Ero sivun ”Dungeons & Dragons” versioiden välillä

Kulmapaikasta
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Rivi 180: Rivi 180:
**Maagisia nuolia 8 ja Koston miekka (lyhyt miekka +1, kirottu)
**Maagisia nuolia 8 ja Koston miekka (lyhyt miekka +1, kirottu)
*Kalmojen pitohalli
*Kalmojen pitohalli
*Palava pääkallo vahti muinaista ahjoa epäkuolleiden kanssa.
**Odottelu ei auttanut, rohkea ryntäys oli koitua kohtalokkaaksi tulipallojen ja taikovan kallon vuoksi
**Epäkuolleet eivät meinanneet pysyä kuolleena
**Kallostakaan ei päästy lopullisesti eroon
*Jyrisevä jyrkänteen reuna
*Tarkkailija ja taikapaja, jossa vartija neuvoteltiin poistumaan Corrinin toimesta
**Maaginen rintapanssari Storille, Orsikille loihdittu soihtunakin toimiva epäkuolleita nuijiva taistelunuija
*Ahne haamu aarteineen
** Kalmolle kävi kalpaten liiasta aggressiosta johtuen
*** Orsik karkoitti loihditulla pyhällä sotanuijallaan
*Epäilyttävä hohtava sieniluola
*Ahdasta käytävää pitkin kaukaa kiertäen muinaiseen kuiluun
** Kuilussa ötökarhutyöntekijöitä kaivamassa ja pimeä haltia vahtimassa
*** Tarkan suunnittelun ja kaksijakoisen hyökkäyksen siivittämänä voittoon
*** Storilla oli vaikeuksia pysyä hengissä kaiken nuijinnan keskellä
*** Morathilla ja Corrinilla oli suuria vaikeuksia osua jousilla
*** Orsikin parannukset ja apuun rientäminen sekä Corrinin selkäänpuukotus pelasti päivän
*** Epätodennäköinen etsintä tuotti tulokseksi mahtitaisteluhansikkaat, jotka eivät Storia tehneet suuremmaksi
*** Corrin totesi päätyvänsä elämänsä voimiin, mutta luovutti hanskat Morathille


==Istunnot==
==Istunnot==

Versio 20. heinäkuuta 2022 kello 19.02

Dungeons & Dragons

Dungeons & Dragons on pitkät perinteet omaava pöytäroolipelisäännöstö, jotka ovat monelle kulmapaikkalaisellekin tutut etenkin tietokoneroolipelien (kuten Baldur's Gate ja Neverwinter Nights) osalta.

Dungeons & Dragons 5th Edition Starter Set

Kulmapaikkalaiset ovat päätyneet myös pelin viidennen painoksen aloittelijapakkausen perusteella pelaamaan Phandelverin kadotettu kaivos -kampanjaa. Tyrmämestarina toimii melko mielikuvitukseton cb.

Seikkailijat

Pelaaja Hahmo Rotu & Sukupuoli Luokka Suuntautuneisuus Voi Ket Ruu Äly Vii Kar
lanxu Orsik Battlehammer Kääpiö Pappi Neutraalin hyvis 14 8 15 10 16 12
Taso 4 14 8 15 10 18 12
fitzhood Corrin Tealeaf Puolituinen Lurjus Tasapainoinen 8 16 12 13 10 16
Taso 4 8 18 12 13 10 16
cb Morath Woodwinter (NPC) Ihminen Taistelija Laillisen hyvis 14 16 15 11 13 9
Taso 4 14 18 15 11 13 9
cb/Kolmas pelaaja Stor Helder (NPC) Ihminen Taistelija Tasapainoinen 19 14 17 8 8 9
Taso 4 20 14 18 8 8 9

Hahmojen taustat

Morath Woodwinter (NPC)

Morath Woodwinter tapasi kaksihenkisen seikkailijaryhmän Phandalinin Kaivosmiesten Vaihtopaikalla, jossa tämä oli maleksinut toimeksiantoja odotellen. Sankarit halusivat lisää miesvoimaa etulinjaan, jota tämä kansansankari päätyi tarjoamaan. Eikä kukaan muukaan suostunut juuri hänen kanssaan tekemisiin tämän ylisuuren innon ja suurieleisen miekanheiluttelun vuoksi.

