Dungeons & Dragons

Kulmapaikasta
Versio hetkellä 4. joulukuuta 2019 kello 13.00 – tehnyt Cb (keskustelu | muokkaukset) (→‎Linkkejä)
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Dungeons & Dragons

Dungeons & Dragons on pitkät perinteet omaava pöytäroolipelisäännöstö, jotka ovat monelle kulmapaikkalaisellekin tutut etenkin tietokoneroolipelien (kuten Baldur's Gate ja Neverwinter Nights) osalta.

Dungeons & Dragons 5th Edition Starter Set

Kulmapaikkalaiset ovat päätyneet myös pelin viidennen painoksen aloittelijapakkausen perusteella pelaamaan Phandelverin kadotettu kaivos -kampanjaa. Tyrmämestarina toimii melko mielikuvitukseton cb.

Seikkailijat

Pelaaja Hahmo Rotu & Sukupuoli Luokka Suuntautuneisuus Voi Ket Ruu Äly Vii Kar
lanxu Orsik Battlehammer Kääpiö Pappi Neutraalin hyvis 14 8 15 10 16 12
fitzhood Corrin Tealeaf Puolituinen Lurjus Tasapainoinen 8 16 12 13 10 16
cb Morath Woodwinter (NPC) Ihminen Taistelija Laillisen hyvis 14 16 15 11 13 9
cb/Kolmas pelaaja Stor Helder (NPC) Ihminen Taistelija Tasapainoinen 19 14 17 8 8 9

Hahmojen taustat

Morath Woodwinter (NPC)

Morath Woodwinter tapasi kaksihenkisen seikkailijaryhmän Phandalinin Kaivosmiesten Vaihtopaikalla, jossa tämä oli maleksinut toimeksiantoja odotellen. Sankarit halusivat lisää miesvoimaa etulinjaan, jota tämä kansansankari päätyi tarjoamaan. Eikä kukaan muukaan suostunut juuri hänen kanssaan tekemisiin tämän ylisuuren innon ja suurieleisen miekanheiluttelun vuoksi.

Morath syntyi Thundertreen varakkaaseen kylään rakastaville vanhemmille. Valitettavasti kylän läheinen tulivuori purkautui 30 vuotta sitten, johtaen kylän hätäiseen evakuointiin. Morath ja hänen perheensä viettivät hänen elämänsä alkuvuodet siirtyen kylästä kylään löytämättä pysyvää asuinsijaa, toimien erilaisissa palvelu- ja raskaissatyötehtävissä. Morath toimi ennen Phandaliniin päätymistään Neverwinterin satamassa, jossa hän pääasiassa kantoi tavaroita laivoihin. Kerran hän päätyi puolustamaan kanssatyöntekijöitään epäreilua päällysmiestä vastaan ja totesi, että elämässä täytyy olla muutakin kuin arkinen työ. Hän päätti ryhtyä oikeaksi sankariksi, joka puolustaisi heikkoja ja alistettuja, missä heitä sitten näkisikään.

Moranth on kuullut, että Thundertreen kylän raunioita vartioi voimakas lohikäärme, jonka hän haluaa kukistaa ja palauttaa kylän entiseen loistoonsa. Lohikäärmeentappaja on oikea sankari, ja se on selkeästi hänen kohtalonsa! (Miekkojen vahingossa kattoihin kiinni tökkäisyjen lisäksi.)

Moranth on taidoiltaan lähes samoojamainen taistelija, joka suosii keveitä panssareita, kahden käden miekkaa ja on erikoistunut etenkin jousiammuntaan. Hän tulee erityisesti toimeen eläinten kanssa, hallitsee paikallishistoriaa, on tarkkaavainen ja selviytymiskykyinen erämaiden ankarissa olosuhteissa. Tavalliset ihmiset arvostavat syystä tai toisesta hänen yrityksiään taistella heikompien puolsesta, tarjoten tälle majoitusta ja apua.

Morath on melko kielitaitoinen metsäläiseksi, halliten yleiskielen lisäksi haltioiden soinnukkaan puheen ja kauniin kirjoituksen.

