Ero sivun ”Dungeons & Dragons” versioiden välillä
Cb (keskustelu | muokkaukset) p (→Linkkejä) |
|||
(90 välissä olevaa versiota 3 käyttäjän tekeminä ei näytetä) | |||
Rivi 5: | Rivi 5: | ||
Kulmapaikkalaiset ovat päätyneet myös pelin viidennen painoksen aloittelijapakkausen perusteella pelaamaan Phandelverin kadotettu kaivos -kampanjaa. | Kulmapaikkalaiset ovat päätyneet myös pelin viidennen painoksen aloittelijapakkausen perusteella pelaamaan Phandelverin kadotettu kaivos -kampanjaa. | ||
Tyrmämestarina toimii melko mielikuvitukseton cb. | |||
== Seikkailijat == | == Seikkailijat == | ||
Rivi 13: | Rivi 14: | ||
|- | |- | ||
| [[User:lanxu|lanxu]] || Orsik Battlehammer || Kääpiö || Pappi || Neutraalin hyvis || 14 || 8 || 15 || 10 || 16 || 12 | | [[User:lanxu|lanxu]] || Orsik Battlehammer || Kääpiö || Pappi || Neutraalin hyvis || 14 || 8 || 15 || 10 || 16 || 12 | ||
|- | |||
| || Taso 4 || || || || 14 || 8 || 15 || 10 || 18 || 12 | |||
|- | |- | ||
| [[User:fitzhood|fitzhood]] || Corrin Tealeaf || Puolituinen || Lurjus || Tasapainoinen || 8 || 16 || 12 || 13 || 10 || 16 | | [[User:fitzhood|fitzhood]] || Corrin Tealeaf || Puolituinen || Lurjus || Tasapainoinen || 8 || 16 || 12 || 13 || 10 || 16 | ||
|- | |||
| || Taso 4 || || || || 8 || 18 || 12 || 13 || 10 || 16 | |||
|- | |||
| [[User:cb|cb]] || Morath Woodwinter (NPC) || Ihminen || Taistelija || Laillisen hyvis || 14 || 16 || 15 || 11 || 13 || 9 | |||
|- | |||
| || Taso 4 || || || || 14 || 18 || 15 || 11 || 13 || 9 | |||
|- | |||
| [[User:cb|cb]]/Kolmas pelaaja || Stor Helder (NPC) || Ihminen || Taistelija || Tasapainoinen || 19 || 14 || 17 || 8 || 8 || 9 | |||
|- | |||
| || Taso 4 || || || || 20 || 14 || 18 || 8 || 8 || 9 | |||
|} | |} | ||
== Hahmojen taustat == | == Hahmojen taustat == | ||
=== Morath Woodwinter (NPC) === | |||
Morath Woodwinter tapasi kaksihenkisen seikkailijaryhmän Phandalinin Kaivosmiesten Vaihtopaikalla, jossa tämä oli maleksinut toimeksiantoja odotellen. Sankarit halusivat lisää miesvoimaa etulinjaan, jota tämä kansansankari päätyi tarjoamaan. Eikä kukaan muukaan suostunut juuri hänen kanssaan tekemisiin tämän ylisuuren innon ja suurieleisen miekanheiluttelun vuoksi. | |||
Morath syntyi Thundertreen varakkaaseen kylään rakastaville vanhemmille. Valitettavasti kylän läheinen tulivuori purkautui 30 vuotta sitten, johtaen kylän hätäiseen evakuointiin. Morath ja hänen perheensä viettivät hänen elämänsä alkuvuodet siirtyen kylästä kylään löytämättä pysyvää asuinsijaa, toimien erilaisissa palvelu- ja raskaissatyötehtävissä. Morath toimi ennen Phandaliniin päätymistään Neverwinterin satamassa, jossa hän pääasiassa kantoi tavaroita laivoihin. Kerran hän päätyi puolustamaan kanssatyöntekijöitään epäreilua päällysmiestä vastaan ja totesi, että elämässä täytyy olla muutakin kuin arkinen työ. Hän päätti ryhtyä oikeaksi sankariksi, joka puolustaisi heikkoja ja alistettuja, missä heitä sitten näkisikään. | |||
Moranth on kuullut, että Thundertreen kylän raunioita vartioi voimakas lohikäärme, jonka hän haluaa kukistaa ja palauttaa kylän entiseen loistoonsa. Lohikäärmeentappaja on oikea sankari, ja se on selkeästi hänen kohtalonsa! (Miekkojen vahingossa kattoihin kiinni tökkäisyjen lisäksi.) | |||
Moranth on taidoiltaan lähes samoojamainen taistelija, joka suosii keveitä panssareita, kahden käden miekkaa ja on erikoistunut etenkin jousiammuntaan. Hän tulee erityisesti toimeen eläinten kanssa, hallitsee paikallishistoriaa, on tarkkaavainen ja selviytymiskykyinen erämaiden ankarissa olosuhteissa. Tavalliset ihmiset arvostavat syystä tai toisesta hänen yrityksiään taistella heikompien puolsesta, tarjoten tälle majoitusta ja apua. | |||
Morath on melko kielitaitoinen metsäläiseksi, halliten yleiskielen lisäksi haltioiden soinnukkaan puheen ja kauniin kirjoituksen. | |||
==== Kartanon herra ==== | |||
Phandalini kaupunginjohtaja asukkaiden innoittamana päätyi lahjoittamaan läheisen kartanon omistajuuden Morathille. Kartano on käytännössä kivikasa suhteellisen ehjällä kellariosalla, mutta Morath hyväksyi tämän isännyyden ylpeydellä. Ensitöikseen hän käytti kaiken seikkailussa (kartanon entisiltä asukeilta väkivalloin) saadun omaisuutensa militian pystyttämiseen hyväksikäyttäen kellariin varastoituja aseita. Nyt Morathin palkkaamat "Morathin Punanutut" partioivat Phandalinin ympärystöä sekä vartioivat kaupungintalon vankityrmää ja kartanon aluetta. | |||
Morath on saanut omaisuudekseen myös kartanon edellisen virallisen omistajan loihditun miekan, jota hän innoissaan käyttääkin unohtaen paremmin hänen taistelutehoonsa sopivan jousensa. | |||
=== Stor Helder (NPC) === | |||