Morath syntyi Thundertreen varakkaaseen kylään rakastaville vanhemmille. Valitettavasti kylän läheinen tulivuori purkautui 30 vuotta sitten, johtaen kylän hätäiseen evakuointiin. Morath ja hänen perheensä viettivät hänen elämänsä alkuvuodet siirtyen kylästä kylään löytämättä pysyvää asuinsijaa, toimien erilaisissa palvelu- ja raskaissatyötehtävissä. Morath toimi ennen Phandaliniin päätymistään Neverwinterin satamassa, jossa hän pääasiassa kantoi tavaroita laivoihin. Kerran hän päätyi puolustamaan kanssatyöntekijöitään epäreilua päällysmiestä vastaan ja totesi, että elämässä täytyy olla muutakin kuin arkinen työ. Hän päätti ryhtyä oikeaksi sankariksi, joka puolustaisi heikkoja ja alistettuja, missä heitä sitten näkisikään.

Moranth on kuullut, että Thundertreen kylän raunioita vartioi voimakas lohikäärme, jonka hän haluaa kukistaa ja palauttaa kylän entiseen loistoonsa. Lohikäärmeentappaja on oikea sankari, ja se on selkeästi hänen kohtalonsa! (Miekkojen vahingossa kattoihin kiinni tökkäisyjen lisäksi.)

Moranth on taidoiltaan lähes samoojamainen taistelija, joka suosii keveitä panssareita, kahden käden miekkaa ja on erikoistunut etenkin jousiammuntaan. Hän tulee erityisesti toimeen eläinten kanssa, hallitsee paikallishistoriaa, on tarkkaavainen ja selviytymiskykyinen erämaiden ankarissa olosuhteissa. Tavalliset ihmiset arvostavat syystä tai toisesta hänen yrityksiään taistella heikompien puolsesta, tarjoten tälle majoitusta ja apua.

Morath on melko kielitaitoinen metsäläiseksi, halliten yleiskielen lisäksi haltioiden soinnukkaan puheen ja kauniin kirjoituksen.

Kartanon herra

Phandalini kaupunginjohtaja asukkaiden innoittamana päätyi lahjoittamaan läheisen kartanon omistajuuden Morathille. Kartano on käytännössä kivikasa suhteellisen ehjällä kellariosalla, mutta Morath hyväksyi tämän isännyyden ylpeydellä. Ensitöikseen hän käytti kaiken seikkailussa (kartanon entisiltä asukeilta väkivalloin) saadun omaisuutensa militian pystyttämiseen hyväksikäyttäen kellariin varastoituja aseita. Nyt Morathin palkkaamat "Morathin Punanutut" partioivat Phandalinin ympärystöä sekä vartioivat kaupungintalon vankityrmää ja kartanon aluetta.

Morath on saanut omaisuudekseen myös kartanon edellisen virallisen omistajan loihditun miekan, jota hän innoissaan käyttääkin unohtaen paremmin hänen taistelutehoonsa sopivan jousensa.

Stor Helder (NPC)

Stor Helder saapui Phandalinin Kivikukkulan majataloon sankarien ja Morathin viettäessä siellä lepotaukoaan punanuttujen pieksemisen ja kadunlakaisun jäljiltä. Vaikka väsynyt matkalainen olikin, saatuaan olutta ja muulilleen Jeevesille leposijan, tarjosi sankareille apuaan. Etenkin kun Corrinin serkku Karppi oli joutunut pahamaineisen hiisisammuttajan kidnappaamaksi, eivät sankarit kehdanneet jättää apua käyttämättä.

Stor on entinen sotilas, sotilasarvoltaan korpraali. Hän on kunnostautunut etenkin lipunkantajana, suosien keihäitä ja varrellisia aseita. Stor on erittäin voimakas ja kestävä, joskin taistelukentillä lienee liian monta osumaa päähänsä saaneena ruma kuin saapas ja älynlahjoiltaan tavallista hitaampi. Hänellä on tapana riehua etenkin taistelussa ja nauttii taistelun hurmoksesta. Vaikka luonteeltaan Stor ei maailmanmenosta juurikaan välitä, auttaa hän tarpeen tullen hätään joutuneita ja seuraa mielestään oikeutettua, etenkin sotilasarvoltaan korkeinta johtajaa.

Mukanaan Stor kantaa kahta heittokeihästä ja hilparia, jolla hän rakastaa heilua taistelussa. Storille rakkaimpia esineitä ovat myös hänen "hovimestarinsa" Jeevesin silmälasiton kultainen monokkeli ja taistelukentiltä muistoksi kerätty vanha kulunut örkkien sotalippu. Päällään hän kantaa suomupanssaria. Muuten ulkoasultaan sinisilmäinen ja vaaleahiuksinen Stor on lyhyt, joskaan ei roteva, mutta muistuttaa lähinnä kääpiötä. Hän tuleekin hyvin toimeen kääpiöiden kanssa ja on monesti taistellut kääpiöarmeijoiden rinnalla. Yleiskielen lisäksi hän taitaa kääpiökielen salat, joskus kommunikoiden tällä salailevasti, etenkin jos ei arvosta tätä taitamatonta seuraansa.