Kartanon herra

Phandalini kaupunginjohtaja asukkaiden innoittamana päätyi lahjoittamaan läheisen kartanon omistajuuden Morathille. Kartano on käytännössä kivikasa suhteellisen ehjällä kellariosalla, mutta Morath hyväksyi tämän isännyyden ylpeydellä. Ensitöikseen hän käytti kaiken seikkailussa (kartanon entisiltä asukeilta väkivalloin) saadun omaisuutensa militian pystyttämiseen hyväksikäyttäen kellariin varastoituja aseita. Nyt Morathin palkkaamat "Morathin Punanutut" partioivat Phandalinin ympärystöä sekä vartioivat kaupungintalon vankityrmää ja kartanon aluetta.

Morath on saanut omaisuudekseen myös kartanon edellisen virallisen omistajan loihditun miekan, jota hän innoissaan käyttääkin unohtaen paremmin hänen taistelutehoonsa sopivan jousensa.

Stor Helder (NPC)

Stor Helder saapui Phandalinin Kivikukkulan majataloon sankarien ja Morathin viettäessä siellä lepotaukoaan punanuttujen pieksemisen ja kadunlakaisun jäljiltä. Vaikka väsynyt matkalainen olikin, saatuaan olutta ja muulilleen Jeevesille leposijan, tarjosi sankareille apuaan. Etenkin kun Corrinin serkku Karppi oli joutunut pahamaineisen hiisisammuttajan kidnappaamaksi, eivät sankarit kehdanneet jättää apua käyttämättä.

Stor on entinen sotilas, sotilasarvoltaan korpraali. Hän on kunnostautunut etenkin lipunkantajana, suosien keihäitä ja varrellisia aseita. Stor on erittäin voimakas ja kestävä, joskin taistelukentillä lienee liian monta osumaa päähänsä saaneena ruma kuin saapas ja älynlahjoiltaan tavallista hitaampi. Hänellä on tapana riehua etenkin taistelussa ja nauttii taistelun hurmoksesta. Vaikka luonteeltaan Stor ei maailmanmenosta juurikaan välitä, auttaa hän tarpeen tullen hätään joutuneita ja seuraa mielestään oikeutettua, etenkin sotilasarvoltaan korkeinta johtajaa.

Mukanaan Stor kantaa kahta heittokeihästä ja hilparia, jolla hän rakastaa heilua taistelussa. Storille rakkaimpia esineitä ovat myös hänen "hovimestarinsa" Jeevesin silmälasiton kultainen monokkeli ja taistelukentiltä muistoksi kerätty vanha kulunut örkkien sotalippu. Päällään hän kantaa suomupanssaria. Muuten ulkoasultaan sinisilmäinen ja vaaleahiuksinen Stor on lyhyt, joskaan ei roteva, mutta muistuttaa lähinnä kääpiötä. Hän tuleekin hyvin toimeen kääpiöiden kanssa ja on monesti taistellut kääpiöarmeijoiden rinnalla. Yleiskielen lisäksi hän taitaa kääpiökielen salat, joskus kommunikoiden tällä salailevasti, etenkin jos ei arvosta tätä taitamatonta seuraansa.

Öisen erämaakohtaamisen seurauksena Eikoskaantalven metsän (Neverwinter Wood) laitamilla Stor nimesi hilparinsa "Verenimijä-lätkäksi" (Stirge-swatter).