Stor Helder saapui Phandalinin Kivikukkulan majataloon sankarien ja Morathin viettäessä siellä lepotaukoaan punanuttujen pieksemisen ja kadunlakaisun jäljiltä. Vaikka väsynyt matkalainen olikin, saatuaan olutta ja muulilleen Jeevesille leposijan, tarjosi sankareille apuaan. Etenkin kun Corrinin serkku Karppi oli joutunut pahamaineisen hiisisammuttajan kidnappaamaksi, eivät sankarit kehdanneet jättää apua käyttämättä. | |||
Stor on entinen sotilas, sotilasarvoltaan korpraali. Hän on kunnostautunut etenkin lipunkantajana, suosien keihäitä ja varrellisia aseita. Stor on erittäin voimakas ja kestävä, joskin taistelukentillä lienee liian monta osumaa päähänsä saaneena ruma kuin saapas ja älynlahjoiltaan tavallista hitaampi. Hänellä on tapana riehua etenkin taistelussa ja nauttii taistelun hurmoksesta. Vaikka luonteeltaan Stor ei maailmanmenosta juurikaan välitä, auttaa hän tarpeen tullen hätään joutuneita ja seuraa mielestään oikeutettua, etenkin sotilasarvoltaan korkeinta johtajaa. | |||
Mukanaan Stor kantaa kahta heittokeihästä ja hilparia, jolla hän rakastaa heilua taistelussa. Storille rakkaimpia esineitä ovat myös hänen "hovimestarinsa" Jeevesin silmälasiton kultainen monokkeli ja taistelukentiltä muistoksi kerätty vanha kulunut örkkien sotalippu. Päällään hän kantaa suomupanssaria. Muuten ulkoasultaan sinisilmäinen ja vaaleahiuksinen Stor on lyhyt, joskaan ei roteva, mutta muistuttaa lähinnä kääpiötä. Hän tuleekin hyvin toimeen kääpiöiden kanssa ja on monesti taistellut kääpiöarmeijoiden rinnalla. Yleiskielen lisäksi hän taitaa kääpiökielen salat, joskus kommunikoiden tällä salailevasti, etenkin jos ei arvosta tätä taitamatonta seuraansa. | |||
Öisen erämaakohtaamisen seurauksena Eikoskaantalven metsän (Neverwinter Wood) laitamilla Stor nimesi hilparinsa "Verenimijä-lätkäksi" (Stirge-swatter). | |||
== Merkittävät muut hahmot == | == Merkittävät muut hahmot == | ||
*Sildar Hallwinter - kokenut taistelija ja inspiroiva performanssiartisti | *Kääpiöveljekset Gundren, Nundro ja Tharden Kivenetsijä - palkkasivat karavaania suojelemaan seikkailijat, sattumoisin Orsikin serkkupoikia | ||
* | **Gundrenin kaappasivat hiidet, Nundro ja Tharden kadoksissa kymmenen päivää (tendays, FR:n ajanlaskun "viikko") | ||
*Hiisiluutnantti - | **Gundren pelastettu, velkaa 25 gp per pää, Nundro ja Tharden kadoksissa jo n. 18 päivää | ||
*Sildar Hallwinter - kokenut taistelija ja inspiroiva performanssiartisti, Herrainliiton kätyri | |||
** Nykyisin Phandalinin kaupungin uusi konstaapeli ja järjestyksenvalvoja | |||
** '''<tehty, rahat keräämättä>''' Tarjoaa Teräväkidan linnan löytämisestä ja sen hiisijohtajan voittamisesta 500 kultapalaa | |||
** '''<tehty>''' Haluaa löytää edeltäjänsä, velho Iarno Albrekin, joka katosi pari kuukautta sitten | |||
*Suuri maahissamooja eikun öh tunaripiilottelijahiisi - Gibnak - karkuteillä, panssari ja viitta päällään pelkän vesipullon kanssa | |||
** Kidnapannut Corrinin serkun Karpin, jättänyt lunnasvaatimuksena veljensä palauttamisen Neverwinterin metsikköön. | |||
** Entinen hiisi- ja örkkivihaaja on keskittänyt vihansa nykyisin pääasiassa puolituisiin, erityisesti Corriniin. | |||
** Liikuskelee kolmen vapauttamansa suden ja heikompitaitoisen veljensä Droopin kanssa, joista ainoastaan Droopilla on lämpimiä tunteita seikkailijoita kohtaan | |||
*Hiisiluutnantti - Yeemik - kuoli Gibnakin nuoleen | |||
*Ötökkäkarhu Klarg (Kent?) - kuollut | *Ötökkäkarhu Klarg (Kent?) - kuollut | ||
*Virranrantaheinikko - | *Virranrantaheinikko - sammutettu Gibnakin toimesta | ||
*Elmar Barthen - yleistavarakauppias | |||
*Daran Edermath - kunniakas eläkeläinen joka hoitaa hedelmätarhaa, Taisteluhanska-ritarikunnan jäsen | |||
**'''<tehty>''' Haluaisi joidenkin tutkivan Vanhan Pöllön Kaivo-nimisiä raunioita, joissa kuulemma liikuskelee epäkuolleita | |||
*Linene Graywind asekauppias, jonka kadonneen karavaanin tarvikkeet suuret sankarit löysivät | |||
*Halia Thornton - itsevarma kaivoskauppapaikan pitäjä ja Phandalinin defacto johtaja | |||
**'''<ei toivotulla tavalla tehty>''' Haluaa eroon Punamerkkien koplan johtajasta, tarjoaa tästä eroon pääsemisestä 100 kultapalaa | |||
**Hämärä erityissuhde Corrinin kanssa** | |||
*Quelline Alderleaf - puolituismaanviljelijä ja Corrinin täti, paikallisen druidin ystävä | |||
*Sister Garaele - Tymoran haltiapapitar, paikallisen pyhätön hoitaja, Harpunsoittaja | |||
**Haluaa seikkailijoiden neuvottelevan voimakkaasta taikakirjasta paikallisen epäkuolleen kirkujattaren kanssa, tarjosi lahjukseksi hopeakampaa | |||
**'''<tehty>''' Vaivanpalkaksi lupaa kolme 50 kultapalan arvoista parannuspulloa | |||
*Harbin Wester - Phandalinin viisas kaupunginjohtaja ja pankkiiri | |||