Öisen erämaakohtaamisen seurauksena Eikoskaantalven metsän (Neverwinter Wood) laitamilla Stor nimesi hilparinsa "Verenimijä-lätkäksi" (Stirge-swatter).

Merkittävät muut hahmot

  • Kääpiöveljekset Gundren, Nundro ja Tharden Kivenetsijä - palkkasivat karavaania suojelemaan seikkailijat, sattumoisin Orsikin serkkupoikia
    • Gundrenin kaappasivat hiidet, Nundro ja Tharden kadoksissa kymmenen päivää (tendays, FR:n ajanlaskun "viikko")
    • Gundren pelastettu, velkaa 25 gp per pää, Nundro ja Tharden kadoksissa jo n. 18 päivää
  • Sildar Hallwinter - kokenut taistelija ja inspiroiva performanssiartisti, Herrainliiton kätyri
    • Nykyisin Phandalinin kaupungin uusi konstaapeli ja järjestyksenvalvoja
    • <tehty, rahat keräämättä> Tarjoaa Teräväkidan linnan löytämisestä ja sen hiisijohtajan voittamisesta 500 kultapalaa
    • <tehty> Haluaa löytää edeltäjänsä, velho Iarno Albrekin, joka katosi pari kuukautta sitten
  • Suuri maahissamooja eikun öh tunaripiilottelijahiisi - Gibnak - karkuteillä, panssari ja viitta päällään pelkän vesipullon kanssa
    • Kidnapannut Corrinin serkun Karpin, jättänyt lunnasvaatimuksena veljensä palauttamisen Neverwinterin metsikköön.
    • Entinen hiisi- ja örkkivihaaja on keskittänyt vihansa nykyisin pääasiassa puolituisiin, erityisesti Corriniin.
    • Liikuskelee kolmen vapauttamansa suden ja heikompitaitoisen veljensä Droopin kanssa, joista ainoastaan Droopilla on lämpimiä tunteita seikkailijoita kohtaan
  • Hiisiluutnantti - Yeemik - kuoli Gibnakin nuoleen
  • Ötökkäkarhu Klarg (Kent?) - kuollut
  • Virranrantaheinikko - sammutettu Gibnakin toimesta
  • Elmar Barthen - yleistavarakauppias
  • Daran Edermath - kunniakas eläkeläinen joka hoitaa hedelmätarhaa, Taisteluhanska-ritarikunnan jäsen
    • <tehty> Haluaisi joidenkin tutkivan Vanhan Pöllön Kaivo-nimisiä raunioita, joissa kuulemma liikuskelee epäkuolleita
  • Linene Graywind asekauppias, jonka kadonneen karavaanin tarvikkeet suuret sankarit löysivät
  • Halia Thornton - itsevarma kaivoskauppapaikan pitäjä ja Phandalinin defacto johtaja
    • <ei toivotulla tavalla tehty> Haluaa eroon Punamerkkien koplan johtajasta, tarjoaa tästä eroon pääsemisestä 100 kultapalaa
    • Hämärä erityissuhde Corrinin kanssa**
  • Quelline Alderleaf - puolituismaanviljelijä ja Corrinin täti, paikallisen druidin ystävä
  • Sister Garaele - Tymoran haltiapapitar, paikallisen pyhätön hoitaja, Harpunsoittaja
    • Haluaa seikkailijoiden neuvottelevan voimakkaasta taikakirjasta paikallisen epäkuolleen kirkujattaren kanssa, tarjosi lahjukseksi hopeakampaa
    • <tehty> Vaivanpalkaksi lupaa kolme 50 kultapalan arvoista parannuspulloa
  • Harbin Wester - Phandalinin viisas kaupunginjohtaja ja pankkiiri
    • <tehty, keräämättä> Haluaa eroon örkeistä, palkkio 100 kultapalaa
  • Punamerkkien kopla - paikallinen kunniakas herrasmieskerho, jota paikallisväestö ei hyväksy
    • Väitetään kidnapanneen ihmisiä ja teurastaneen porukkaa kadulle
    • Corrin päätti teurastaa muutaman keskellä kaunista päivää, aiheuttaen muut osalliseksi moiseen karmeaan rikokseen
    • Johtaja Iarno "Lasisauva" Albrek päihitetty sankarien toimesta ja toimitettu oikeuden eteen todistusaineoistoineen
  • Meriele Lindon, Oghman pappikokelas ja aloitteleva velho. Suoritti ryhmän avulla tehtävänsä ja palasi Neverwinterin kaupunkiin
    • Tämä nuori haltianainen on näkytehtävällään puhdistamassa Teräväkidan linnasta löytyvää entistä Oghman alttaria, joka on häpäisty ja epäpyhitetty pahalle hiisijumaluudelle.
    • Osaa loihtia taikaohjuksia, tunnistaa näkemisen laseilla esineitä ja muuttua sormuksen avulla näkymättömäksi 3 kertaa vuorokaudessa.
    • <tehty> Oghman alttarin puhdistuksesta on luvattu sankareille joko kerran päivässä esineen tunnistavat näkemisen lasit, joilla voi myös havaita taikaesineitä tai loihditun tikarin

