sotavasaran mahtavaksi loihdituksi salamoivaksi aseeksi, jonka Haran heti repii kuolonkankeasta kädestä joutuen ensin murskaamaan sormet vanhalla jo rautaruton turmelemalla perintökalleudellaan. Marmoritulen suvussa vuosisatoja kulkenut kovia kokenut ruostunut sotavasara lentää lähimpään pusikkoon kultaisen kauniin kallonmurskaajan tieltä.

Lähistöltä löytyy myös suurhiisijoukko, joka myrkyttää Goparin, mutta kaatuu silti tämän kirveisiin. Haran toteaa, ettei mahda myrkyille mitään, joten Gopar alkaa juomaan eräästä luolasta löytyneitä homeisia pulloja, kunnes myrkyn vaikutus katoaa. Tarkkasilmäinen Berduin huomaa suurhiisien johtajan kimaltavan miekan, joka vaikuttaa mitä sopivimmalta lainkuuliaiseen selkäänpuukotukseen. Neera tunnistaa tämän mahtavaksi viheltäväksi miekaksi. Berduin toteaa, että käytössä viheltävä miekka on mitä käytännöllisin ase huomaamattomasti varjoista käytettäväksi ja ottaa terän käyttöönsä.

Matka jatkuu Berduinin repussa kotkottavan kanan opastuksella läheisen mahtavan maagin asujaimistoon, jossa vastentahtoinen asukas kuuntelee Berduinin tarinaa oudosta kanasta. Ryhmä päättää auttaa kanan palautumista ihmismuotoonsa, mutta törmää matkalla outoihin ongelmiin, kuten luurankoihin, karhuihin, tuttavallisiin murtomiehiin ja outoihin ajatuskatkoihin ryhmäläisten mielissä. Aivan kuin ystävysten sidokset toisiinsa eivät olisi kovinkaan vahvat seikkailun tiimoilta.

Ote Gopar Gorefistin journalista:

  • Lihagolemeita näin, innoissain hioin kirvesteräin,
  • Halusin jauhelihagolemeita tehä, siin oon etevä,
  • Berduin sit mua est, sano et niit leikkaa vaa terät maagiset,
  • viel mä palan ja lihahyypiöt siivuiks laitan

(Toisen istunnon triviaa: Gopar nettosi tapoista enää vain 65 % 47 tapolla ja 53 % kokemuksesta. Hänen suosikkiaseensa oli taistelukirves. Kunniakas inkvisiittori ja vannoutunut ritariuden perikuva Ragnar suosi taioistaan magian kumoamista ja aseinaan ritarien ikiaikaisia suosikkeja jousta ja nuolia, joiden uhreiksi on päätynyt jo 6 vihollista. Haranin suosikkirukous on ollut pienten haavojen parantaminen ja lingolla viskeltyihin ammuksiin on kuollut jopa 4 vihollista koko seikkailun aikana. Berduinin varsijousen vasamiin taas on kaatunut 10 otusta.)