**'''<tehty, keräämättä>''' Haluaa eroon örkeistä, palkkio 100 kultapalaa | |||
*Punamerkkien kopla - paikallinen kunniakas herrasmieskerho, jota paikallisväestö ei hyväksy | |||
**Väitetään kidnapanneen ihmisiä ja teurastaneen porukkaa kadulle | |||
**Corrin päätti teurastaa muutaman keskellä kaunista päivää, aiheuttaen muut osalliseksi moiseen karmeaan rikokseen | |||
** Johtaja Iarno "Lasisauva" Albrek päihitetty sankarien toimesta ja toimitettu oikeuden eteen todistusaineoistoineen | |||
* Meriele Lindon, Oghman pappikokelas ja aloitteleva velho. Suoritti ryhmän avulla tehtävänsä ja palasi Neverwinterin kaupunkiin | |||
** Tämä nuori haltianainen on näkytehtävällään puhdistamassa Teräväkidan linnasta löytyvää entistä Oghman alttaria, joka on häpäisty ja epäpyhitetty pahalle hiisijumaluudelle. | |||
** Osaa loihtia taikaohjuksia, tunnistaa näkemisen laseilla esineitä ja muuttua sormuksen avulla näkymättömäksi 3 kertaa vuorokaudessa. | |||
** '''<tehty>''' Oghman alttarin puhdistuksesta on luvattu sankareille joko kerran päivässä esineen tunnistavat näkemisen lasit, joilla voi myös havaita taikaesineitä tai loihditun tikarin | |||
== Kohdattuja otuksia == | |||
*[https://www.dndbeyond.com/monsters/mule Muuli] | |||
*[https://www.dndbeyond.com/monsters/grick Grick] | |||
*[https://www.dndbeyond.com/monsters/doppelganger Kaksoisolento] | |||
*[https://www.dndbeyond.com/monsters/owlbear Pöllökarhu] | |||
*[https://www.dndbeyond.com/monsters/mimic matkija] | |||
== Matkakertomus (sisältää pelin juonenkäänteitä) == | == Matkakertomus (sisältää pelin juonenkäänteitä) == | ||
Joukkio joutui pyytämättä ja ylläyksenä seikkailuun, joka ei ole vielä päättynyt. | |||
=== Väijytyksiä ja vätyksiä === | |||
Tarinamme alkaa Ei-ikinä-talven kaupungista etelään vievältä tieltä, jossa sankarimme istuvat kahden härän vetämän vankkurien edessä. | |||
*Kaapatut matkalaiset ja hiisiväijytys | |||
*Vankkurien ja härkien piilotus | |||
*Tulitunarointi heinikossa | |||
**Orsik käy lähellä manan majoja | |||
*Hiisien luola | |||
**Vapautettu taistelija | |||
**kaapattu hiisiluutnantti | |||
**paranoidi Ötökarhu-johtaja ja ryöstösaaliit | |||
**salamurhattu hiisiluutnantti | |||
*outo murhanhimoinen maahissamooja, joka oli päätyä aseettomana teloitetuksi, pakeni pusikkoon | |||
=== Phandalin === | |||
* Useita mielenkiintoisia hahmoja ja punanuttukoplan lurjukset | |||
** Metsässä pian tuoreita multakumpuja | |||
* Luhistunut muinainen kartano kellarin asukkeineen | |||
** Corrin on menehtyä alkumetreillä lumottuun katseeseen | |||
* Morath sai koplan entisen majapaikan virallisesti haltuunsa | |||
** Ylpeyden aiheena myös uusi lumottu miekka | |||
** Rahaa heikostikoulutetun 6 varsijousimiehen ja 12 keihäsmiehen militian värväämiseen | |||
=== Luonto kutsuu === | |||
*Kaapattu serkku ja vapautettu tohelo hiisi | |||
*Oghman-seuraajilta yllättävää apua tulevaa palvelusta vastaan | |||
*Kirkuja-haamun salatut tiedot | |||
*Epäkuolleiden kaivo | |||
**Corrin löytää lumotun suojasormuksen | |||
*Örkkikoplan luola | |||
**Hiisiväijytys | |||
*Neverwinterin metsä verenimijähyökkäyksineen | |||
*Thundertreen tuhkakaupunki uusine asukkaineen ja selkeine varoituksineen | |||
*Druidi ja lohikäärme | |||
**Orsik saa siirtää sotavasaransa sivuun lumotun, hieman huonokuntoisen näköisen sotakirveen tieltä | |||
***Puut tuntuvat tuijottavan vihaisina | |||
**Morath saavutti erään tavoitteistaan, Thundertreen puhdistamisen vaaroista | |||
*Cragmaw'n linna ja tuhannen hiiden armeija | |||
**Tuhrittu alttari | |||
**Johtaja ja pimentohaltia | |||
**Lähes kymmenpäivän kadoksissa ollut serkku löytyi | |||
**Hiisisiivousta ja outoja olentoja | |||
***Palaava sotaseurue yllätti uinujat | |||
*Paluu Phandaliniin väsyneenä illansuussa | |||
**Majatalossa Sildar saa varusteensa takaisin | |||
***Tarjoaa ruuat ja juomat sekä majoituksen majatalossa | |||
***Majatalossa myös uusi vieraileva tähti, maahisbardi nimeltä Droop | |||
***Corrin yritetään salamurhata pimentohaltiasalamurhaajan toimesta | |||
***Varusteissaan nukahtamisella on hyviä puolia... ja outo hiisinuoli ikkunasta auttoi | |||
**Orsikille tarjottiin järjestöjäsenyyksiä, mutta väistelykyky oli valtaisa | |||
**Stor tyytyy seuraamaan nykyisen kersanttinsa esimerkkiä | |||
**Corrin joutui kuuntelemaan ehdotuksia, joista voi olla vaikea kieltäytyä | |||
**Morath päätymässä Herrain liiton pelinappulaksi ja käytti seikkailusaaliinsa militiansa palkkoihin ja varustukseen | |||
***Harmikseen Morathilla ei ollut riittävästi varaa kartanon kunnostamiseen tai Thundertreen kunnostusretkikunnan rahoittamiseen | |||
===Aaltokaikujen luola=== | |||