Merkittävät muut hahmot

  • Kääpiöveljekset Gundren, Nundro ja Tharden Kivenetsijä - palkkasivat karavaania suojelemaan seikkailijat, sattumoisin Orsikin serkkupoikia
    • Gundrenin kaappasivat hiidet, Nundro ja Tharden kadoksissa kymmenen päivää
  • Sildar Hallwinter - kokenut taistelija ja inspiroiva performanssiartisti
    • Nykyisin Phandalinin kaupungin uusi konstaapeli ja järjestyksenvalvoja
    • Tarjoaa Teräväkidan linnan löytämisestä ja sen hiisijohtajan voittamisesta 500 kultapalaa
    • Haluaa löytää edeltäjänsä, velho Iarno Albrekin, joka katosi pari kuukautta sitten
  • Suuri maahissamooja eikun öh tunaripiilottelijahiisi - Gibnak - karkuteillä, panssari ja viitta päällään pelkän vesipullon kanssa
    • Kidnapannut Corrinin serkun Karpin, jättänyt lunnasvaatimuksena veljensä palauttamisen Neverwinterin metsikköön.
    • Entinen hiisi- ja örkkivihaaja on keskittänyt vihansa nykyisin pääasiassa puolituisiin, erityisesti Corriniin.
    • Liikuskelee kolmen vapauttamansa suden ja heikompitaitoisen veljensä Droopin kanssa, joista ainoastaan Droopilla on lämpimiä tunteita seikkailijoita kohtaan
  • Hiisiluutnantti - Yeemik - kuoli Gibnakin nuoleen
  • Ötökkäkarhu Klarg (Kent?) - kuollut
  • Virranrantaheinikko - sammutettu Gibnakin toimesta
  • Elmar Barthen - yleistavarakauppias
  • Daran Edermath - kunniakas eläkeläinen joka hoitaa hedelmätarhaa
    • Haluaisi joidenkin tutkivan Vanhan Pöllön Kaivo-nimisiä raunioita, joissa kuulemma liikuskelee epäkuolleita
  • Linene Graywind asekauppias, jonka kadonneen karavaanin tarvikkeet suuret sankarit löysivät
  • Halia Thornton - itsevarma kaivoskauppapaikan pitäjä ja Phandalinin defacto johtaja
    • Haluaa eroon Punamerkkien koplan johtajasta, tarjoaa tästä eroon pääsemisestä 100 kultapalaa
  • Quelline Alderleaf - puolituismaanviljelijä ja Corrinin täti, paikallisen druidin ystävä
  • Sister Garaele - Tymoran haltiapapitar, paikallisen pyhätön hoitaja
    • Haluaa seikkailijoiden neuvottelevan voimakkaasta taikakirjasta paikallisen epäkuolleen kirkujattaren kanssa, tarjosi lahjukseksi hopeakampaa
    • Vaivanpalkaksi lupaa kolme 50 kultapalan arvoista parannuspulloa
  • Harbin Wester - Phandalinin viisas kaupunginjohtaja ja pankkiiri
    • Haluaa eroon örkeistä, palkkio 100 kultapalaa
  • Punamerkkien kopla - paikallinen kunniakas herrasmieskerho, jota paikallisväestö ei hyväksy
    • Väitetään kidnapanneen ihmisiä ja teurastaneen porukkaa kadulle
    • Corrin päätti teurastaa muutaman keskellä kaunista päivää, aiheuttaen muut osalliseksi moiseen karmeaan rikokseen
    • Johtaja Iarno "Lasisauva" Albrek päihitetty sankarien toimesta ja toimitettu oikeuden eteen todistusaineoistoineen
  • Meriele Lindon, Oghman pappikokelas ja aloitteleva velho.
    • Tämä nuori haltianainen on näkytehtävällään puhdistamassa Teräväkidan linnasta löytyvää entistä Oghman alttaria, joka on häpäisty ja epäpyhitetty pahalle hiisijumaluudelle.
    • Osaa loihtia taikaohjuksia, tunnistaa näkemisen laseilla esineitä ja muuttua sormuksen avulla näkymättömäksi 3 kertaa vuorokaudessa.
    • Oghman alttarin puhdistuksesta on luvattu sankareille joko kerran päivässä esineen tunnistavat näkemisen lasit, joilla voi myös havaita taikaesineitä tai loihditun tikarin joka...

Matkakertomus (sisältää pelin juonenkäänteitä)

Joukkio joutui pyytämättä ja ylläyksenä seikkailuun, joka ei ole vielä päättynyt.

=== Väijytyksiä ja vätyksiä

Tarinamme alkaa Ei-ikinä-talven kaupungista etelään vievältä tieltä, jossa sankarimme istuvat kahden härän vetämän vankkurien edessä.

Istunnot

Istunto Osa Nimi Päivämäärä Kesto
1. Osa 1: Hiisinuolet Väijytyksiä ja vätyksiä 12.01.2019 6 h
2. Osa 2: Phandalin Koeteltu kylä 02.02.2019 5 h
3. Punanuttujen piilo 03.03.2019 5 h
4. Kartanon uusi herra 30.03.2019 5 h
5. Osa 3: Hämähäkin verkko Elävien kuolleiden kaivo 13.04.2019 5 h
6. Erämaassa itikoiden ruokana 19.05.2019 4 h
7. Ukkospuun (ei tarpeeksi) palanut kylä 21.07.2019 4 h
8. Verkkoja ja vanhuksia 31.08.2019 4 h
9. Lohikäärmeen karkotus 12.10.2019 4 h
10. Ötökkäkarhu ja tuplajengiläinen 16.11.2019 4 h
Yhteensä 46 h

Kuvia


Linkkejä

Cb:n kuvalinkit