Kohdattuja otuksia

Matkakertomus (sisältää pelin juonenkäänteitä)

Joukkio joutui pyytämättä ja ylläyksenä seikkailuun, joka ei ole vielä päättynyt.

Väijytyksiä ja vätyksiä

Tarinamme alkaa Ei-ikinä-talven kaupungista etelään vievältä tieltä, jossa sankarimme istuvat kahden härän vetämän vankkurien edessä.

  • Kaapatut matkalaiset ja hiisiväijytys
  • Vankkurien ja härkien piilotus
  • Tulitunarointi heinikossa
    • Orsik käy lähellä manan majoja
  • Hiisien luola
    • Vapautettu taistelija
    • kaapattu hiisiluutnantti
    • paranoidi Ötökarhu-johtaja ja ryöstösaaliit
    • salamurhattu hiisiluutnantti
  • outo murhanhimoinen maahissamooja, joka oli päätyä aseettomana teloitetuksi, pakeni pusikkoon

Phandalin

  • Useita mielenkiintoisia hahmoja ja punanuttukoplan lurjukset
    • Metsässä pian tuoreita multakumpuja
  • Luhistunut muinainen kartano kellarin asukkeineen
    • Corrin on menehtyä alkumetreillä lumottuun katseeseen
  • Morath sai koplan entisen majapaikan virallisesti haltuunsa
    • Ylpeyden aiheena myös uusi lumottu miekka
    • Rahaa heikostikoulutetun 6 varsijousimiehen ja 12 keihäsmiehen militian värväämiseen

Luonto kutsuu

  • Kaapattu serkku ja vapautettu tohelo hiisi
  • Oghman-seuraajilta yllättävää apua tulevaa palvelusta vastaan
  • Kirkuja-haamun salatut tiedot
  • Epäkuolleiden kaivo
    • Corrin löytää lumotun suojasormuksen
  • Örkkikoplan luola
    • Hiisiväijytys
  • Neverwinterin metsä verenimijähyökkäyksineen
  • Thundertreen tuhkakaupunki uusine asukkaineen ja selkeine varoituksineen
  • Druidi ja lohikäärme
    • Orsik saa siirtää sotavasaransa sivuun lumotun, hieman huonokuntoisen näköisen sotakirveen tieltä
      • Puut tuntuvat tuijottavan vihaisina
    • Morath saavutti erään tavoitteistaan, Thundertreen puhdistamisen vaaroista
  • Cragmaw'n linna ja tuhannen hiiden armeija
    • Tuhrittu alttari
    • Johtaja ja pimentohaltia
    • Lähes kymmenpäivän kadoksissa ollut serkku löytyi
    • Hiisisiivousta ja outoja olentoja
      • Palaava sotaseurue yllätti uinujat
  • Paluu Phandaliniin väsyneenä illansuussa
    • Majatalossa Sildar saa varusteensa takaisin
      • Tarjoaa ruuat ja juomat sekä majoituksen majatalossa
      • Majatalossa myös uusi vieraileva tähti, maahisbardi nimeltä Droop
      • Corrin yritetään salamurhata pimentohaltiasalamurhaajan toimesta
      • Varusteissaan nukahtamisella on hyviä puolia... ja outo hiisinuoli ikkunasta auttoi
    • Orsikille tarjottiin järjestöjäsenyyksiä, mutta väistelykyky oli valtaisa
    • Stor tyytyy seuraamaan nykyisen kersanttinsa esimerkkiä
    • Corrin joutui kuuntelemaan ehdotuksia, joista voi olla vaikea kieltäytyä
    • Morath päätymässä Herrain liiton pelinappulaksi ja käytti seikkailusaaliinsa militiansa palkkoihin ja varustukseen
      • Harmikseen Morathilla ei ollut riittävästi varaa kartanon kunnostamiseen tai Thundertreen kunnostusretkikunnan rahoittamiseen