*Ryhmä saa suuret kasat kultaa ja lupauksen yhteensä 10 % tulevan kaivoksen tuotoista, jos Aaltokaikujen luola päätyy kääpiöveljesten käsiin | |||
*Aaltokaikujen luola löytyy melko helposti | |||
**Valitettavasti heti löytyvältä ruumiilta vain pöllitään saappaat | |||
**Köysitaiturointia | |||
*Verenimijöiden luola | |||
**On käydä kohtalokkaaksi | |||
**Lepohetken päättää toinen kasa verenimijöitä | |||
**Kauemmaksi lepäämään, köysitaiturointi jälleen | |||
*Rauhallisen yön päätteeksi paluu | |||
*Kuoleman hiljainen kammio | |||
** Ja muutama luuranko, pappi hoitaa | |||
*Palkanmaksupaja | |||
** Lurjus hoitaa | |||
*Rauhaisa varasto | |||
**Liiankin rauhaisa, matkijan koto | |||
**Maagisia nuolia 8 ja Koston miekka (lyhyt miekka +1, kirottu) | |||
*Kalmojen pitohalli | |||
*Palava pääkallo vahti muinaista ahjoa epäkuolleiden kanssa. | |||
**Odottelu ei auttanut, rohkea ryntäys oli koitua kohtalokkaaksi tulipallojen ja taikovan kallon vuoksi | |||
**Epäkuolleet eivät meinanneet pysyä kuolleena | |||
**Kallostakaan ei päästy lopullisesti eroon | |||
*Jyrisevä jyrkänteen reuna | |||
*Tarkkailija ja taikapaja, jossa vartija neuvoteltiin poistumaan Corrinin toimesta | |||
**Maaginen rintapanssari Storille, Orsikille loihdittu soihtunakin toimiva epäkuolleita nuijiva taistelunuija | |||
*Ahne haamu aarteineen | |||
** Kalmolle kävi kalpaten liiasta aggressiosta johtuen | |||
*** Orsik karkoitti loihditulla pyhällä sotanuijallaan | |||
*Epäilyttävä hohtava sieniluola | |||
*Ahdasta käytävää pitkin kaukaa kiertäen muinaiseen kuiluun | |||
** Kuilussa ötökarhutyöntekijöitä kaivamassa ja pimeä haltia vahtimassa | |||
*** Tarkan suunnittelun ja kaksijakoisen hyökkäyksen siivittämänä voittoon | |||
*** Storilla oli vaikeuksia pysyä hengissä kaiken nuijinnan keskellä | |||
*** Morathilla ja Corrinilla oli suuria vaikeuksia osua jousilla | |||
*** Orsikin parannukset ja apuun rientäminen sekä Corrinin selkäänpuukotus pelasti päivän | |||
*** Epätodennäköinen etsintä tuotti tulokseksi mahtitaisteluhansikkaat, jotka eivät Storia tehneet suuremmaksi | |||
*** Corrin totesi päätyvänsä elämänsä voimiin, mutta luovutti hanskat Morathille | |||
==Istunnot== | ==Istunnot== | ||
{| class="wikitable sortable" | {| class="wikitable sortable" | ||
|- | |- | ||
!Istunto !! | !Istunto !!Osa !!Nimi !!Päivämäärä !!Kesto | ||
|- | |||
|1. || Osa 1: Hiisinuolet || Väijytyksiä ja vätyksiä || 12.01.2019 || 6 h | |||
|- | |||
|2. || Osa 2: Phandalin || Koeteltu kylä || 02.02.2019 || 5 h | |||
|- | |||
|3. || || Punanuttujen piilo || 03.03.2019 || 5 h | |||
|- | |||
|4. || || Kartanon uusi herra || 30.03.2019 || 5 h | |||
|- | |||
|5. || Osa 3: Hämähäkin verkko || Elävien kuolleiden kaivo || 13.04.2019 || 5 h | |||
|- | |||
|6. || || Erämaassa itikoiden ruokana || 19.05.2019 || 4 h | |||
|- | |||
|7. || || Ukkospuun (ei tarpeeksi) palanut kylä || 21.07.2019 || 4 h | |||
|- | |||
|8. || || Verkkoja ja vanhuksia || 31.08.2019 || 4 h | |||
|- | |||
|9. || || Lohikäärmeen karkotus || 12.10.2019 || 4 h | |||
|- | |||
|10. || || Ötökkäkarhu ja tuplajengiläinen || 16.11.2019 || 4 h | |||
|- | |||
|11. || || Linnan hurmeella kuurausta ja vilkkaat yöt || 25.01.2020 || 4 h | |||
|- | |||
|12. || Osa 4: Aaltokaikujen luola|| Aaltokaikujen luola, verenimijöiden tyyssija || 29.02.2020 || 5 h | |||
|- | |- | ||
| | |13. || || Karmiva kallo ja mätänevät mäntit || 18.06.2022 || 6 h | ||
|- | |- | ||
| | |14. || || Hurja haamu ja ötökarhujen kuilu || 16.07.2022 || 4 h | ||
|- | |- | ||
| || '''Yhteensä''' || ''' | |15. || || Hämähäkin nitistys ja Phandalinin sankareiden paluu || 30.07.2022 || 6 h | ||
|- | |||
| || || || '''Yhteensä''' || '''{{#expr:6+5+5+5+5+4+4+4+4+4+4+5+6+4+6}} h''' | |||
|} | |} | ||
==Kuvia== | |||
<gallery> | |||
Tiedosto:sessio1-muistiinpanot.jpg|pienoiskuva|Ensimmäisen peli-istunnon dm-muistiinpanot. | |||
Tiedosto:sessio2-ja-3-muistiinpanot.jpg|pienoiskuva|Istuntojen 2 ja 3 dm-muistiinpanot. | |||
Tiedosto:sessio3-taistelukentta.jpg|pienoiskuva|3. peli-istunnon ötökkäkarhu-väijytyksen taistelukenttä. | |||
</gallery> | |||
==Linkkejä== | ==Linkkejä== | ||
*[https://donjon.bin.sh/ donjon.bin.sh] RPG-resurssi, sisältää mm. nimi- ja maailmageneraattoreita. | |||
*[https://www.dndbeyond.com/sources#Sourcebooks dndbeyond.com/sources#Sourcebooks] Lista sääntökirjoista (dndbeyond) (Cb:llä Player's Handbook, DM's Guide ja Sword Coast Adventurer's Guide, Lanxu omistaa Monster Manualin) | |||
*[https://www.dndbeyond.com/sources/basic-rules dndbeyond.com/sources/basic-rules] Laajempi julkinen säännöstö (dndbeyond) | |||
