KillingFloor
Killing Floor
Killing Floor on Tripwire Interactiven julkaisema "co-op survival horror" tyyppinen peli. Toisinsanoen zombien tai tässä tapauksessa tarkemmin sanottuna specimenien teurastusta mitä monipuolisemmin asein. Tripwirellä on tapana julkaista peliin mm. joulun sekä kesän ajaksi ns. erityiseventtejä kuten Twisted Xmas Event, Halloween Event ja Summer Sideshow Event. Näissä on specimeneillä erikoisskinit, mukana on erikoissaavutuksia eventin ajaksi ja eventtien ensimmäisellä julkaisukerralla mukana on ollut uusia mappeja.
Pelin tavoitteena on selvitä läpi niinkutsutuista aalloista (wave) specimenejä, ja pelin loppuvastuksena joka mapin lopussa on Patriarch niminen heebo, jolla on raketinheitin ja konetuliase toisena kätenä, sekä niinkutsuttu napapenis, jolla hän tykkää pelaajia läiskiä.
Niinsanotussa long game moodissa normaaleja aaltoja on 10 kpl. Vastaan tulevien örmöjen vaikeusaste kasvaa aaltojen myötä. Ensimmäisessä aallossa ei tule kuin ns. pikkupaskaa, mukaanlukien isokokoinen pikkupaska Bloat. Seuraavissa aalloissa alkaa tulla näkymättömiä Stalker:eita sekä keskitason specimenejä kuten Husk ja Siren. Vitoswavesta alkaen on mahdollista tulla pelaajille kylkiluuhierontaa moottorisahalla tarjoavia Scrake:ja, mutta viimeistään kuudennessa aallossa niitä tulee varmasti. Seitsemännestä aallosta alkaen vastaan tulee jokusia Fleshpound:eja (joita toisinaan fleshpuddingeiksi tai flesareiksi kutsutaan, sekä pelissä chatissa lyhenteellä fp varoitetaan tiimiä), joiden määrä kasvaa loppuaaltoja kohden.
On varsin tavallista, että kymppiwaven alussa tai lopussa tulee jopa 3-4 Fleshpoundin ryhmiä, muutaman kranaatteja tuhoavan Sireenin siivittämänä. Tämä ilmiö tunnetaan nimillä "Shit hit the fan" tai "infamous kymppiwave".
Pelissä on seitsemän perkkiä eli luokkaa, joilla on tiettyjä erityiskykyjä kuten bonuksia kyseiselle perkille tarkoitettuihin aseisiin tai juoksunopeusbonuksia tai vahingon sietokykyä. Näille perkeille kerätään pelin aikana expaa eli kokemusta. Kun tietty määrä perkkikohtaista expaa on täynnä, saa käyttöönsä perkista uuden levelin. Pelissä on kaikille perkeille 6 leveliä. Kaikki kerätty expa on pysyvää, eli se tallentuu Steamworks sydeemien kautta Steamin servuille.
Specimens
- Clot - tavallinen pikkupaska. Takertuu pelaajaan kiinni, josta pääsee irti hyppäämällä Hard-vaikeustasolla ja sitä helpommilla.
- Crawler - hämähäkkimäinen pikkupaska, tykkää pomppia silmille ja aiheuttaa vitutusta. Erityisen ärsyttävä pelattaessa Berserker luokkaa.
- Stalker - (lähes) näkymätön pikkupaska. Commando luokka näkee stalkerit pinkkeinä, kun ne ovat riittävän lähellä.
- Gorefast - pikkupaskaan lukeutuva vastus. Toisena kätenä on teräase. Gorefast ryntää pelaajaa kohti ollessaan riittävän lähellä.
- Bloat - suurikokoinen läskipaska, joka tykkää oksentaa pelaajien päälle syövyttävää happoa, sekä huitoa lihaveitsellää ollessaan lähellä. Lukeutuu kuitenkin pikkupaskaan hipariensa ja tekemänsä daman perusteella.
- Siren - kirkuva ämmä, jonka huuto mm. tuhoaa heitetyt frag kranaatit ja maahan asetetut pipe bombit. Lukeutuu keskitason vastustajiin, vaikkakin on selkeästi yksi tappavimmista erityisesti vaikeammilla vaikeustasoilla. Pari yhtäaikaa ilmestyvää sireeniä Hell On Earth vaikeustasolla tappaa pelaajan varmaan alle sekunnissa. Kevlar armor ei vähennä sireenien aiheuttamaa huutodamaa.
- Husk - keskikastiin lukeutuva vastus, joka ampuu tulipalloja.
- Scrake - Toinen kovista normivastuksista. Omaa toisena kätenään moottorisahan, jota se tykkää tunkea pelaajien kylkiluiden väliin. Scrake hyökkää vain kun se on riittävän lähellä pelaajaa, tai siihen on tehty tietty määrä vahinkoa. Vahinkorajat ovat Hard-tasolla ja alle: kun scraken hiparit ovat <= 50% ja Suicidal-tasolla ja yli: kun hiparit <= 75%. Scraken voi stunnata esim berserkkinä kirveen kakkoshyökkäyksellä päähän (vaatii riittävästi leveleitä berserkillä) tai crossbow-hedarilla (suicidal ja hoe: lv 1+ sharpshooterina).
- Fleshpound - Se toinen kovista normivastustajista. Molempina käsinä varsin kivuliaan näköiset meat grinder sydeemit. Fleshpound ottaa putkipommeista ja frag kranuista tupladaman (3000 ja 700 vs. normaali 1500 ja 350), joten niitä kannattaa suosia ainakin ottamaan osa sen hipareista pois. Fp suuttuu kun siihen tehdään damaa n. > 320 per 2 sekuntia, tai jos sillä on ollut näköyhteys johonkin pelaajaan 10-15 sekuntia.
- Patriarch - pelin loppuvastus. Omaa (ainakin) neljä eri hyökkäystä: rocket launcher ("one in the pipe"), chaingun, kädellä huitaisu ja "napapenis". Pystyy juoksemaan karkuun ja parantamaan itsensä 3 kertaa, ellei sitä hoidella nopeasti. Jokainen parannus syringe palauttaa 25% alkuhipareista. Parantamaan lähtiessään summonoi n. 15 pikkupaskaa pelaajien riesaksi.