Aaltokaikujen luola

  • Ryhmä saa suuret kasat kultaa ja lupauksen yhteensä 10 % tulevan kaivoksen tuotoista, jos Aaltokaikujen luola päätyy kääpiöveljesten käsiin
  • Aaltokaikujen luola löytyy melko helposti
    • Valitettavasti heti löytyvältä ruumiilta vain pöllitään saappaat
    • Köysitaiturointia
  • Verenimijöiden luola
    • On käydä kohtalokkaaksi
    • Lepohetken päättää toinen kasa verenimijöitä
    • Kauemmaksi lepäämään, köysitaiturointi jälleen
  • Rauhallisen yön päätteeksi paluu
  • Kuoleman hiljainen kammio
    • Ja muutama luuranko, pappi hoitaa
  • Palkanmaksupaja
    • Lurjus hoitaa
  • Rauhaisa varasto
    • Liiankin rauhaisa, matkijan koto
    • Maagisia nuolia 8 ja Koston miekka (lyhyt miekka +1, kirottu)
  • Kalmojen pitohalli
  • Palava pääkallo vahti muinaista ahjoa epäkuolleiden kanssa.
    • Odottelu ei auttanut, rohkea ryntäys oli koitua kohtalokkaaksi tulipallojen ja taikovan kallon vuoksi
    • Epäkuolleet eivät meinanneet pysyä kuolleena
    • Kallostakaan ei päästy lopullisesti eroon
  • Jyrisevä jyrkänteen reuna
  • Tarkkailija ja taikapaja, jossa vartija neuvoteltiin poistumaan Corrinin toimesta
    • Maaginen rintapanssari Storille, Orsikille loihdittu soihtunakin toimiva epäkuolleita nuijiva taistelunuija
  • Ahne haamu aarteineen
    • Kalmolle kävi kalpaten liiasta aggressiosta johtuen
      • Orsik karkoitti loihditulla pyhällä sotanuijallaan
  • Epäilyttävä hohtava sieniluola
  • Ahdasta käytävää pitkin kaukaa kiertäen muinaiseen kuiluun
    • Kuilussa ötökarhutyöntekijöitä kaivamassa ja pimeä haltia vahtimassa
      • Tarkan suunnittelun ja kaksijakoisen hyökkäyksen siivittämänä voittoon
      • Storilla oli vaikeuksia pysyä hengissä kaiken nuijinnan keskellä
      • Morathilla ja Corrinilla oli suuria vaikeuksia osua jousilla
      • Orsikin parannukset ja apuun rientäminen sekä Corrinin selkäänpuukotus pelasti päivän
      • Epätodennäköinen etsintä tuotti tulokseksi mahtitaisteluhansikkaat, jotka eivät Storia tehneet suuremmaksi
      • Corrin totesi päätyvänsä elämänsä voimiin, mutta luovutti hanskat Morathille

Istunnot

Istunto Osa Nimi Päivämäärä Kesto
1. Osa 1: Hiisinuolet Väijytyksiä ja vätyksiä 12.01.2019 6 h
2. Osa 2: Phandalin Koeteltu kylä 02.02.2019 5 h
3. Punanuttujen piilo 03.03.2019 5 h
4. Kartanon uusi herra 30.03.2019 5 h
5. Osa 3: Hämähäkin verkko Elävien kuolleiden kaivo 13.04.2019 5 h
6. Erämaassa itikoiden ruokana 19.05.2019 4 h
7. Ukkospuun (ei tarpeeksi) palanut kylä 21.07.2019 4 h
8. Verkkoja ja vanhuksia 31.08.2019 4 h
9. Lohikäärmeen karkotus 12.10.2019 4 h
10. Ötökkäkarhu ja tuplajengiläinen 16.11.2019 4 h
11. Linnan hurmeella kuurausta ja vilkkaat yöt 25.01.2020 4 h
12. Osa 4: Aaltokaikujen luola Aaltokaikujen luola, verenimijöiden tyyssija 29.02.2020 5 h
13. Karmiva kallo ja mätänevät mäntit 18.06.2022 6 h
14. Hurja haamu ja ötökarhujen kuilu 16.07.2022 4 h
Yhteensä 61 h

Kuvia


Linkkejä

Cb:n kuvalinkit