*[https://dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document] Dungeons & Dragons System Reference Document 5.1 (Open Gaming Lisence 1.0a OGL, Creative Commons CCBY4.0) Viitattu 20.4.2023. | |||
*[https://www.dndbeyond.com/sources/sac/sage-advice-compendium dndbeyond.com/sources/sac/sage-advice-compendium] Q & A: virallisia tarkennuksia sääntökirjoihin (dndbeyond). | |||
*[https://dnd.wizards.com/articles/unearthed-arcana dnd.wizards.com/articles/unearthed-arcana] Unearthed Arcana, epävirallisia, kokeellisia päivityksiä hahmoluokkiin (2019-2020) (Wizards.com) | |||
*[http://dnd.wizards.com/articles/features/basicrules Basic Rules for Dungeons & Dragons] Viralliset säännöt (Wizards.com) | |||
*[http://dnd.wizards.com/articles/features/character_sheets Character sheets] Hahmolomakkeet (Wizards.com) | |||
*[https://media.wizards.com/2015/downloads/dnd/EE_PlayersCompanion.pdf Elemental Evil Player's Companion] Lisärotuja ja sääntöjä Elemental Evil -kampanjasta. (Wizards.com) | |||
*[http://www.d20srd.org/index.htm D20SRD - 3.5 system reference] Pelimekaniikkaa, statseja jne... | *[http://www.d20srd.org/index.htm D20SRD - 3.5 system reference] Pelimekaniikkaa, statseja jne... | ||
*[http://forgottenrealms.wikia.com/wiki/Main_Page Forgotten Realms Wiki] | *[http://forgottenrealms.wikia.com/wiki/Main_Page Forgotten Realms Wiki] | ||
*[https://olddungeonmaster.com/ olddungeonmaster.com] D&D infosivusto | *[https://dnd5e.fandom.com/wiki/D%26D_5th_Edition_Wikia D&D 5th Edition Wikia] | ||
*[https://olddungeonmaster.com/ olddungeonmaster.com] D&D infosivusto Dungeon Master Assistance | |||
* [https://roll20.net/ roll20.net] Roolipelaussivusto, jossa voi pelata D&D:tä verkon välityksellä selaimessa. | |||
==Cb:n kuvalinkit== | |||
*https://cbd.kapsi.fi/Phandelver/sessio1-muistiinpanot.jpg | |||
*https://cbd.kapsi.fi/Phandelver/sessio2-ja-3-muistiinpanot.jpg | |||
*https://cbd.kapsi.fi/Phandelver/sessio3-taistelukentta.jpg |
Nykyinen versio 20. huhtikuuta 2023 kello 21.27
Dungeons & Dragons
Dungeons & Dragons on pitkät perinteet omaava pöytäroolipelisäännöstö, jotka ovat monelle kulmapaikkalaisellekin tutut etenkin tietokoneroolipelien (kuten Baldur's Gate ja Neverwinter Nights) osalta.
Dungeons & Dragons 5th Edition Starter Set
Kulmapaikkalaiset ovat päätyneet myös pelin viidennen painoksen aloittelijapakkausen perusteella pelaamaan Phandelverin kadotettu kaivos -kampanjaa. Tyrmämestarina toimii melko mielikuvitukseton cb.
Seikkailijat
Pelaaja | Hahmo | Rotu & Sukupuoli | Luokka | Suuntautuneisuus | Voi | Ket | Ruu | Äly | Vii | Kar |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
lanxu | Orsik Battlehammer | Kääpiö | Pappi | Neutraalin hyvis | 14 | 8 | 15 | 10 | 16 | 12 |
Taso 4 | 14 | 8 | 15 | 10 | 18 | 12 | ||||
fitzhood | Corrin Tealeaf | Puolituinen | Lurjus | Tasapainoinen | 8 | 16 | 12 | 13 | 10 | 16 |
Taso 4 | 8 | 18 | 12 | 13 | 10 | 16 | ||||
cb | Morath Woodwinter (NPC) | Ihminen | Taistelija | Laillisen hyvis | 14 | 16 | 15 | 11 | 13 | 9 |
Taso 4 | 14 | 18 | 15 | 11 | 13 | 9 | ||||
cb/Kolmas pelaaja | Stor Helder (NPC) | Ihminen | Taistelija | Tasapainoinen | 19 | 14 | 17 | 8 | 8 | 9 |
Taso 4 | 20 | 14 | 18 | 8 | 8 | 9 |
Hahmojen taustat
Morath Woodwinter (NPC)
Morath Woodwinter tapasi kaksihenkisen seikkailijaryhmän Phandalinin Kaivosmiesten Vaihtopaikalla, jossa tämä oli maleksinut toimeksiantoja odotellen. Sankarit halusivat lisää miesvoimaa etulinjaan, jota tämä kansansankari päätyi tarjoamaan. Eikä kukaan muukaan suostunut juuri hänen kanssaan tekemisiin tämän ylisuuren innon ja suurieleisen miekanheiluttelun vuoksi.
Morath syntyi Thundertreen varakkaaseen kylään rakastaville vanhemmille. Valitettavasti kylän läheinen tulivuori purkautui 30 vuotta sitten, johtaen kylän hätäiseen evakuointiin. Morath ja hänen perheensä viettivät hänen elämänsä alkuvuodet siirtyen kylästä kylään löytämättä pysyvää asuinsijaa, toimien erilaisissa palvelu- ja raskaissatyötehtävissä. Morath toimi ennen Phandaliniin päätymistään Neverwinterin satamassa, jossa hän pääasiassa kantoi tavaroita laivoihin. Kerran hän päätyi puolustamaan kanssatyöntekijöitään epäreilua päällysmiestä vastaan ja totesi, että elämässä täytyy olla muutakin kuin arkinen työ. Hän päätti ryhtyä oikeaksi sankariksi, joka puolustaisi heikkoja ja alistettuja, missä heitä sitten näkisikään.
Moranth on kuullut, että Thundertreen kylän raunioita vartioi voimakas lohikäärme, jonka hän haluaa kukistaa ja palauttaa kylän entiseen loistoonsa. Lohikäärmeentappaja on oikea sankari, ja se on selkeästi hänen kohtalonsa! (Miekkojen vahingossa kattoihin kiinni tökkäisyjen lisäksi.)
Moranth on taidoiltaan lähes samoojamainen taistelija, joka suosii keveitä panssareita, kahden käden miekkaa ja on erikoistunut etenkin jousiammuntaan. Hän tulee erityisesti toimeen eläinten kanssa, hallitsee paikallishistoriaa, on tarkkaavainen ja selviytymiskykyinen erämaiden ankarissa olosuhteissa. Tavalliset ihmiset arvostavat syystä tai toisesta hänen yrityksiään taistella heikompien puolsesta, tarjoten tälle majoitusta ja apua.
Morath on melko kielitaitoinen metsäläiseksi, halliten yleiskielen lisäksi haltioiden soinnukkaan puheen ja kauniin kirjoituksen.
Kartanon herra
Phandalini kaupunginjohtaja asukkaiden innoittamana päätyi lahjoittamaan läheisen kartanon omistajuuden Morathille. Kartano on käytännössä kivikasa suhteellisen ehjällä kellariosalla, mutta Morath hyväksyi tämän isännyyden ylpeydellä. Ensitöikseen hän käytti kaiken seikkailussa (kartanon entisiltä asukeilta väkivalloin) saadun omaisuutensa militian pystyttämiseen hyväksikäyttäen kellariin varastoituja aseita. Nyt Morathin palkkaamat "Morathin Punanutut" partioivat Phandalinin ympärystöä sekä vartioivat kaupungintalon vankityrmää ja kartanon aluetta.
Morath on saanut omaisuudekseen myös kartanon edellisen virallisen omistajan loihditun miekan, jota hän innoissaan käyttääkin unohtaen paremmin hänen taistelutehoonsa sopivan jousensa.
Stor Helder (NPC)
Stor Helder saapui Phandalinin Kivikukkulan majataloon sankarien ja Morathin viettäessä siellä lepotaukoaan punanuttujen pieksemisen ja kadunlakaisun jäljiltä. Vaikka väsynyt matkalainen olikin, saatuaan olutta ja muulilleen Jeevesille leposijan, tarjosi sankareille apuaan. Etenkin kun Corrinin serkku Karppi oli joutunut pahamaineisen hiisisammuttajan kidnappaamaksi, eivät sankarit kehdanneet jättää apua käyttämättä.
Stor on entinen sotilas, sotilasarvoltaan korpraali. Hän on kunnostautunut etenkin lipunkantajana, suosien keihäitä ja varrellisia aseita. Stor on erittäin voimakas ja kestävä, joskin taistelukentillä lienee liian monta osumaa päähänsä saaneena ruma kuin saapas ja älynlahjoiltaan tavallista hitaampi. Hänellä on tapana riehua etenkin taistelussa ja nauttii taistelun hurmoksesta. Vaikka luonteeltaan Stor ei maailmanmenosta juurikaan välitä, auttaa hän tarpeen tullen hätään joutuneita ja seuraa mielestään oikeutettua, etenkin sotilasarvoltaan korkeinta johtajaa.
Mukanaan Stor kantaa kahta heittokeihästä ja hilparia, jolla hän rakastaa heilua taistelussa. Storille rakkaimpia esineitä ovat myös hänen "hovimestarinsa" Jeevesin silmälasiton kultainen monokkeli ja taistelukentiltä muistoksi kerätty vanha kulunut örkkien sotalippu. Päällään hän kantaa suomupanssaria. Muuten ulkoasultaan sinisilmäinen ja vaaleahiuksinen Stor on lyhyt, joskaan ei roteva, mutta muistuttaa lähinnä kääpiötä. Hän tuleekin hyvin toimeen kääpiöiden kanssa ja on monesti taistellut kääpiöarmeijoiden rinnalla. Yleiskielen lisäksi hän taitaa kääpiökielen salat, joskus kommunikoiden tällä salailevasti, etenkin jos ei arvosta tätä taitamatonta seuraansa.
Öisen erämaakohtaamisen seurauksena Eikoskaantalven metsän (Neverwinter Wood) laitamilla Stor nimesi hilparinsa "Verenimijä-lätkäksi" (Stirge-swatter).
Merkittävät muut hahmot
- Kääpiöveljekset Gundren, Nundro ja Tharden Kivenetsijä - palkkasivat karavaania suojelemaan seikkailijat, sattumoisin Orsikin serkkupoikia
- Gundrenin kaappasivat hiidet, Nundro ja Tharden kadoksissa kymmenen päivää (tendays, FR:n ajanlaskun "viikko")
- Gundren pelastettu, velkaa 25 gp per pää, Nundro ja Tharden kadoksissa jo n. 18 päivää
- Sildar Hallwinter - kokenut taistelija ja inspiroiva performanssiartisti, Herrainliiton kätyri
- Nykyisin Phandalinin kaupungin uusi konstaapeli ja järjestyksenvalvoja
- <tehty, rahat keräämättä> Tarjoaa Teräväkidan linnan löytämisestä ja sen hiisijohtajan voittamisesta 500 kultapalaa
- <tehty> Haluaa löytää edeltäjänsä, velho Iarno Albrekin, joka katosi pari kuukautta sitten
- Suuri maahissamooja eikun öh tunaripiilottelijahiisi - Gibnak - karkuteillä, panssari ja viitta päällään pelkän vesipullon kanssa
- Kidnapannut Corrinin serkun Karpin, jättänyt lunnasvaatimuksena veljensä palauttamisen Neverwinterin metsikköön.
- Entinen hiisi- ja örkkivihaaja on keskittänyt vihansa nykyisin pääasiassa puolituisiin, erityisesti Corriniin.
- Liikuskelee kolmen vapauttamansa suden ja heikompitaitoisen veljensä Droopin kanssa, joista ainoastaan Droopilla on lämpimiä tunteita seikkailijoita kohtaan
- Hiisiluutnantti - Yeemik - kuoli Gibnakin nuoleen
- Ötökkäkarhu Klarg (Kent?) - kuollut
- Virranrantaheinikko - sammutettu Gibnakin toimesta
- Elmar Barthen - yleistavarakauppias
- Daran Edermath - kunniakas eläkeläinen joka hoitaa hedelmätarhaa, Taisteluhanska-ritarikunnan jäsen
- <tehty> Haluaisi joidenkin tutkivan Vanhan Pöllön Kaivo-nimisiä raunioita, joissa kuulemma liikuskelee epäkuolleita
- Linene Graywind asekauppias, jonka kadonneen karavaanin tarvikkeet suuret sankarit löysivät
- Halia Thornton - itsevarma kaivoskauppapaikan pitäjä ja Phandalinin defacto johtaja
- <ei toivotulla tavalla tehty> Haluaa eroon Punamerkkien koplan johtajasta, tarjoaa tästä eroon pääsemisestä 100 kultapalaa
- Hämärä erityissuhde Corrinin kanssa**
- Quelline Alderleaf - puolituismaanviljelijä ja Corrinin täti, paikallisen druidin ystävä
- Sister Garaele - Tymoran haltiapapitar, paikallisen pyhätön hoitaja, Harpunsoittaja
- Haluaa seikkailijoiden neuvottelevan voimakkaasta taikakirjasta paikallisen epäkuolleen kirkujattaren kanssa, tarjosi lahjukseksi hopeakampaa
- <tehty> Vaivanpalkaksi lupaa kolme 50 kultapalan arvoista parannuspulloa
- Harbin Wester - Phandalinin viisas kaupunginjohtaja ja pankkiiri
- <tehty, keräämättä> Haluaa eroon örkeistä, palkkio 100 kultapalaa
- Punamerkkien kopla - paikallinen kunniakas herrasmieskerho, jota paikallisväestö ei hyväksy
- Väitetään kidnapanneen ihmisiä ja teurastaneen porukkaa kadulle
- Corrin päätti teurastaa muutaman keskellä kaunista päivää, aiheuttaen muut osalliseksi moiseen karmeaan rikokseen
- Johtaja Iarno "Lasisauva" Albrek päihitetty sankarien toimesta ja toimitettu oikeuden eteen todistusaineoistoineen
- Meriele Lindon, Oghman pappikokelas ja aloitteleva velho. Suoritti ryhmän avulla tehtävänsä ja palasi Neverwinterin kaupunkiin
- Tämä nuori haltianainen on näkytehtävällään puhdistamassa Teräväkidan linnasta löytyvää entistä Oghman alttaria, joka on häpäisty ja epäpyhitetty pahalle hiisijumaluudelle.
- Osaa loihtia taikaohjuksia, tunnistaa näkemisen laseilla esineitä ja muuttua sormuksen avulla näkymättömäksi 3 kertaa vuorokaudessa.
- <tehty> Oghman alttarin puhdistuksesta on luvattu sankareille joko kerran päivässä esineen tunnistavat näkemisen lasit, joilla voi myös havaita taikaesineitä tai loihditun tikarin
Kohdattuja otuksia
Matkakertomus (sisältää pelin juonenkäänteitä)
Joukkio joutui pyytämättä ja ylläyksenä seikkailuun, joka ei ole vielä päättynyt.
Väijytyksiä ja vätyksiä
Tarinamme alkaa Ei-ikinä-talven kaupungista etelään vievältä tieltä, jossa sankarimme istuvat kahden härän vetämän vankkurien edessä.
- Kaapatut matkalaiset ja hiisiväijytys
- Vankkurien ja härkien piilotus
- Tulitunarointi heinikossa
- Orsik käy lähellä manan majoja
- Hiisien luola
- Vapautettu taistelija
- kaapattu hiisiluutnantti
- paranoidi Ötökarhu-johtaja ja ryöstösaaliit
- salamurhattu hiisiluutnantti
- outo murhanhimoinen maahissamooja, joka oli päätyä aseettomana teloitetuksi, pakeni pusikkoon
Phandalin
- Useita mielenkiintoisia hahmoja ja punanuttukoplan lurjukset
- Metsässä pian tuoreita multakumpuja
- Luhistunut muinainen kartano kellarin asukkeineen
- Corrin on menehtyä alkumetreillä lumottuun katseeseen
- Morath sai koplan entisen majapaikan virallisesti haltuunsa
- Ylpeyden aiheena myös uusi lumottu miekka
- Rahaa heikostikoulutetun 6 varsijousimiehen ja 12 keihäsmiehen militian värväämiseen
Luonto kutsuu
- Kaapattu serkku ja vapautettu tohelo hiisi
- Oghman-seuraajilta yllättävää apua tulevaa palvelusta vastaan
- Kirkuja-haamun salatut tiedot
- Epäkuolleiden kaivo
- Corrin löytää lumotun suojasormuksen
- Örkkikoplan luola
- Hiisiväijytys
- Neverwinterin metsä verenimijähyökkäyksineen
- Thundertreen tuhkakaupunki uusine asukkaineen ja selkeine varoituksineen
- Druidi ja lohikäärme
- Orsik saa siirtää sotavasaransa sivuun lumotun, hieman huonokuntoisen näköisen sotakirveen tieltä
- Puut tuntuvat tuijottavan vihaisina
- Morath saavutti erään tavoitteistaan, Thundertreen puhdistamisen vaaroista
- Orsik saa siirtää sotavasaransa sivuun lumotun, hieman huonokuntoisen näköisen sotakirveen tieltä
- Cragmaw'n linna ja tuhannen hiiden armeija
- Tuhrittu alttari
- Johtaja ja pimentohaltia
- Lähes kymmenpäivän kadoksissa ollut serkku löytyi
- Hiisisiivousta ja outoja olentoja
- Palaava sotaseurue yllätti uinujat
- Paluu Phandaliniin väsyneenä illansuussa
- Majatalossa Sildar saa varusteensa takaisin
- Tarjoaa ruuat ja juomat sekä majoituksen majatalossa
- Majatalossa myös uusi vieraileva tähti, maahisbardi nimeltä Droop
- Corrin yritetään salamurhata pimentohaltiasalamurhaajan toimesta
- Varusteissaan nukahtamisella on hyviä puolia... ja outo hiisinuoli ikkunasta auttoi
- Orsikille tarjottiin järjestöjäsenyyksiä, mutta väistelykyky oli valtaisa
- Stor tyytyy seuraamaan nykyisen kersanttinsa esimerkkiä
- Corrin joutui kuuntelemaan ehdotuksia, joista voi olla vaikea kieltäytyä
- Morath päätymässä Herrain liiton pelinappulaksi ja käytti seikkailusaaliinsa militiansa palkkoihin ja varustukseen
- Harmikseen Morathilla ei ollut riittävästi varaa kartanon kunnostamiseen tai Thundertreen kunnostusretkikunnan rahoittamiseen
- Majatalossa Sildar saa varusteensa takaisin
Aaltokaikujen luola
- Ryhmä saa suuret kasat kultaa ja lupauksen yhteensä 10 % tulevan kaivoksen tuotoista, jos Aaltokaikujen luola päätyy kääpiöveljesten käsiin
- Aaltokaikujen luola löytyy melko helposti
- Valitettavasti heti löytyvältä ruumiilta vain pöllitään saappaat
- Köysitaiturointia
- Verenimijöiden luola
- On käydä kohtalokkaaksi
- Lepohetken päättää toinen kasa verenimijöitä
- Kauemmaksi lepäämään, köysitaiturointi jälleen
- Rauhallisen yön päätteeksi paluu
- Kuoleman hiljainen kammio
- Ja muutama luuranko, pappi hoitaa
- Palkanmaksupaja
- Lurjus hoitaa
- Rauhaisa varasto
- Liiankin rauhaisa, matkijan koto
- Maagisia nuolia 8 ja Koston miekka (lyhyt miekka +1, kirottu)
- Kalmojen pitohalli
- Palava pääkallo vahti muinaista ahjoa epäkuolleiden kanssa.
- Odottelu ei auttanut, rohkea ryntäys oli koitua kohtalokkaaksi tulipallojen ja taikovan kallon vuoksi
- Epäkuolleet eivät meinanneet pysyä kuolleena
- Kallostakaan ei päästy lopullisesti eroon
- Jyrisevä jyrkänteen reuna
- Tarkkailija ja taikapaja, jossa vartija neuvoteltiin poistumaan Corrinin toimesta
- Maaginen rintapanssari Storille, Orsikille loihdittu soihtunakin toimiva epäkuolleita nuijiva taistelunuija
- Ahne haamu aarteineen
- Kalmolle kävi kalpaten liiasta aggressiosta johtuen
- Orsik karkoitti loihditulla pyhällä sotanuijallaan
- Kalmolle kävi kalpaten liiasta aggressiosta johtuen
- Epäilyttävä hohtava sieniluola
- Ahdasta käytävää pitkin kaukaa kiertäen muinaiseen kuiluun
- Kuilussa ötökarhutyöntekijöitä kaivamassa ja pimeä haltia vahtimassa
- Tarkan suunnittelun ja kaksijakoisen hyökkäyksen siivittämänä voittoon
- Storilla oli vaikeuksia pysyä hengissä kaiken nuijinnan keskellä
- Morathilla ja Corrinilla oli suuria vaikeuksia osua jousilla
- Orsikin parannukset ja apuun rientäminen sekä Corrinin selkäänpuukotus pelasti päivän
- Epätodennäköinen etsintä tuotti tulokseksi mahtitaisteluhansikkaat, jotka eivät Storia tehneet suuremmaksi
- Corrin totesi päätyvänsä elämänsä voimiin, mutta luovutti hanskat Morathille
- Kuilussa ötökarhutyöntekijöitä kaivamassa ja pimeä haltia vahtimassa
Istunnot
Istunto | Osa | Nimi | Päivämäärä | Kesto |
---|---|---|---|---|
1. | Osa 1: Hiisinuolet | Väijytyksiä ja vätyksiä | 12.01.2019 | 6 h |
2. | Osa 2: Phandalin | Koeteltu kylä | 02.02.2019 | 5 h |
3. | Punanuttujen piilo | 03.03.2019 | 5 h | |
4. | Kartanon uusi herra | 30.03.2019 | 5 h | |
5. | Osa 3: Hämähäkin verkko | Elävien kuolleiden kaivo | 13.04.2019 | 5 h |
6. | Erämaassa itikoiden ruokana | 19.05.2019 | 4 h | |
7. | Ukkospuun (ei tarpeeksi) palanut kylä | 21.07.2019 | 4 h | |
8. | Verkkoja ja vanhuksia | 31.08.2019 | 4 h | |
9. | Lohikäärmeen karkotus | 12.10.2019 | 4 h | |
10. | Ötökkäkarhu ja tuplajengiläinen | 16.11.2019 | 4 h | |
11. | Linnan hurmeella kuurausta ja vilkkaat yöt | 25.01.2020 | 4 h | |
12. | Osa 4: Aaltokaikujen luola | Aaltokaikujen luola, verenimijöiden tyyssija | 29.02.2020 | 5 h |
13. | Karmiva kallo ja mätänevät mäntit | 18.06.2022 | 6 h | |
14. | Hurja haamu ja ötökarhujen kuilu | 16.07.2022 | 4 h | |
15. | Hämähäkin nitistys ja Phandalinin sankareiden paluu | 30.07.2022 | 6 h | |
Yhteensä | 71 h |
Kuvia
Linkkejä
- donjon.bin.sh RPG-resurssi, sisältää mm. nimi- ja maailmageneraattoreita.
- dndbeyond.com/sources#Sourcebooks Lista sääntökirjoista (dndbeyond) (Cb:llä Player's Handbook, DM's Guide ja Sword Coast Adventurer's Guide, Lanxu omistaa Monster Manualin)
- dndbeyond.com/sources/basic-rules Laajempi julkinen säännöstö (dndbeyond)
- dnd.wizards.com/resources/systems-reference-document Dungeons & Dragons System Reference Document 5.1 (Open Gaming Lisence 1.0a OGL, Creative Commons CCBY4.0) Viitattu 20.4.2023.
- dndbeyond.com/sources/sac/sage-advice-compendium Q & A: virallisia tarkennuksia sääntökirjoihin (dndbeyond).
- dnd.wizards.com/articles/unearthed-arcana Unearthed Arcana, epävirallisia, kokeellisia päivityksiä hahmoluokkiin (2019-2020) (Wizards.com)
- Basic Rules for Dungeons & Dragons Viralliset säännöt (Wizards.com)
- Character sheets Hahmolomakkeet (Wizards.com)
- Elemental Evil Player's Companion Lisärotuja ja sääntöjä Elemental Evil -kampanjasta. (Wizards.com)
- D20SRD - 3.5 system reference Pelimekaniikkaa, statseja jne...
- Forgotten Realms Wiki
- D&D 5th Edition Wikia
- olddungeonmaster.com D&D infosivusto Dungeon Master Assistance
- roll20.net Roolipelaussivusto, jossa voi pelata D&D:tä verkon välityksellä selaimessa.